آشنایی با کلاژن:رمز طبیعت برای پوستی شفاف و استخوان های محکم

کلاژن یک پروتئین است که در بدن به میزان زیادی وجود دارد و با افزایش سن میزان تولید آن در بدن کاهش میابد. در ادامه توضیحات بیشتری برای آشنایی با کلاژن ارائه میشود.

اهمیت کلاژن

کلاژن یک پروتئین آزاد در بدن انسان است که به میزان قابل توجهی در بافت پیوندی،پوست و مو و ناخن و استخوان ها و مفاصل وجود دارد. نقش اولیه آن پشتیبانی از ساختار و تقویت اجزا بافت و شکل دهی به آن است.

در سال‌های اخیر مکمل‌های کلاژن معروف شده اند و مورد توجه افرادی که به سلامت و زیبایی خود اهمیت میدهند قرار گرفته است. علت معروفیت این ماده نیز به دلیل درک عملکرد و وظیفه آن در بدن است.

کلاژن و سلامت پوست

عملکرد اولیه کلاژن حفظ حالت کشسانی پوست و آبرسانی پوست است. پژوهش های علمی توصیه میکنند که استفاده از مکمل کلاژن می تواند به بهبود کشسانی پوست و سطح آبرسانی به پوست و ظاهر آن کمک کند.

کلاژن و قوی شدن استخوانها

کلاژن یکی از اجزای پایه ای استخوان است که یک چهارچوب برای کلسیم و سایر مواد معدنی برای شکل گرفتن ایجاد میکند. تحقیقات نشان داده اند که کلاژن در پشتیبانی از مفاصل و سلامت استخوان ها بسیار حیاتی است. کلاژن تراکم استخوانی را بالاتر می‌برد و ساختار آن را برای فعالیت های روزمره تقویت میکند.

انواع مکمل کلاژن

انواع مختلفی از مکمل های کلاژن با ترکیبات مختلف در بازار وجود دارد که در برخی از آنها سایر ویتامین ها و املاح و مواد معدنی وجود دارد و حتی برخی از آنها دارای پروبیوتیک ها که برای سلامتی سیستم گوارش لازم است نیز میباشد.

در این مقاله آشنایی با کلاژن را پیدا کردید. با افزایش سن اگر مکمل کلاژن« را به برنامه روزانه خود وارد نمایید میتواند نیازهای کلی بدن برای سلامتی را تأمین کند. البته همیشه قبل از استفاده از هر مکملی بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید.

منابع

  1. Choi FD, Sung CT, Juhasz ML, et al. Oral Collagen Supplementation: A Systematic Review of Dermatological Applications. J Drugs Dermatol. 2019;18(1):9-16.
  2. König D, Oesser S, Scharla S, et al. Specific collagen peptides improve bone mineral density and bone markers in postmenopausal women–a randomized controlled study. Nutrients. 2018;10(1):97.
  3. Li Y, Xu B, Man S, et al. Collagen: A Review on Its Sources and Potential Cosmetic Applications. J Cosmet Dermatol. 2019;18(1):20-26.
  4. Marco ML, Heeney D, Binda S, et al. Health benefits of fermented foods: microbiota and beyond. Curr Opin Biotechnol. 2017;44:94-102. 
  5. Pullar JM, Carr AC, Vissers MCM. The Roles of Vitamin C in Skin Health. Nutrients. 2017;9(8):866.