دیانابول(متاندرستنولون)

دیانابول(Dianabol)، متاندرستنولون(Methandrostenolone) و یا متان دینون(Methandienone) یکی از مهم‌ترین استروئیدها در بدنسازی از سال ۱۹۵۸ است. این هورمون به‌عنوان D-bol نیز شناخته می‌شود. این هورمون خوراکی یکی از استروئیدهایی است که در دوره‌های زیادی به همراه هورمون‌های تزریقی استفاده می‌شود.

مصرف دیانابول با هورمون‌های تزریقی

اثر بیشتر استروئیدهای تزریقی با مصرف آن افزایش می‌یابد. یکی از معمول‌ترین استروئیدهای تزریقی ترنبولون است که  با دوز مشابه استفاده می‌شود. در این مورد ۵۰ میلی‌گرم روزانه ترنبولون استات با ۵۰ میلی‌گرم روزانه دیانابول می‌تواند اثر بیشتری از ۱۰۰ میلی‌گرم ترنبولون یا دیانابول در روز به‌صورت تنها داشته باشد. البته عوارض آن نیز به همین نسبت افزایش می‌یابد.

مصرف دیانابول و تستوسترون

تمامی استروئیدهای تزریقی به‌خوبی با این هورمون هماهنگی دارد. مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم تستوسترون با آن می‌تواند اثر بالایی داشته باشد که با افزایش دوز تستوسترون این اثر کم می‌شود.

مصرف دیانابول به همراه آناوار

بعضی از افراد سعی می‌کنند بجای تزریق از اگزاندرولون(آناوار) به همراه آن استفاده کنند که جواب دهی خوبی نیز دارد اما باید گفت که مصرف این هورمون با استروئید تزریقی به دلیل سمی  بودن کمتر برای کبد بهتر است.

مصرف دیانابول و آنادرول

می‌توان گفت که اثر خاصی با استفاده هم‌زمان دیانابول و آنادرول وجود ندارد و اکثراً آن‌ها را باهم استفاده نمی‌کنند اما اگر کسی بخواهد هردو آن‌ها را استفاده کند بهتر است دوز هرکدام را نصف نماید.

 مصرف دیانابول بصورت تک

این هورمون را می‌توان به‌تنهایی نیز استفاده نمود و در بعضی از افراد نیز به‌خوبی عمل می‌کند و تغییرات زیادی ایجاد می‌کند.

عوارض دیانابول

عوارض آن شامل تبدیل آن به استرادیول، کاهش تستوسترون طبیعی بدن و سمی بودن آن برای کبد است. علاوه بر این، عوارض عادی استروئیدهای آنابولیک مانند افزایش فشارخون، افزایش هماتوکریت، احتمال اثرات منفی بر پوست سر و مو و افزایش چربی خون نیز ممکن است ایجاد شود.

مصرف دیانابول به همراه داروهای ضد آرومات

مصرف یک داروی ضد آرومات مانند آناستروزول(آریمیدکس) یا لتروزول می‌تواند اثرات منفی استروژن را از بین ببرد و با مصرف متعادل آن می‌توان اثر منفی بر کبد را نیز تا حدی کاهش داد. بهتر است مدت مصرف آن از ۸ هفته بیشتر نشود و پس‌ازآن نیز یک دوره استراحت بدون مصرف هورمون به مدت نیمی از مدت استفاده وجود داشته باشد.

مثلاً پس از مصرف ۶ هفته‌ای به مدت ۳ هفته تا ۶ هفته استفاده نشود.

دوز مصرفی دیانابول

دوز مصرفی آن معمولاً روزانه ۲۵ تا ۵۰ میلی‌گرم است. اگر بخواهید اثر آن را افزایش دهید بهتر است که آن دوز را به ۳ تا ۵ قسمت تقسیم کنید و در ۳ تا ۵ نوبت استفاده کنید.

مانند سایر استروئیدهای آنابولیک، پس از پایان دوره باید پاک‌سازی پس از دوره یا PCT با مصرف کلومید، نولوادکس یا تورمیفن انجام شود.