چگونه تمرین با وزنه و ورزش میتواند سلامت شما را بهبود دهد؟

پژوهشگران هر روزه نتایج بیشتری از اثر ورزش بر کاهش بیماری ها ی مهمی مانند بیماری های قلبی و دیابت پیدا میکنند و به زودی ورزش کردن یکی از راه های درمانی خواهد بود.

تمرین کردن برای شما خوب است زیرا که افرادی که ورزش می کنند زندگی سالم تر و طولانی تری دارند. پژوهشگران در تحقیقاتی متوجه شدند که تمرین کردن باعث پایین آمدن کلسترول و فشار خون می شود وجلوی چربی گرفتن در بدن را میگیرید.

محققان برای درک بهتر این اثرات سعی کرده اند تا این مکانیسم را به دقت بررسی نمایند. آنها متوجه شدند که تمرین کردن نه تنها بر روی ماهیچه ها و سیستم قلبی و عروقی اثر میگذارد بلکه تقریبا بر تمام قسمت های بدن اثر دارد. از سیستم ایمنی تا مغر و سیستم انرژی در سلول ها. و به بیان کلی میتوان گفت تمرین کردن سلامت افراد را افزایش می دهد. به نوعی که به زودی به روشی درمانی بعنوان دارو به دوز مشخص از آن استفاده خواهد شد.

بهبود سلامت مغز

دانشمندان از مدت ها پیش میدانستند که تمرین کردن بدلیل گشاد تر کردن رگ های خونی و بهبود عملکرد رگ ها باعث خونرسانی بهتر به اعضای بدن شده و جلوی گرفتگی زگ و سکته قلبی را میگیرد. بهبود رگ ها یهنی خونرانی بهتر به مغز که میتواند جلوی بیماری های شناختی مانند آلزایمز را بگیرد.

پژوهش های جدید ارتباط واضح تری میان تمرین کردن و سلامت مغز پیدا کرده است. آنها متوجه شدند که این فواید فقط بخاطر حرکات بدنی نیست بلکه تناسب بدن انجام حاصل از تمرین است که  سلامت سیسیتم قلبی و عروقی را بهبود مب دهد. در دو پژوهش بلند مدت که در نروژ و سوئد انجام شد میزان ۸ برابری کاهش ابتلا به آلزایمر در افرادی که به مدت چندین سال تمرینات ورزشی انجام میدادند مشاهده شد.

در پژوهش دیگری که به مدت ۱۲ هفته با فشار تمرینی بالا انجام شد نشان داد که میزان دریافت گلوکوز در مغز افزایش یافته و متابولیسم بالا رفته است و این در بخشی از مغز است که معمولا دچار آلزایمر می شود و علاوه بر این این اثر مثبت بر قسمتی از مغز که باعث پارکینسون می شود نیز موثر است. این پژوهش در دانشگاه آلاباما در آمریکا انجام شد.

مزایای ماهیچه ها

تمرین کردن علاوه بر بزرگ کردن رگ ها باعث بزرگ شدن عضلات نیز می شود. این بزرگ شدن ماهیچه ها از چند روش بر بهبود سلامت اثر گذار است. از کاهش احتمال دیابت تا بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری ها و سرطان.

ماهیچه ها بزرگترین مصرف کننده گلوکوز در بدن است که از طریق خوردن مواد غذایی وارد بدن می شود.  داشتن عضلات بیشتر یعنی حذف سریعتر قند خون که در صورت بالا بودن آن موجب دیابت می شود.

کاری کوچک با اثری بزرگ

اثر مدت زمان تمرین در هفته بر احتمال بیماری های کشنده

عضله سازی از سوی دیگر فرآیند پیر شدن را نیز با کاهش عملکرد میتوکوندری در سلول کاهش می دهد. در نتیجه مواد اکسیدان کمتری در بدن ایجاد می شود و ساختار ژنتیکی سلول ها کمتر دچار آسیب می شود.

