آیا افزایش دهنده های تستوسترون واقعاً کار می‌کنند؟

بسیاری از افراد به‌صورت مستمر از افزایش دهنده های تستوسترون استفاده می‌کنند. اما وقتی به مکمل‌های مربوط به تستوسترون می‌رسد، سوال پیش می‌آید که آیا واقعا کار می‌کنند؟

بسیاری از افراد از تستوسترون بوسترها یا افزایش دهنده‌های تستوسترون استفاده می‌کنند.

تستوسترون یک هورمون حیاتی است که نقش مهمی در عملکرد و تنظیم هورمونها، رشد عضلات و لیبیدو دارد. علاوه بر این بر ر وی خلق و خو، حافظه، عضله سازی و ریکاوری بدن اثر می‌گذارد. اما وقتی صحبت از مکمل‌های افزایش دهنده تستوسترون می‌شود این سوال پیش می‌آید که آیا واقعا کار می‌کنند؟

برای افزایش تستوسترون همه مکمل ها مانند هم عمل نمی‌کنند. درست است که افزایش دهنده های تستوسترون می‌توانند تولید تستوسترون طبیعی بدن را افزایش دهند. البته برای این کار باید ترکیبات آن، دوز و مقدار دقیقی داشته باشد.

حال در مورد چند عدد از بهترین ترکیبات افزایش دهنده تستوسترون صحبت می‌کنیم.

تستوسترون چیست؟

تستوسترون یک استروئید ابتدایی آندروژن و آنابولیک است که توسط بدن ساخته می‌شود.

این هورمون نقشی حیاتی در رشد حجم عضلانی و فعالیت سیستم عصبی دارد و موجب افزایش قدرت و خلق و خوی بهتر و افزایش لیبیدو می‌شود.

نشانه های کمبود تستوسترون

کمبود تستوسترون بر روی ۱۰ تا ۴۰ درصد جمعیت، با افزایش سن ایجاد می‌شود. این اتفاق پس از ۳۰ سالگی شروع می‌شود. افزایش سطح تستوسترون می‌تواند قدرت را افزایش داده و چربی بدن را کاهش دهد و حجم عضلانی را افزایش دهد. با افزایش تستوسترون در بدن اثرات آن نیز افزایش میابد.

پایین بودن سطح تستوسترون می‌تواند اثرات مشخصی بر لیبیدو و ظاهر فیزیکی فرد و ساختار بدنی او داشته باشد. برخی از معمولترین علائم کمبود تستوسترون عبارتند از:

  • افزایش چربی بدن
  • از دست دادن توده عضلانی
  • ریزش مو
  • کاهش لیبیدو
  • خستگی مزمن
  • ناتوانی در نعوظ

برخی عوامل اثر منفی بر تستوسترون دارند و می‌تواند آن را کاهش دهد مانند کیفیت خواب، مصرف الکل، کمبود ریزمغذی ها ، افزایش استرس و شکر تصفیه شده.

با اصلاح برخی از این عوامل و استفاده از مکمل های طبیعی افزایش تستوسترون، می‌توان سطح تستوسترون را بهبود دهید و آن را افزایش دهید.

باید به این نکته اشاره شود که با وجود اینکه می‌گویند تستوسترون هورمون غالب بدن مردان است، این جمله اشتباه است.

تستوسترون نقش مهمی در سلامت زنان بازی می‌کند و می‌تواند بر خلق و خو، لیبیدو آنها به اندازه مردان تاثیر گذار باشد. عدم تعادل تستوسترون، زیاد یا کم بودن آن می‌تواند آسیب های جبران ناپذیری بر سلامت کلی زنان داشته باشد؛ مانند عدم توانایی تولید سلولهای خونی، از بین رفتن لیبیدو، عملکرد ورزشی، عضله سازی، خلقیات و غیره. علاوه بر این در تعادل استروژن نیز یک بخش کلیدی است.

زنانی که از کمبود تستوسترون رنج می‌برند معمولا علائمی از استرس، اضطراب و افسردگی دارند. تستوسترون پایین همچنین باعث ضعف عضلانی آنها می‌شود، خصوصا در زنان ورزشکار.

