بدنسازی برای کشتی

بدنسازی یکی از مهم‌ترین عوامل برای موفقیت در کشتی است. به همین دلیل بدنسازی برای کشتی را توضیح خواهیم داد.

شاید شنیده باشید که مربی کشتی شما می‌گوید که رقیب شما در تیم خود بدنساز دارند؛ اما آیا روی تشک کشتی نیز می‌توانند خوب عمل کنند؟

بدنسازی چیست؟

بدنسازی تقویت و بهبود عضلات بدن از طریق تمرینات مقاومتی و از طریق هایپرتروفی سارکوپلاسمی است که گاهی نیز هایپرتروفی میوفیبریلار می‌شود. اما عموما وقتی صحبت از بدنسازی میشود ما به یاد آرنولد و هادی چوپان می افتیم که حرکات معمول بدنسازی را انجام میدهند با تکرارهای بالا و ست های طولانی.

چرا بدنسازی یکی از مهم‌ترین عوامل برای موفقیت در کشتی است؟

وقتی صحبت از رشته کشتی می‌شود ما با دیدگاه دیگری به بدنسازی نگاه می‌کنیم. انجام تمریناتی از بدنسازی که در رشته کشتی کاربردی است. حال باید به تحلیل عناصر ورزش بپردازیم و بهترین تمرینات بدنسازی که برای کشتی مناسب است را انتخاب کنیم.

در ورزش کشتی ورزشکاران باید موارد زیر را دارا باشند:

۱-قدرت گرفتن دست ها

۲-قدرت استقامتی

۳-قدرت نسبی

۴-توان انفجاری عضلات

یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید برای استارت‌زدن یا اسپرینت در رشته دومیدانی انجام دهید فازبندی کردن کارها است. ما نیز به همین شکل فازبندی انجام می‌دهیم. با این درک می‌توانیم از جنبه‌های مختلف  بدنسازی برای بهبود عناصر کلیدی بر روی تسک استفاده کنیم. به این شکل بدنسازی برای کشتی می‌تواند به شدن عملکرد رقابتی ورزشکار را بهبود بخشد.

حال ببینیم که چگونه این کار باید انجام شود.

ذهنیت

کشتی یکی از سخت‌ترین رشته‌های ورزشی است. آنها باید از نظر ذهنی بسیار قوی شوند. بسیاری از کشتی‌گیرهای حرفه‌ای از نظر ذهنی مانند ماشین عمل می‌کنند.

ممکن است باورکردنش سخت باشد؛ اما بدنسازی نیز ورزش ساده‌ای نیست. نیاز به قدرت ذهنی مشابه کشتی دارد. یکی از چیزهای جالبی که دررابطه‌با استفاده از بدنسازی در تمرینات کشتی وجود دارد این است که ذهنیت شروع به تغییر می‌کند. بدنسازی نیاز به صبر و تحمل فشار دارد.

یک تمرین بدنسازی واقعی بسیار طاقت‌فرسا است. زمانی که عضلات را به ناتوانی برسانید، قرارگرفتن تحت‌فشار به مقدار زیاد و حتی حذف راحتی خود برای مدت طولانی ذهن را بسیار قوی می‌کند. انجام ست‌هایی با سی تکرار و کاهش وزنه و ادامه تکرار تا ناتوانی.  این نوع از استرس‌ها و فشارها و سختی ها در تمرینات بدنسازی میتواند بر روی ذهنیت کشتی گیر اثر بگذارد و ذهنیت او را تغییر دهد.

قرارداشتن در زیر فشار و سختی برای مدت طولانی باعث می‌شود ورزشکار به‌مرور در سختی‌ها احساس راحتی کند. این چیزی است که باعث می‌شود قهرمانان از ورزشکاران عادی متمایز شوند. قهرمانان به دنبال سختی هستند و افراد عادی به دنبال راحتی و این یکی از عناصری است که از بدنسازی می‌توان وارد دنیای کشتی کرد.

قدرت استقامت

وقتی از تمرینات کشتی صحبت می‌کنیم می‌دانیم که ورزشکار باید هم قدرت انفجاری خوبی داشته باشد و هم قدرت نسبی. به این معنی که استفاده از اسکات معمولی، لیفت، اسکات تک پا، پرس سینه و بسیاری از تمرینات ترکیبی دیگر می‌تواند قدرت انفجاری عضلات و قدرت نسبی و قدرت کلی فرد را افزایش دهد. اینها حرکاتی هستند که باید انجام شوند.

