تفاوت بدنسازی و تی آر ایکس (TRX)

وقتی صحبت از تمرین قدرتی میشود ممکن است بدنسازی و وزنه زدن به ذهنتان بیاید؛ اما تمرینات قدرتی دیگری نیز وجود دارد که میتوانید از آنها بهره ببرید یا بر اساس اهداف شما نتایج بهتری بدست آورید. در این مقاله تفاوت تفاوت بدنسازی و تی آر ایکس (TRX) را بررسی خواهیم کرد.

تمرینات معلق تی آر ایکس چیست؟

یک روش تمرینات قدرتی است که از وزن بدن بعنوان مقاومت استفاده میکند. شما میتوانید با تغییر وضعیت بدن خود بر جایی که تی آر ایکس متصل است، میزان شدت فشار تمرینی را بر قسمت های مختلف بدن افزایش دهید.

تمرینات معلق تی آر ایکس دارای صدها تمرین متفاوت است که بر روی هر گروه از عضلات کار میکند. یکی از بزرگترین مزایای تمرینات معلق تی آر ایکس این است که به عضلات اجازه میدهد در طول تمرین تحت فشار بیشتری باشند؛ بنابراین بار بیشتری بر روی عضلات قرار میگیرد  توده عضلانی بیشتری میسازید و قدرتتان بیشتر میشود.

مزایای تمرینات قدرتی

تمرینات قدرتی دارای مزایای زیادی است که به بدن کمک میکند قوی و سالم بماند. در ادامه مهمترین مزایای آن بیان میشود:

  • افزایش توده عضلانی و قدرت
  • کمک به حفظ سلامت ساختار بدن
  • افزایش تراکم استخوان
  • جلوگیری از آسیب‌های ناشی از افزایش سن
  • بهبود تعادل و حرکت مفاصل
  • بهبود انرژی و استقامت
  • بهبود اعتماد بنفس

بهبود سطح انرژی با تمرینات قدرتی به شما کمک میکند در فعالیت روزانه خود در زندگی بهتر عمل کنید. در نتیجه کار بیشتری در طول روز میتوانید انجام دهید بدون آنکه احساس خستگی کنید. کار یا وزنه نیز مزایای خود را دارد. حال بیایید به تفاوت تی آر ایکس و بدنسازی بپردازیم.

تفاوت بدنسازی و تی آر ایکس (TRX): تفاوت اصلی

هدف قرار دادن گروه عضلات متفاوت

یکی از مزایای اصلی تی آر ایکس استفاده و هدف قرار دادن چند گروه عضلانی در یک زمان است.

با توجه به اینکه تمرینات معلق تی آر ایکس از وزن بدن شما بعنوان مقاومت استفاده میکند شما باید در بسیاری از تمرینات  از عضلات میانی خود استفاده کنید تا بدن را ثابت نگه دارید. به این معنا که از یک سری عضلات استفاده کنید تا حرکت را اجرا کنید و از دسته دیگر عضلات برای حفظ ثبات بدن استفاده کنید.

در تمرین با وزنه در بدنسازی شما به‌صورت تخصصی بر روی عضلات کار میکنید و گروه عضلات را جدا از هم با وزنه تمرین میدهید. معمولاً نیز نیاز به تعادل یا استفاده از گروه عضلات دیگر برای اجرای تمرین ندارید. با تمرکز بر روی یک گروه عضلانی میتوانید بر روی همان عضله کار کنید.

تمرین با وزنه در بدنسازی به شما اجازه میدهد با تغییر زاویه گرفتن، یک گروه عضلانی را از زوایای مختلف تحت فشار قرار دهید. در نهایت مزیت دیگر تمرین با وزنه در بدنسازی این است که میتوانید در نواحی آسیب نیز تمرین انجام دهید.

البته بهتر است که تمرین معلق و تمرین با وزنه را در کنار هم انجام دهید. در نتیجه تعادل بهتری نیز بدست خواهید آورد.