تنها در آمریکا ۱۰ تا ۱۵ میلیون زن دچار کمبود تستوسترون هستند.

البته راه مشخصی برای کمک به زنانی که کمبود تستوسترون دارند وجود ندارد که باید برای آن دستورالعملی مشخص شود. البته زنانی که لیبیدو پایینی دارند ممکن است سطح استروژن طبیعی داشته باشند اما میزان آندروژن کمی داشته باشند؛ که با افزایش تستوسترون، تعادل هورمونی آنها بازخواهد گشت.

شش عدد از بهترین ترکیبات افزایش دهنده تستوسترون

تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا ترکیبات ۵۰ عدد از تستوسترون بوسترها را بررسی کردند که روی، فنوگریک و ویتامین ب۶ سه عدد از معمول‌ترین ترکیبات بودند.

این تیم تحقیقاتی این ترکیبات را بر اساس نیاز روزانه مقایسه کردند.

از این ۵۰ مکمل ۱۶ عدد مفید بودند و تستوسترون و تستوسترون آزاد را افزایش دادند.

با اینکه ۹۰% مکمل ها ادعا دارند که تستوسترون را افزایش می‌دهند، پژوهش ها نشان داد که کمتر از ۲۵% مکمل ها داده هایی دارند که ادعایشان را ثابت کند. بسیاری از آنها دارای دوز بالای ویتامین و مواد معدنی هستند که از میزان تحمل بدن بالاتر است.

پس پیش از خرید تستوسترون بوستر در مورد آن تحقیق کنید و ببینید آیاد بررسی آزمایشگاهی داشته است یا خیر.

۱-فنوگریک(Fenugreek)

فنوگریک(تریگونلا فوئنوم گرائکام) یک گیاه غله ای است که در هند و شمال آفریقا میروید و یک افزایش دهند موثر تستوسترون است.

یک پژوهش که در مجله بین المللی جامعه تغذیه ورزشی چاپ شد اثر آن بر قدرت، ساختار بدن و توان را نشان داد.

طبق این پژوهش به گروه آزمایش ۵۰۰ میلی‌گرم فنوگریک بصورت روزانه برای ۸ هفته داده شد و ۴ روز در هفته تمرین مقاومتی انجام شد.

نتایج نشان داد که فنوگریک به‌صورت کاملا مشخص قدرت را افزایش داد و چربی بدن کاهش یافت.

۲-زینک یا روی

روی دومین ریزمغذی ضروری پس از آهن در بدن انسان است. روی مزایای زیادی در عملکرد سلولی خصوصا متابولیسم، تنظیم ظهور ژن و سطح طبیعی تستوسترون در بدن دارد.

بر اساس یک پژوهش که در ترکیه انجام شد به ۱۰ کشتی گیر مرد برای ۴ هفته ۳ میلی‌گرم روی در روز داده شد.

نتایج نشان داد که میزان تستوسترون آنها به میزان زیادی بالا رفت.

اسناد نشان می‌دهند که روی باعث تغییر آندروستندیون و آندروژن به تستوسترون می‌شود.

در پژوهشی دیگر مشخص شد که کمبود روی باعث کاهش زیاد تستوسترون در خون می‌شود. که با مصرف مکمل روی پس از شش ماه درمان با ۳۰ میلی‌گرم روی در روی تستوسترون خود به شدت افزایش یافت.

پس اگر بدنبال خرید تستوسترون بوستر هستید مطمئن شوید که دارای روی باشد.

۳-منیزیم

منیزیم بیش از ۳۰ عملکرد در بدن و صدها واکنش آنزیمی را کنترل می‌کند. عملکرد بیولوژیکی منیزیم بسیار گسترده است، از تولید نوکلئیک است تا تولید ATP و کمک به انقباض عضلانی و تنظیم ساختار استخوان و همکاری با کلسیم و بهبود کیفیت خواب و افزایش تستوسترون آزاد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد جمعیت آمریکا به میزان کافی منیزیم دریافت نمی‌کنند و ۱۹درصد آنها کمتر از نصف میزان مورد نیاز دریافت منیزیم دارند. پژوهش ها نشان می‌دهند که یک گرم منیزیم در کنار تمرین می‌تواند تستوسترون را تا ۲۴% افزایش دهد.

