وینسترول

هورمون وینسترول (Winstrol) یا استانوزولول (Stanozolol) یک استروئید آنابولیک است که دارای خصوصیات جالبی می‌باشد. معمولاً به‌عنوان هورمون مورداستفاده در دوره‌های بدنسازی نیست اما مزایای خاص خود را دارد.

این هورمون به گیرنده‌های پروژسترون در بدن و گیرنده‌های LAGS در کبد متصل می‌شود. در ماهیچه نیز به‌سرعت ظهور ژن را تحریک می‌کند که آن به علت اثر آندروژنی آن است.

استانوزولول می‌تواند تولید پروستوگلاندین E2 و شبکه کلاژنی در فیبروپلاست های پوست را در بدن تحریک کند. از آن برای درمان کهیر، پدیده رینود، کرایپتوفیبرینوجنمیا و لیپودرماتوسکلروسیس استفاده می‌شود. علاوه بر این برای درمان پوکی استخوان نیز استفاده می‌شود زمانی که هیچ درمان دیگری جواب ندهد. از استانوزولول برای جلوگیری از کاهش وزن بیماران ایدز نیز با موفقیت استفاده‌شده است.

این هورمون برای درمان آنژیودما ارثی نیز مفید است. البته این هورمون برای کبد سمی است ولی میزان سمی بودن آن از استروئیدهای خوراکی کمتر است. علاوه بر این، بر سیستم ایمنی بدن نیز اثر دارد و می‌تواند مقدار لنفوسیت CD8+ را افزایش دهد ولی میزان CD4+ و CD3+ را در زنانی که برای پوکی استخوان از آن استفاده می‌کنند کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر این هورمون یک لیپوپروتئین نیز است.

وینسترول و سمی بودن برای کبد

این هورمون با بیشتر استروئیدهای تزریقی متفاوت است و دارای ۱۷-آلکالات است که بیشتر در استروئیدهای خوراکی دیده می‌شود. بنابراین بهتر است از ۵۰ میلی‌گرم در روز بیشتر استفاده نشود و مدت استفاده آن نیز حداکثر ۶ تا ۸ هفته باشد.

وینسترول و اثر آن بر مفاصل و ناتدون ها

این هورمون میزان شکنندگی تاندون‌ها را افزایش می‌دهد پس باید به مدت محدود از آن استفاده کرد.

در بعضی از افراد با مصرف وینسترول، احتمال درد مفاصل در مدت دوره نیز وجود دارد.

مزایای وینسترول

معمولاً از وینسترول زمانی استفاده می‌شود که بخواهید قدرت و سرعت خود را افزایش دهید، ولی افزایش حجم برای شما اهمیتی نداشته باشد. از طرف دیگر برای پیشرفت فیزیکی و سفت کردن بدن استفاده می‌شود بجای اینکه بخواهید از ترنبولون استفاده کنید.

در موارد دیگری نیز از آن استفاده می‌شود؛ مثلاً در موارد کم برای افزایش حجم ۵۰۰ میلی‌گرم از تستوسترون را با آن استفاده می‌کنند که نیاز به آنتی استروژن نیز در این دوره نیست. این هورمون بر روی چربی سوزی نیز اثر دارد.

نیمه عمر وینسترول

وینسترول نسبت به سایر استروئیدهای دیگر متفاوت است و به‌صورت سوسپانسیون مخلوط در آب است ازاین‌رو به روش کلاسیک الگوی نیمه‌عمر آن را نمی‌توان محاسبه کرد. مدت فعالیت آن در بدن یک هفته است اما ممکن است در محل تزریق برای مدت طولانی‌تری نیز باقی بماند.

وینسترول و زنان

درحالی‌که استفاده از هیچ استروئیدی برای زنان به‌صورت کامل امن نیست. این هورمون نیز انتخاب مناسبی برای استفاده توسط بانوان نیست و مشکلات زیادی برای آن‌ها ایجاد می‌کند.حتی با دوز مصرفی ۲ میلی‌گرم در روز هم می‌تواند عوارض جانبی و خصوصیات مردانه در زنان بروز دهد؛ اما بازهم با دوز پایین عوارض کمتری نسبت به سایر استروئیدها دارد. در بدن زنان زمان زیادی می‌برد تا از بدن پاک شود.

عوارض جانبی وینسترول

این هورمون آرومات نمی‌شود و به استروژن تبدیل نمی‌شود. از سوی دیگر به DHT نیز تبدیل نمی‌شود اما در مردان می‌تواند باعث ریزش مو شود.

استانوزولول