کاهش وزن: چرا ترازو میتواند بدترین دشمن شما باشد

سسیل بایول توضیح میدهد که چرا باید نسبت به ترازو بی تفاوت باشید و با عکس و سایز پیشرفت خود را پیگیری کنید.

بسیاری از افرادی که رژیم شروع میکنند به ترازو وابسته میشوند. البته ترازو مؤثرترین راه برای پیگیری پیشرفت شما نیست

در طول این مقاله به شما اثبات میکنبم که ترازو یکی از بزرگترین موانع برای بررسی بدنتان است. همچنین توضیح میدهیم که چگونه انگیزه بالای خود را حفظ کنید.

تصاویر پیشرفت شما و انگیزه گرفتن

چگونه با استفاده از عکس پیشرفتتان، انگیزه خود را در طول رژیم بالا نگاه دارید.

ترازو در ابتدا سریع و سپس آرام تغییر میکند

زمانی که ما رژیم را شروع میکنیم تغییرات سریعی بر روی ترازو مشاهده میکنیم و این تغییرات با تغییر عادات غذایی ایجاد  میشود. در شروع هر رژیم و برنامه تمرینی انگیزه بخش است. از اینکه وزن ما پائین می آید خوشحال میشویم ولی به علت پشت آن کاری نداریم.

اولین هفته های رژیم جدید و برنامه تمرین میتوانیم به وضوح افت وزن خود را ببینیم. معمولاً بلافاصله با شروع رژیم تمام چربی های بد و شکر را حذف میکنیم و غذای خوب میخوریم و فعالیت بدنی خود را نیز با ورزش در باشگاه افزایش میدهیم. متابولیسم ما به سرعت با این تغییرات منطبق میشود. تمام این عوامل بدن را وادار میکند که وزن خود را از چربی و آب اضافی کم کند.

البته تمرین با وزنه(اگر میخواهید چربی بسوزانید باید وزنه بزنید) باعث عضله سازی شما هم میشود. علاوه بر این، چون بیشترین وزن از دست رفته بدلیل از دست دادن آب اضافی و گلیکوژن است؛ شما نیم تا یک کیلوگرم وزن در هفته کم میکنید. در همین زمان ممکن است وزنی که ترازو نشان میدهد، تغییر نکند و این زمانی است که شما انگیزه خود را از دست میدهید.

از نظر روانی آماده یک پلتو یا فلات باشید

همانطور که گفتیم پس از هفته های اول رژیم، کاهش وزن شروع به کند شدن میکند و به نظر می‌آید تغییری ایجاد نمیشود. ما فکر میکنیم که بدن ما دیگر به رژیم جواب نمیدهد و دیگر پیشرفتی نداریم و با نا امید شدن و حذف رژیم با دو برابر وزن بازمیگردیم. اما لازم نیست شرایط به این شکل باشد.

حال یک روش که به موفقیت شما کمک میکند معرفی میکنیم. زمانی که به پلاتو رسیدید دیگر از ترازو استفاده نکنید. ترازو در ابتدا انگیزه بخش خوبی است اما پس از چند هفته میتواند به یک وسواس فکری تبدیل شود.

کاری که من میخواهم انجام دهید این است که عکس های پیشرفت خود را بگیرید و از روز اول رژیم خود شروع کنید. هر ۲ تا ۳ هفته با همان ژست و لباس ها عکس بگیرید.

اگر بخواهید میتوانید اندازه های سایز بدن خود را نیز با متر بگیرید و در کنار عکستان یادداشت کنید. دور باسن، دور کم در باریکترین قسمت و دور ران و دور بازو.

زمانی که وزن شما تغییر نکرد چون همزمان درحال عضله سازی و چربی سوزی هستید، عکس ها میتواند به شما شجاعت بدهد. به این شکل یک تصویر کمکی برای مشاهده نتایج خود، خواهید داشت و اطلاعات اندازه بدنی خود را نیز بایگانی مکنید.

تراش دادن بدن پس از پلاتو کاهش وزن

زمانی که دیگر وزن شما کاهش پیدا نکرد شما بیشترین پیشرفت را خواهید داشت. وزن شما حتی ممکن است بالاتر هم برود. علت این است که شما شروع به عضله سازی کرده اید. خانم ها نباید از عضله بترسید. علت آن این است که:

  1. زنان به اندازه مردان تستوسترون ندارند و به همین علت عضلات شما مردانه نمیشود پس نباید از این وزنی که اضافه کرده اید هراس داشته باشید.
  2. عضلات به بدن شما فرم زیبا میدهد که به دنبال آن هستید.
  3. هر یک کیلوگرم عضله میتواند ۱۰۰ کالری بسوزاند بنابراین ۵ کیلوگرم عضله هم بدنتان را خوش فرم میکند و هم کمک میکند ۵۰۰ کلری بیشتر در روز بسوزانید. عضله سازی کلید کاهش وزن مداوم و بدن زیباتر است.

وزن عضله بیشتر از چربی است.

چیزی که در مورد عضله باید بدانید این است که از چربی سنگین‌تر است. هیچ‌گاه آن را فراموش نکنید.

مقایسه تراکم آنها نشان میدهد که تراکم عضله ۱.۷ کیلوگرم در هر لیتر فضا است ولی چربی در هر لیتر فضا ۰.۹۲ کیلوگرم وزن دارد.

به همین دلیل است؛ که یک فرد ۶۵ کیلویی عضلانی از یک فرد ۶۰ کیلویی عادی لاغر تر دیده میشود.

پس نگران نشوید اگر وزن شما پائین نمی آید. ترازو برای پیگیری پیشرفتتان زیاد مؤثر نیست. فقط به عکس پیشرفت خود نگاه کنید و اندازه ها را بررسی کنید.