۴-ویتامین ب۶

ویتامین ب۶ که با نام پیروکسیدین شناخته می‌شود نقشی مستقیم در متابولیسم سلولی دارد. علاوه بر این تولید تستوسترون را با کاهش استروژن با اثر بر گیرنده های آندروژنی، تحریک می‌کند.

پژوهش ها نشان داده است که کمبود ویتامین ب۶ با کمبود تستوسترون رابطه مستقیم دارد.

۵-جنسینگ مالزیایی

تانگکات آلی که به جنسینگ مالزیایی نیز شناخته میشود یک گیاه دارویی شناخته شده در طب چینی است. این گیاه سرشار از ترکیبات بیواکتیو است. پژوهش ها نشان داده است که این گیاه دارای ترکیبات مختلف فیتونوترین بنام کواسینوئیدها است که میزان اوریکامون از همه بیشتر است و تولید تستوسترون آزاد،لیبیدو را افزایش می‌دهد و خستگی را کاهش می‌دهد و باعث بهبود حال فرد است.

مقاله ای که در انجمن بین المللی تغذیه چاپ شد اثر آن بر هورمون های استرس  خصوصا کورتیزول و تستوسترون را نشان داد. ۶۴ نفر روزانه برای ۴ هفته از ۲۰۰ میلیگرم جنسینگ استفاده کردند.

وضعیت کورتیزول و تستوسترون به شدت بهبود یافت. میزان کورتیزول ۱۶ درصد کاهش و تستوسترون آزاد ۳۷ درصد افزایش پیدا کرد.

پژوهش ها نشان داد که اثر آن بر روی نرمال کردن میزان تستوسترون بیشتر از تولید تستوسترون است و بجای افزایش دهنده تستوسترون، نرمال کننده تستوسترون است.

۶-دی ایندولیل متان(DIM)

DIM یا Diindolylmethane ترکیبی است که از سبزیجاتی مانند کلم بروکسل، گل کلم، تربچه، شلغم و کلم گرفته می‌شود.

پژوهش ها نشان داده است که این ماده هم یک آنتی استروژن و هم تنظیم کننده تستوسترون و استروژن در بدن است. پژوهش ها نشان داده است که این ماده پروژسترون را تحریک کرده و میزان بالای استروژن را کاهش میدهد. علاوه بر این جلوی آنزیم ها آرومات کننده را که تستوسترون را به استروژن تبدیل میکند می‌گیرد. این ماده میزان متابولیسم را افزایش می‌دهد و گردش تستوسترون را در بدن بهبود می‌بخشد و می‌تواند بر رشد عضلانی اثر داشته باشد.

آیا افزایش دهنده های تستوسترون کار میکنند؟

مردان و زنانی که می‌خواهند لیبیدو را افزایش دهند و عضله سازی کنند و تستسوسترون آزاد را افزایش دهند؛ می‌توانند از مکمل های تستوسترون بوستر با کیفیت استفاده کنند. البته بسیاری از افزایش دهنده های تستوسترون به میزان کافی ترکیبات ادعا شده را ندارند.

بسیاری از این مکمل‌ها نیز ویتامین و مواد معدنی دارند که نقش افزایش دهنده تستوسترون ندارد.

برخلاف هورمون، افزایش دهنده‌های تستوسترون ظاهر فیزیکی شما را تغییر نمی‌دهند. کاری که آنها انجام می‌دهند این است که کمک می‌کنند سطح استرس پایین بیاید، کیفیت و مدت خواب بالا برود و ساختار بدن بهتر شود و تستوسترون به سطح طبیعی خود برسد.

