دوازده مکمل ضد پیری

فرآیند پیری چیزی است که بسیاری از افراد بدنیال تاخیر در آن هستند و سعی میکنند روند آن را کند کنند و بدنبال مواد ضد پیری هستند(۱).

یکی از عوامل اصلی کهولت سن آسیب های سلولی است که ناشی از اثر رادیکال های آزاد است.

پژوهشگران مواد مختلفی را که خاصیت ضد پیری دارند شناسایی کرده اند که میتوان بصورت طبیعی برای جلوگیری از پیری استفاده کرد.

ممکن است مواد دیگری خاصیت ضد پیری داشته باشند که در این مقاله به آنها اشاره نشده باشد.

در ادامه به ۱۲ مورد اشاره می شود.

زردچوبه

۱-زردچوبه

ماده کارکامین (Curcumin) که ماده فعال موجود در زردچوبه است و رزگ زرد آن از این ماده است خاصیت ضد پیری دارد و یک آنتی اکسیدان قوی است.

تحقیقات نشان میدهد که این ماده پروتئین هایی را در بدن فعال میکند که عمر سلول را افزایش داده و به تولید سلول های جدید کمک می کند. علاوه بر این از بیماری های ناشی از افزایش سن نیز جلوگیری می کند.

شاید به همین علت است که احتمال بروز بیماری های ذهنی ناشی از کهولت سن را نیز کاهش می دهد.

شما میتوانید با مصرف زردچوبه در غذای خود و یا مکمل آن از این ماده استفاده کنید

۲-EGCG

اپیگالوکات چین گالات (Epigallocatechin gallate) که یک ترکیب پلی فنول است که در چای سبز وجود دارد. این ماده مزایای زیادی برای سلامتی دارد. بر اساس تحقیقات میتوان احتمال بروز سرطان های خاصی را بگیرد و برای بیماری های قلبی نیز مفید باشد.

از این رو برای جلوگیری از بیماری های مربوط به کهولت سن نیز استفاده میشود.

جلوگیری از کهولت سن توسط این ماده بخاطر عملکرد بازسازی میتوکندری در سلول ها است .

از سوی دیگر میزان آتوفاژی که فرآیند از بین بردن سلول های آسیب دیده در بدن است را افزایش می دهد.

چای سبز میتواند خطر مرگ ناشی از دیابت، سکته، بیماری های قلبی را کاهش دهد و حتی جلوی پیری پوست و چروک پوست را نیز بگیرد.

پس خوردن چای سبز را به همه شما توصیه میکنیم.

۳-کلاژن

کلاژن بعنوان فواره جوانی شناخته می شود زیرا میتواند اثر پیری بر پوست را کم کند.

این ماده بخشی از اجزای سلول است که ساختار پوست را شکل می دهد. با افزایش سن میزان تولید کلاژن کاهش میابد و باعث می شود پوست کلاژن از دست داده و علائم پیری پوست مانند چروک ایجاد شود.

بعضی از پژوهش ها نشان میدهد که استفاده از کلاژن میتواند اثرات پیری، چروکو پوست خشک را کمتر کند.

یک پژوهش در سال ۲۰۱۹ که بر روی ۷۲ زن انجام شد نشان داد که مصرف مکمل حاوی ۲.۵ میلی گرم کلاژن به همراه سایر مواد مانند بیوتیندر هر روز به مدت ۱۲ هفته میزان آبرسانی پوست و سفتی و خاصیت کشسانی پوست را به شدت افزایش داد.

پژوهش دیگری که بر روی ۱۱۴ زن انجام شد نشان داد که استفاده از ۲.۵ گرم پپتاید کلاژن برای ۸ هفته میتواند چروک ها را کاهش دهد و سطح کلاژن پوست را افزایش دهد.

انواع مختلفی از مکمل کلاژن وجود دارد که بصورت پودر یا کپسول است.

۴-کوآنزیم کیو۱۰

کو آنزیم کیو۱۰ یا CoQ10 یک آنتی اکسیدان است که در بدن ساخته می شود  نقشی اساسی در تولید انرژی و محافظت از سلول ها در برابر آسیب دارد.

یک پژوهش نشان داد که با افزایش سن میزان این ماده در بدن کاهش میابد و استفاده از مکمل آن میتواند وضعیت سلامتی را در افراد مسن تر بهبود دهد.

مثلا در یک پژوهش که بر روی ۴۴۳ فرد مسن انجام شد نشان داد استفاده از کو کیو۱۰ و سلنیوم به مدت ۴ سال توانست کیفیت زندگی این افراد را بهبود دهد و مراجعه به پزشک را کاهش دهد و میزان کاهش عملکرد جسمی و ذهنی را نیز کند کند.

