بیست مورد که قبل از اولین مسابقه باید به آنها فکر کنید.

اولین مسابقه بدنسازی شما است؟ بدنساز حرفه ای نچرال جو اوهرابلو ۲۰ مورد را بیان می‌کند که می‌تواند به شما کمک کند.

اگر شما یک بدنساز مسابقاتی باشید میزان استرس و فشار در زمان آمادگی مسابقات را به خوبی می‌دانید.

حال به اولین مسابقه خود فکر کنید آیا تمام اشتباهات خود را به یاد میآورید؟

ممکن است که رنگ خوبی نداشته اید یا فیگور خوبی نگرفتید یا وزن مناسبی نداشتید. ما سعی می‌کنیم لیستی تهیه کنیم که تا جای ممکن اشتباهات رایجی که برای بار اول با آنها روبرو میشوید را برطرف نمایید.

قبل از اولین مسابقه بدنسازی

۲۰-سعی کنید یک یار تمرینی خوب و قابل اعتماد پیدا کنید.

داشتن کسی در کنار خود که شمارا مجبور کند در زمان کم بودن کربو ادامه دهید تغییر خیلی بزرگی برای شما ایجاد می‌کند. یار تمرینی شما باید کسی باشد که بداند چگونه از هر تمرین حداکثر بهره را ببرید. بنابراین کسی را پیدا کنید که قابل اعتماد باشد.

۱۹-برای کات کردن تمرین نکنید

شاید بسیار شنیده باشید که برای دوره حجم از تکرار کم و در زمان کات از تکرار زیاد باید استفاده شود. اما این درست نیست. بهتر این است بصورت غیر خطی تمرین نمایید. یک هفته سنگین و تعداد کم و استراحت بیشتر و هفته دیگر تکرار بالا و استراحت کم و شدت بالاتر. به این شکل بدن خشک تری پیدا می‌کنید. هیچ‌گاه از وزنه های سنگین خود دست نکشید حتی زمانی که در رژیم هستید. زیرا کم کردن وزنه ها یعنی از دست دادن عضلات.

۱۸-به رنگ بدن اکتفا نکنید

سعی کنید از ۱۲ تا ۱۶ هفته قبل از مسابقات افتاب بگیرید یا سولاریوم بروید. نه تنها رنگ پوست تیره تر نمای بهتری از عضلات شما را نشان می‌دهد بلکه رنگ مسابقه هم بهتر میتواند شما را نشان دهد.

۱۷-تا جای ممکن از چیزهایی که حواس پرت میکنند دور شوید

بدنسازها می‌توانند خودخواه شوند. بگذارید رو راست بگوییم نزدیک مسابقات ممکن است خیلی بد خلق باشیم. اما باید تا جای ممکن نزدیک به مسابقات از استرس و چیزهایی که تمرکز ما را برهم می‌زند دور شویم. سعی کنید روابط اجتماعی خود را با دیگران کاهش دهید. اگر مجرد هستید می‌توانید فقط یک روند روتین روزانه از تمرین و غذا و استراحت و خواب داشته باشید.

۱۶-غذای خود را جلوتر آماده کنید

این نکته در کنار نکته قبلی است. در زمان آماده شدن برای مسابقات چیزی که بیشتر از همه انرژی شما را میگیرد، آماده کردن روزانه غذا است. ترجیح من این است که غذای ۲ تا ۳ روز را در یک نوبت آماده کنم تا اینکه روزانه مجبور به پخت و پز نباشم.

۱۵-با بدن خود آشنا شوید

هر کس بدن متفاوتی دارد با تیپ های بدنی متفاوت مانند اکتومورف، مزومورف و اندومورف یا ترکیبی از آنها که متابولیسم ها نیز متفاوت است. باید ببینید بدن شما بعد از هر غذا چه حسی دارد. بنابراین ۱ تا ۲ ساعت پس از هر غذا در آیینه نگاه کنید و ببینید اگر کات شما کمتر شد باید تغییری در غذای خود دهید.

۱۴-با نزدیک شدن به مسابقه برنامه خود را تفکیک کنید

اگر چربی بدن شما به ۳% رسیده است و ۴ روز تا مسابقه زمان دارید انجام تمرین سینه و سرشانه و پشت بازو در یک روز مناسب نیست.پس سعی کنید یک یا حداکثر ۲ عضله را در هر جلسه تمرین دهید. البته حداکثر بهره را از آن تمرین ببرید.