سالانه مبالغ زیادی صرف خرید تستوسترون بوسترها می‌شود. مثلا اگر یکی ادعا کرد که ۵۰۰% افزایش تستوسترون ایجاد می‌کند به آن شک کنید. اگر این کار را میک‌رد دیگر مکمل نبود بلکه استروئید آنابولیک محسوب می‌شد و باید با نسخه پزشک مصرف می‌شد. تستوسترون بوسترها کار می‌کنند ولی باید با یک رژیم غذایی متعادل و برنامه تمرینی همراه باشند تا بهتر عمل کنند.

منابع

  1. Cunningham GR, Stephens-Shields AJ, Rosen RC, Wang C, Bhasin S, Matsumoto AM, Parsons JK, Gill TM, Molitch ME, Farrar JT, Cella D, Barrett-Connor E, Cauley JA, Cifelli D, Crandall JP, Ensrud KE, Gallagher L, Zeldow B, Lewis CE, Pahor M, Swerdloff RS, Hou X, Anton S, Basaria S, Diem SJ, Tabatabaie V, Ellenberg SS, Snyder PJ. Testosterone Treatment and Sexual Function in Older Men With Low Testosterone Levels. J Clin Endocrinol Metab. 2016 Aug;101(8):3096-104. doi: 10.1210/jc.2016-1645. Epub 2016 Jun 29. PMID: 27355400; PMCID: PMC4971331
  2. Clemesha CG, Thaker H, Samplaski MK.   ‘Testosterone Boosting’ Supplements Composition and Claims Are not Supported by the Academic Literature.   World J Mens Health. 2020 Jan;38(1):115-122.   https://doi.org/10.5534/wjmh.190043
  3. Poole, Chris et al. “The effects of a commercially available botanical supplement on strength, body composition, power output, and hormonal profiles in resistance-trained males.” Journal of the International Society of Sports Nutrition vol. 7 34. 27 Oct. 2010, doi:10.1186/1550-2783-7-34
  4. Kilic M, Baltaci AK, Gunay M, Gökbel H, Okudan N, Cicioglu I. The effect of exhaustion exercise on thyroid hormones and testosterone levels of elite athletes receiving oral zinc. Neuro Endocrinol Lett. 2006 Feb-Apr;27(1-2):247-52. PMID: 16648789.
  5.  Arreola F, Paniagua R, Herrera J, Díaz-Bensussen S, Mondragón L, Bermúdez JA, Pérez Pastén E, Villalpando S. Low plasma zinc and androgen in insulin-dependent diabetes mellitus. Arch Androl. 1986;16(2):151-4. doi: 10.3109/01485018608986935. PMID: 3741026.
  6.  Prasad AS, Mantzoros CS, Beck FW, Hess JW, Brewer GJ. Zinc status and serum testosterone levels of healthy adults. Nutrition. 1996 May;12(5):344-8. doi: 10.1016/s0899-9007(96)80058-x. PMID: 8875519.
  7.  Boyle, Neil Bernard et al. “The Effects of Magnesium Supplementation on Subjective Anxiety and Stress-A Systematic Review.” Nutrients vol. 9,5 429. 26 Apr. 2017, doi:10.3390/nu9050429
  8.  Symes EK, Bender DA, Bowden JF, Coulson WF. Increased target tissue uptake of, and sensitivity to, testosterone in the vitamin B6 deficient rat. J Steroid Biochem. 1984 May;20(5):1089-93. doi: 10.1016/0022-4731(84)90348-0. PMID: 6727359.
  9.  Talbott, Shawn M et al. “Effect of Tongkat Ali on stress hormones and psychological mood state in moderately stressed subjects.” Journal of the International Society of Sports Nutrition vol. 10,1 28. 26 May. 2013, doi:10.1186/1550-2783-10-28
  10.  Ishikawa T, Glidewell-Kenney C, Jameson JL. Aromatase-independent testosterone conversion into estrogenic steroids is inhibited by a 5 alpha-reductase inhibitor. J Steroid Biochem Mol Biol. 2006 Feb;98(2-3):133-8. doi: 10.1016/j.jsbmb.2005.09.004. Epub 2005 Dec 28. PMID: 16386416.

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/badansaz/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420