برخی از تمرینات بدنسازی برای بهبود عملکرد روی تشک کشتی لازم هستند و باید از آنها استفاده کنید. پس زمانی که از قدرت استقامتی صحبت می‌کنیم به حرکاتی فکر می‌کنیم که ست‌های طولانی با تکرارهای زیاد دارد. مثلاً انجام جلو بازو دمبل در ست هایی با سی تکرار یا انجام دیپس با بیست تکرار یا بالارفتن از طناب.

خوشبختانه وقتی از اصول بدنسازی صحبت می‌کنیم معمولاً منظور ما ست‌های طولانی با حجم بالای تکرار است که قدرت استقامتی را بالا می‌برد مخصوصاً در زمان مسابقات بر روی تشک. این قدرت استقامتی بیشتر به همراه احساس راحتی در زمان سختی  به ورزشکار اجازه می‌دهد که قدرت خروجی بالاتری در زمان خستگی ایجاد کند.

ترساندن

ما ورزشکارانی را می‌بینیم که بسیار درشت هستند. ساعدهایی مانند ملوان زبل دارند و مانند هالک، بزرگ هستند. بعد شما می‌خواهید با آنها روی تشک مبارزه کنید. پس چرا از این مزیت ظاهری استفاده نکنید و با حجم عضلانی خود در دل رقبا ترس ایجاد نکنید.

عضلات کند انقباض و قدرت بر روی تشک

در مقاله ای مجزا در مورد فیبرهای عضلانی تند انقباض و کند انقباض توضیح داده ایم. فیبرهای عضلانی کند انقباض با قدرت بر روی تشک کشتی رابطه ای تنگاتنگ دارند. در بدنسازی هنگام اجرای ست های طولانی و مدت بالا که تحت‌فشار قرار دارد می‌تواند به‌شدت قدرت فیبرهای عضلانی کند انقباض را بالا ببرد. فیبرهای عضلانی کند انقباض به فشار طولانی‌مدت به‌خوبی پاسخ می‌دهند. به این روش فیبرهای عضلانی کند انقباض به‌خوبی از این روش تمرینی بدنسازی بهره می‌برند.

چگونه فیبرهای عضلانی کند انقباض قدرت را بر روی تشک کشتی بهبود می‌بخشند؟

قدرت روی تشک کشتی را به‌عنوان توانایی استفاده مؤثر از قدرت منتقل شده از باشگاه بدنسازی به تشک کشتی در نظر بگیرید. می‌توان گفت این همان قدرت، گرفتن دست است که در کشتی کاربرد زیادی دارد.

یک نکته مهم این است که جلو بازو، زیربغل و ساعد گروه‌های عضلانی هستند که دارای فیبرهای کند انقباض نیزهستند. حال شما با تمرینات انفجاری آنها را تمرین می‌دهید؛ ولی فیبرهای کند انقباض با تمرینات آرام و طولانی  با تکرار بالا تحت‌فشار قرار می‌گیرند. فکر کنید با این روش عضلات بازو و ساعد را تمرین دهید. استفاده از هالتر و دمبل جلو بازو. اینها نکته‌هایی هستند که برای تقویت عضلات کند انقباض  استفاده می‌کنید و می‌تواند قدرت شما را بر روی تشک کشتی تغییر دهد.

ما باید بهبود عملکرد ورزشکار را با استفاده از بدنسازی در کشتی در نظر بگیریم و با این کار شاهد پیشرفت زیاد ورزشکار از نظر قدرت  و استقامت که نکات کلیدی در رشته کشتی هستند، باشیم. مخصوصاً در قدرت، گرفتن و کشیدن سر حریف.

بنابراین، سراغ این تمرینات بروید و بارفیکس بزنید تا مرز ناتوانی مه قدرت ساعد خود را نیز افزایش دهید و قدرت گرفتنتان بالا رود.

مرور

ما باید متوجه شویم که تمرینات بدنسازی برای کشتی به این معنی است که ما چند عامل کلیدی را از حوزه بدنسازی برای بهبود عملکرد در روی تشک کشتی استفاده کنیم. با استفاده از حرکات بدنسازی می‌توانیم ذهنیت و قدرت خود را برای مسابقات پیش رو افزایش دهیم. علاوه بر این بدنسازی ظاهر بدنی ما را نیز بهبود می‌بخشد که باعث ترس در رقیب می‌شود. با تقویت عضلات کند انقباض می‌توانید قدرت را بر روی تشک کشتی به‌شدت بهبود دهید خصوصاً قدرت، گرفتن دست.