۱۳-زیادی در مورد مسابقه نخوانید

اگر مربی برای مسابقه خود ندارید؛ گشتن بدنبال راه های مختلف می‌تواند شما را گیج کند. پس سعی کنید فقط یک راه را انتخاب کرده و دنبال کنید.

۱۲-مقدار هوازی مناسب را برای خود را پیدا کنید

این مورد نیز برای هر فردی متفاوت است. برخی یک نوبت ۲۰ دقیقه ای هوازی پر فشار دارند و برخی دو نوبت ۱۵ دقیقه ای  و برخی ۴۵ دقیقه تا ۶۰ دقیقه در روز. اگر مربی ندارید باید زمان مناسب را بصورت آزمون و خطا پیدا کنید تا چربی بدن را سوزانده و عضلات خود را نیز حفظ نمایید.

۱۱-حرکات پایه را حفظ کنید

وقتی در رژیم هستید فقط از دستگاه ها استفاده نکنید. حرکات پایه را حفظ کنید زیرا آنها می‌توانند عضلاتی که به سختی بدست آورده اید را حفظ کنند.

۱۰-خیلی قبل از مسابقات تمرین فیگور داشته باشید

اگر تابحال مسابقه نداده اید باید فیگور گیری صحیح را یاد بگیرید. زیرا نمی‌خواهید بر روی صحنه مسابقه گیج بنظر آیید. می‌توانید فیلم های فیگور گیری را تماشا و سپس تمرین کنید. بهتر است که تمرینات شما از ۱۶ هفته قبل از مسابقه آغاز شود. تمرین روزانه باعث می‌شود اعتماد بنفس شما برای مسابقه بالاتر رود و به شکل گیری بدن شما نیز کمک میکند.

۹-تا هفته آخر صبر نکنید که یک گروه فیگور انتخاب کنید

در مورد موسیقی و ترتیب فیگورهایی که می‌خواهید بر روی صحنه اجرا کنید از قبل انتخاب و تمرین داشته باشید.

۸-مطمئن شوید که رنگ درستی برای مسابقه انتخاب کرده اید

گاهی کیفیت رنگ بد است و به خوبی بر روی پوست شما نمینشیند.

۷-در پشت صحنه زیادی پمپ عضلانی نداشته باشید و دم ندهید

صبر کنید تا دسته قبل از شما را صدا کنند و بعد شروع به دم دادن عضله کنید زیرا شروع کردن از زمان زودتر می‌تواند شما را خسته کند و خطوط عضلانی شما را نیز از دید خارج کند. چند نشر جانب و شنا  و جلوبازو می‌تواند کافی باشد.

۶-حضور خوبی در صحنه داشته باشید

از اولین مسابقه با اعتماد بنفس قدم بردارید و لبخند بزنید و از حضورتان لذت ببرید. گاهی به داوران نگاه کنید و لبخند بزنید اما بیشتر به روبرو نگاه کنید و بر روی فیگورهای خود تمرکز کنید بدون اینکه لرزشی داشته باشید.

۵-غذای کافی برای تمام مدت همراه داشته باشید

ممکن از مسابقه زمان زیادی طول بکشد تا نوبت به دسته شما بشود پس غذا و آب کافی همراه داشته باشید.

۴-یک برنده مهربان و یک بازنده خوب باشید

پس از برنده شدن خاکی باشید و با همه دست دهید  و به همه اخترام بگذارید و چیزی که اتفاق افتاده است را قبول کنید.شما نمی‌توانید تصمیم داوران را تغییر دهید. پس در صورت باخت نیز اخلاق خوش داشته باشید و احترام را رعایت کنید.

۳-سعی کنید جمعیت را با خود همراه کنید

از دوستان و آشنایان خود دعوت کنید که در در تماشاچی ها باشند و این کار به شما آرامش بیشتری میدهد.

۲-آرامش داشته باشید

حداکثر سعی خود را برای آرام بودن بکنید. نفس عمیق بکشید و با دوستان خود صحبت کنید. به موسیقی گوش دهید. سعی کنید خود را آرام نگاه دارید.

۱-یک مربی بگیرید

داشتن یک مربی برای اولین مسابقه شما بسیار ارزشمند است. داشتن یک فرد با تجربه می‌تواند شما را برای فرایند مسابقات آماده کرده و شرایط را برای شما راحت تر کند.

سعی کنید این ۲۰ نکته را در نظر داشته باشید تا بتوانبد بهتر در صحنه مسابقه حاضر شوید.