تقویت عضلات میانی

تمرینات معلق برای تقویت عضلات میانی است و در پژوهش ها نیز همین امر ثابت شده است. شما باید در هر حرکتی در تی آر ایکس عضلات میانی خود را درگیر کنید و از آن استفاده کنید. زمانی که دستانتان بر روی دستگیره ها است و پاهایتان بر روی جا پا قرار دارد عضلات میانی شما به مقدار بیشتری درگیر خواهد شد.

تمرینات تی آر ایکس تعادلی عالی میان محیط های نا متعادل و متعادل ایجاد میکند. زمانی که تمرینات مخصوص میان تنه را با قرار دادن پا در جا پا بر روی آویز انجام میدهید عضلات شکم شما کمک  میکند کاملاً سفت بمانید.

استفاده از وزنه در تقویت عضلات میانی به مقدار وزنه و روش اجرای حرکت وابسته است. مثلاً تمرینات شکم با دمبل کتل بل به تعادل شکم شما در حرکت دادن وزنه وابسته است.

سایر تمرینات شکم با وزنه نیز نیاز به سطح بالایی از تنش بر عضلات میانی و درگیر کردن ستون فقرات دارد. بنابراین آن فشار زیاد به تقویت عضلات شکم در طول زمان کمک  میکند. البته بصورت تخصصی بر روی این عضلات فشار نمی آید.

اضافه کردن وزنه مازاد

توانایی اضافه کردن وزنه چیزی است که باعث بیشترین  تفاوت تمرینات معلق و تمرین با وزنه در بدنسازی میشود.

در تمرین با وزنه در بدنسازی شما میتوانید با اضافه کردن وزنه هالتر یا دمبل، مقاومت را در تمرین افزایش دهید. این کار باعث اضافه بار بر عضله میشود و در نتیجه قدرت و توده عضلانی افزایش میابد.

در تمرینات معلق تی آر ایکس تنها وزنه شما وزن بدن خودتان است. درست است که میتوانید با تغییر زاویه بدن و فشار اهرمی مفصل فشار وزن بدن را افزایش دهید؛ اما نمی‌توانید وزن خود را برای اجرا حرکت اضافه کنید. البته گاهی با پوشیدن جلیقه‌های وزنه دار می‌توان کمی  وزن خود را در تمرین افزایش دهید.

باید توجه داشته باشید که با افزایش وزنه میزان خطر در تمرین نیز افزایش میابد. اگر نتوانید خود را به نقطه اجرای حرکت درست برسانید امکان آسیب بالا می‌رود. مطمئن شوید قبل از افزایش وزنه حرکات را به‌سادگی اجرا می‌کنید.

هزینه و دردسترس‌بودن

اگر بخواهید در خانه برای خود باشگاه راه بیندازید برای بدنسازی نیاز به تجهیزات وزنه دارید که هزینه بالایی خواهید داشت.

اما برای تی آر ایکس این هزینه بسیار کاهش میابد و تنها با یک نقطه اهرمی ثابت و بندهای تی آر کیس می‌توانید تمرینات بسیار زیادی را اجرا کنید. حتی در باشگاه های تی آر ایکس نیز می‌توانید با هزینه کمتری تمرین داشته باشید.

تفاوت بدنسازی و تی آر ایکس (TRX): کدام برای شما مناسب‌تر است؟

زمانی که بخواهید تصمیم بگیرید کدام روش تمرین قدرتی برای شما بهتر است باید مزایا و معایب هر کدام از این تمرینات را بررسی کنید.

اگر از نظر هزینه‌ای می‌خواهید مقرون‌به‌صرفه باشد و بتوانید با خود هرجایی بخواهید با خود ببرید تمرینات معلق برای شما مناسب‌تر است. اگر می‌خواهید به‌صورت ایزوله بر روی عضلات خاصی تمرین کنید وزنه زدن در بدنسازی برای شما مناسب‌تر است.

البته بهتر است در کنار تمرینات معلق تی آر ایکس با وزنه هم تمرین داشته باشید. به این شکل هم تعادل و هم قدرت بدنی خود را افزایش می‌دهید.

منبع

https://www.trxtraining.com/blogs/news/trx-vs-weight-training#:~:text=With%20weight%20training%2C%20you%20are,weight%20you%20will%20be%20using.