این ماده میزان فشار اکسیدی در بدن را کاهش می دهد و جلوی رادیکاه های آزاد را میگیرد و فرآیند پیری را کند می کند.

۵-نیکوتین آمید ریبوساید و نیکوتین آمید مونوکلوتید

ماده نیکوتین آمید ریبوساید (Nicotinamide riboside) و نیکوتین آمید مونوکلوتید ترکیباتی هستند که در هر سلول بدن وجود دارند و در فرآیندهای حیاتی نقش دارند شامل متابولیسم و تولید انرژی و ترمیم DNA و ظهور ژن.

با افزایش سن سطح این ماده در بدن کاهش میابد و با افزایش سن باعث بیماری هایی از جمله آلزایمر میشود.

پژوهش بر روی حیوانات نشان داده است که مصرف مکمل آن میتواند جلوی این مشکلات را بگیرد.

 در تحقیقی که بر روی موش ها انجام شد میزان انرژی متابولیسم و فعالیت فیزیکی و حساسیت انسولین آنها بالا رفت.

علاوه بر این در تحقیقی که بر روی ۱۲ مرد ۷۵ ساله در سال ۲۰۱۹ انجام شد استفاده روزانه ۱ گرم از NR به مدت ۲۱ روز باعث شده سطح این ماده در ماهیچه های بدن افزایش یافته و پروتئین متورم کننده نیز در بدن کاهش یابد.

البته هنوز باید تحقیقات بیشتری بر روی انسان در مورد این ماده انجام شود.

۶-کروسین

ماده کروسین (Ceocin) نوعی کاروتنوئید است که باعث رگ زرد در زعفران میشود.

تحقیقات بر روی انسان و حیوانات نشان داده است که این ماده دارای مزایای زیادی برای سلامتی است  شامل ضد سرطان بودن، ضد تورم بودن، ضد اضطراب و اثرات ضد دیابتی.

در کنار مواردی که در بالا ذکر شد این ماده اثر ضد پیری نیز دارد و جلوی پیری ذهن را میگیرد.

نتایج چندین پژوهش نشان میدهد که این ماده جلوی تولید گلیکاتیون در مغز را میگیرد و اکسیژن رسانی مغز را افزایش میدهد و به همین دلیل اثر ضد پیری دارد.

علاوه بر این با کاهش تورم و محافظت در برابر نور ماوراء بنفش خورشید چلوی آسب به پوست را میگیرد.

البته با توجه به بالا بودن قیمت این ادویه میتوان از عصاره آن نیز استفاده کرد

۷-تیامین

آمینو اسید ال تیامین (L-theamine) یک آمینو اسید است که در بعضی از چای ها مانند چای سبز وجود دارد و میتواند جلوی کاهش توان ذهنی را بگیرد و طول عمر را تا ۵% افزایش دهد

رودیولا

۸-رودیولا

گیاه دارویی رودیولا (Rhodiola) دارای خاصیت ضد تورم و ضد پیری است. یک پژوهش نشان داد که استفاده از این مکمل میتواند ۱۷% میزان طول عمر را افزایش دهد.

۹-سیر

سیر دارای خواص ضد التهابی قوی و آنتی اکسیدان قوی است. تحقیقات نشان میدهد که استفاده از آن میتواند جلوی آسیب اشعه  ماوراء بنفش به پوست را بگیردو میزان پیری پوست و چروک را کاهش دهد.

آستراگالوس

۱۰-آستراگالوس

آستراگالوی (Astragalus) که در ایران بنام گون نیز شناخته می شود یک گیاه هست که در طب سنتی چینی هم مورد استفاده قرار میگیرد و بدلیل کاهش فشار اکسیدی  در بدن و بهبود عملکرد سیستم ایمنی و جلوگیری از اسیب سلولی، ضد چیری است.

۱۱-فیستین

ماده فیستین (Fiestin) یک ترکیب فلاتوئیدی است که سلول های اسب رسان در بدن را از بین می برد و طول عمر را افزایش میدهد.

۱۲-رزوراترول

ماده رزوراتول (Resveratrol) یک پلی فنول است که در انگور، توت ها، بادام زمینی و شراب قرمز وجود دارد که میتواند اثر و فعالیت بعضی از ژن ها که سیرتوئین نامیده می شوند را افزایش دهد که میتوانند طول عمر را افزایش دهند.