پژوهش ها نشان می دهد که انجام تمرینات هوازی درکنار کار با وزنه میتوان عملکرد میتوکوندری ها را بهبود دهد که این باعث کاهش اکسیدان ها در بدن می شود. ترین با شدت بالا نیز اثر مشابه دارد.

عضلات نقش مهم دیگری نیز دارند و آن ذخیره پروتئین به شکل آمینو اسید است. در زمان هایی که سایر اعضای بدن نیاز به آمینو اسید دارند عضلات میتوانند آن را در اختیارشان قرار دهند مثلا در زمان بیماری سیستم ایمنی نیاز به آمینو اسید دارد تا پادتن برای مبارزه با عامل بیماری زا تولید کند.

بزرگترین مزیت عضله سازی نیز فرمان های ارسالی به سلول ها برای جذب بهتر است. که میتواند باهث بهبود عملکرد مغز، استخوان ها و سایر اعضای بدن شود.

از بین بردن تورم

تمرین کزدن باعث می شود که شما جربی اطراف شکمتان کاهش یابد که این چربی میتواند باعث تورم در داخل حفره شکمی شود. چربی اطراف شکم اثر تورمی بسیار بالایی بر اندام داخلی دارد که در بلند مدت می تواند به اندام آسیب برساند. شاید یکی از دلایل بیماری های زیاد که در حدود ۳۵ بیماری در افراد دارای مشکلات چاقی است همین امر باشد.

اثر مخرب چربی اطراف شکم

در پژوهشی که یک دهه پیش انجام شد تعدادی از مردان جوان با کاهش تمرین در مدت دو هفته به میزان ۷ درصد چربی اطراف شکمی اضافه کردند که همین امر باعث پایین آمدن حساسیت بدن نسبت به انسولین شد که این به معنای افزایش احتمال دیابت نوع دوم است. تحقیق مشابهی نیز برای تورم موثر بر بیماری های قلبی انجام شد که این تحقیق ۱۲ هفته ای نیز نتیجه مشابهی داشت.

نسخه ای برای انجام تمرین

با توجه به اینکه پژوهش ها نتایج بیشتری در رابطه با اثر مثبت تمرین کردن نشان می دهند به زودی تمرین ورزشی جزوی از درمان مانند دارو محسوب خواهد شد. پژوهش های بسیار زیادی در این زمینه درحال انجام هستند. بعنوان مثال در پژوهشی که بر روی افراد دارای دیابت نوع ۲ بودند نشان داد که ورزش مستمر  در طول یک سال توانسته است میزان قند خون را به میزان قابل توجهی پایین آورد.نکته قابل توجه این است که در افراد دارای ریسک بالا در زمینه دیابت و بیماری های قلبی با انجام تمرین مرتب این احتمال بسیار پائین می آید.

با توجه به اثر تمرین باید برای نسخه ای کردن تمرین بررسی شود که بیشترین اثر مثبت حاصل از تمرین را چگونه میتوان بدست آورد. البته با توجه به تنوع تمرینات ورزشی کار بسیار سختی است چون هر تمرین فشار و مدت و تناوب متفاوتی دارد.

پژوهشگران هنوز بر روی این قسمت درحال کار هستند. اما میتوان گفت تمریناتی که گروه عضلات بیشتریرا به فعالیت وا میدارند اثر بهتری دارند. از جمله آنها دویدن است. این اثر مثبت با تداوم تمرین حفظ می شود و در صورت ایجاد فاصله زمانی طولانی میتواند بی اثر شود، پس تمرین مستمر در هفته داشته باشید.

درحال حاضر دکتر بامان در دانشگاه آلاباما بر روی ۲۰۰۰ نقر درحال تحقیق است که ۱۲ هفته تمرین استقامتی و ۱۲ هفته تمرین با وزنه برای مشاهده میزان اثر آنها بر بدن و تفاوت اثر هد کدام است. تحقیقات مشابه دیگری نیز در جاهای دیگر درحال انجام است. البته تمرین برای هر فردی متفاوت است و نسبت به شرایط فرد باید انجام شود