آنادرول(اوکسی متولون)

آنادرول(Anadrol) یا اوکسی متولون(Oxymetholone) پس از دیانابول پرمصرف‌ترین استروئید آنابولیک خوراکی در بدنسازی است. البته در اصل این دارو به‌عنوان داروی سرطان خون یا آنمی شناخته می‌شود و اخیراً نیز برای حفظ عضلات بدن در بیماران HIV مثبت استفاده می‌شود. این استروئید به‌عنوان یکی از هورمون‌های خطرناک برای سلامتی شناخته می‌شود.

دوره آنادرول با استروئیدهای دیگر

برای دوره‌های استروئید معمولاً چندین استروئید باهم استفاده می‌شوند به‌عنوان‌مثال آنادرول ۵۰ میلی‌گرم به همراه دیانابول می‌تواند اثر کمی داشته باشد ولی مصرف ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم آنادرول در روز،  به همراه ترنبولون استات یا ۶۰-۸۰ میلی‌گرم آناوار(اگزاندرولون) می‌تواند اثر زیادی داشته باشد.

عوارض جانبی آنادرول

عوارض این دارو در زمان معطر شدن یا آرومات شدن دارو در بدن اتفاق می‌افتد که باعث افزایش استروژن(هورمون زنانه) در بدن می‌شود. درحالی‌که این هورمون به‌خودی‌خود در بدن آرومات نمی‌شود و فعالیت استروژنی ندارد، می‌تواند در متابولیسم استروژن در بدن اختلال ایجاد کند. بهتر است در زمان استفاده از این هورمون داروهایی که جلوی آرومات شدن را می‌گیرند مانند لتروزول یا آریمیدکس استفاده شود و یا استفاده هورمون‌های آرومات شونده مانند تستوسترون را محدود کرد.

آنادرول و مسمومیت برای کبد

اصلی‌ترین عارضه مصرف این هورمون سمی بودن آن برای کبد است و علت آن خاصیت قلیایی استروئیدهای خوراکی است. بهترین روش برای کاهش اثر سمی آن بر کبد استفاده کوتاه‌مدت بین ۶ تا ۸ هفته از آن است و سپس زمان گذاشتن برای ترمیم بدن  حداقل به مدت ۳ تا ۴ هفته تا کبد ترمیم شود.

عوارض دیگر این هورمون مانند سایر هورمون‌ها است که می‌تواند فشارخون را افزایش دهد و یا چربی خون را بالا ببرد، باعث بزرگ شدن پروستات شود و افزایش آکنه و ریزش موی سر نیز ممکن است اتفاق افتد.

دوز مصرفی آنادرول

دوز مصرفی معمول این هورمون ۵۰ تا ۱۵۰ میلی‌گرم در روز است. البته بعضی از افراد تا ۳۰۰ میلی‌گرم در روز نیز از آن استفاده می‌کنند و معمولاً به همراه سایر هورمون‌ها استفاده می‌شود. باید گفت که دوز بالاتر از ۱۵۰ میلی‌گرم در روز معمولاً تغییر خاصی ایجاد نمی‌کند.

آنادرول و زنان

این هورمون بر روی زنان عوارض کمتری دارد و مصرف روزانه ۵۰ میلی‌گرم در بلندمدت خصوصیات مردانه متوسطی در زنان مشاهده می‌شود که این نشانه‌ها در استروئیدهای دیگر مانند آناوار، دیانابول یا استانوزولول(وینسترول) بسیار بیشتر است. البته معمولاً بسیاری از بانوان بدنساز از دوزهای بالاتری استفاده می‌کنند. استفاده از آن در دو نوبت به میزان ۲۵ میلی‌گرم اثر بیشتری بر روی آن‌ها دارد و عوارض آن را کمتر نشان می‌دهد.

حتی ۱۲.۵ میلی‌گرم در روز نیز می‌تواند اثر قابل‌توجهی داشته باشد.

آنادرول و بروز خصوصیات مردانه

در بلندمدت می‌تواند مقداری از خصوصیات مردانه را در زنان نشان دهد که اثر آندروژنی این هورمون است که در هر فردی می‌تواند متفاوت نشان داده شود.

راهنمایی درباره آنادرول

به‌طور خلاصه مصرف آنادرول یا دیانابول با یک استروئید تزریقی استفاده می‌شود که بیشترین اثر را داشته باشد و دوره قوی‌تر شود.