لتروزول

داروی لتروزول (Letrozole) یا فمارا (Femara) یک داروی ضد آرومات است.

در رابطه با دوز مصرفی این دارو در هر کس متفاوت است بسته به عوارض جانبی که فرد با آن روبرو می‌شود.و بهتر است با توجه به آزمایش خون دوز مصرفی را مشخص کرد. اما اگر بخواهید به‌صورت عمومی در نظر بگیرید ۰.۳۶ میلی‌گرم در روز برای دوره‌های استروئید که آرومات متوسطی دارند مناسب است. مثلاً برای ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم تستوسترون در هفته. برای دوزهای بالاتر مثل ۷۵۰ میلی‌گرم در هفته باید دوزِ این دارو دو برابر شود و نباید بیشتر از ۱ میلی‌گرم در روز از آن استفاده شود.

استفاده بیشتر از این دارو باعث کاهش شدید استرادیول در بدن می‌شود که عوارضی مانند کاهش لیبیدو، افسردگی، درد مفاصل ایجاد می‌شود. اما اگر دوز مصرفی آن هنگامی‌که از استروئیدهای آرومات شونده بالا مانند تستوسترون یا دیانابول استفاده می‌کنید عوارض استروئید مشاهده خواهد شد.

این دارو نیز دارای نیمه‌عمر ۲ روزه است و هنگام کاهش دوز مصرفی باید یک هفته زمان در نظر بگیرید. پس اگر می‌خواهید دوز مصرفی را کاهش دهید بهتر است کلاً برای۲ روز آن را استفاده نکنید و سپس دوز کمتر مصرف کنید .

وقتی برای اولین با می‌خواهید لتروزول استفاده کنید و باید بدانید که دوزی که مصرف می‌کنید برای ۲ روز در بدن فعال است. در دوره استروئیدی اگر از لتروزول استفاده می‌کنید باید هفته آخر دوره مصرف این دارو را نیز متوقف کنید.

در بعضی از افراد میزان استروژن بدن حتی بدن استفاده از استروئید نیز بالا است که مصرف لتروزول می‌تواند میزان استروژن را متعادل کند. برای بیشتر مردان ۲۰ تا ۲۹ پیکوگرم استرادیول در میلی‌لیتر مناسب است که در دهه سی‌سالگی مشاهده می‌شود