ماساژ و بدنسازی

عضله سازی یک کار سخت و پر هزینه است. مکمل های غذایی و ورزشی زیادی وجود دارد و از ابزارها و تجهیزات زیادی نیز برای بهبود تمرینات استفاده می‌شود ولی کسی به ماساژ توجه نمی‌کند.

بسیاری از بدنسازها در زمینه‌های مختلف هزینه می‌کنند اما با یکی از رازهای بدنسازی برای پیشرفت آشنایی ندارند. حال این راز چیست؟

ماساژ

یک ماساژ عمقی یا دیپ تیشیو می‌تواند به هرکسی که می‌خواهد عضله سازی کند کمک کند.ممکن است بدانید که این کار در ریکاوری عضلانی نقش دارد که می‌تواند بسیار ارزانتر از هزینه پزشک یا فیزیوتراپیست برای آسیب های احتمالی باشد.

وزنه زدن و ماساژ

ماساژ باعث نمی‌شود که عضلات به‌صورت معجزه‌آسا به چشم بیایند، اما زمانی که رژیم غذایی مناسب داشته باشید و خوب وزنه بزنید می‌تواند یک ابزار مفید برای شما باشد. این عمل می‌تواند به خارج شدن اسید لاکتیک حاصل از فعالیت عضلانی کمک کند و مانند حرکات کششی باعث کشش عضلات و بلند تر شدن آنها شود.

علاوه بر این می‌تواند استرس را کاهش داده و از آسیب جلوگیری کند. جلوگیری از آسیب مهم‌ترین دلیل برای پیگیری ماساژ است. برای افرادی که به تازگی وزنه زدن را شروع کرده اند شاید آسیب دیدگی چیزی نباشد که تابحال به آن فکر کرده باشند.

هر فعالیتی که به افزایش و حفظ سلامتی شما کمک کند عامل موفقیت است. پس بهتر است در کنار ویتامین ها و غذای خوب و تمرین درست از ماساژ نیز استفاده نمایید.

مزایای ماساژ

ماساژ می‌تواند به هر کسی کمک نماید اما بدنسازها و وزنه بردارها می‌توانند بهره بیشتری از آن ببرند.

یک ماساژ عادی می‌تواند عملکرد را بهبود دهد و حد رقابتی شما را پیشرفت دهد تا به حداکثر پتانسیل بدنی خود برسید و اثرات منفی ناشی از تمرین که جلوی رشد عضلات را می‌گیرند،از بین ببرد.

ماساژ می‌تواند به شما کمک کند که حجم عضلانی خود را افزایش دهید و بدن متقارن تری را بدست آورید و عملکرد شما بر روی استیج مسابقه بهبود یابد.

دامنه حرکتی

زمانی که عضلات شما سفت شود و منقبض بماند شما انعطافی نخواهید داشت. این امر باعث آسیب می‌شود. این کار، می‌تواند به فیبرهای عضلانی کشش دهد و حالت کشسانی آن را افزایش دهد. کاهش فشار می‌تواند دامنه حرکتی را در فاشیای اطراف فیبرهای عضلانی بهبود بخشد. آسیب های موجود در بافت عضلانی نیز می‌توانند در طی ماساژ بهبود یابند.

در هنگام گرفتگی عضلانی پیشنهاد می‌شود تمرین انجام نشود زیرا خطرناک است. ماساژ گرفتگی ناشی از بیش تمرینی قبل از آسیب  را می‌تواند از بین برده یا کاهش دهد.

ریکاوری

ماساژ بافت عضلانی آسیب دیده می‌تواند به روند بهبود آن کمک کند زیرا ریزچرخه‌ها را باز کرده و ترمیم فیبر را تقویت می‌کند. ماساژ دیپ تیشیو یا عمقی کمک  می‌کند مایعات میان بافتی بهتر جریان پیدا کنند. از این رو مواد زاید مانند اسید لاکتیک که حین تمرین تولید شده است بهتر از بافت خارج می‌شوند.

ماساژ درمانی گردش خون را افزایش می‌دهد و در نتیجه تنفس راحت تر و حرکت نرم تری خواهید داشت. تمرینات سنگین می‌تواند باعث آسیب های میکروسکوپی و پارگی‌های ریز در بافت فاشیا و عضلات شود. برای ترمیم نیاز به افزایش گردش خون است تا مواد غذایی لازم برای ترمیم این آسیب ها تامین شود. ماساژ این کار را انجام می‌دهد و اثر اثر زیادی بر گردش خون و لنف برای خروج مواد زاید دارد که همه این موارد باعث ریکاوری سریعتر می‌شود و می‌توانید زودتر به تمرین بازگردید.

به یاد داشته باشید که در دوره ریکاوری، شما استراحت کرده و عضلات را ماساژ دهید تا مواد زاید از بافت عضلانی خارج شده و مواد مغذی در اختیار آنها قرار بگیرد تا بدن بتواند بافت های آسیب دیده را ترمیم کند و قوی تر شود.

شکل عضلات

گردش خون بهتر باعث شکل بهتر در عضلات می‌شود.عضله آسیب دیده یا گرفته جلوی شکل گیری عضلات را می‌گیرد. ماساژ باعث پمپ بهتر خون و رسیدن بهتر مواد غذایی به بافت می‌شود و رشد و شکل بهتری در عضله ایجاد می‌کند.

جلوگیری از آسیب عضلانی

داشتن ماساژ ورزشی مستمر جلوی آسیب را در بدنسازان می‌گیرد. زمانی که عضله بی حس می‌شود ماساژ کمک می‌کند تمرین بهتری و سنگین تری را در روز بعد داشته باشید.

اثر روانی

اگر شما برای مسابقه آماده می‌شوید، داشتن یک ماساژ قبل از آن می‌تواند شما را ریلکس کرده و تمرکز شما را افزایش دهد. این کار، اعتماد به نفس شما را افزایش داده و استرس شما را کاهش می‌دهد. زمانی که آرام باشید و اعتماد به نفس بالایی داشته باشید می‌توانید در روز مسابقه بهتر عمل کنید.

خلاص شدن از درد

درد برای افراد ورزشی که تمرین زیادی دارند و یا آسیب می‌بینند یک امر عادی و اجتناب ناپذیر است. خبر خوب این است که شما می‌توانید با ماساژ این آسیب ها را کاهش دهید. درد اخطاری است به بدن که کاری ممکن است باعث آسیب زیاد شود. این کار، درد را کاهش داده و جلوی آسیب طولانی مدت را می‌گیرد.

بهبود خواب

هملنطور که می‌دانیم خواب نقش زیادی در ریکاوری دارد. ماساژ الگوی خواب و کیفیت خواب و مدت خواب را بهبود می‌بخشد. این امر باعث بهبود عملکرد کلی شما می‌شود. اگر بدن شما خسته باشد و استرس داشته باشید خوابیدن سخت است و در نتیجه ریکاوری هم نمی‌شوید. این عمل با ریلکس کردن بدن ، طولانی تر کردن و بهبود خواب می‌تواند ریکاوری شما را سریعتر نماید.

از این رو ماساژ میتواند به افزایش حجم عضلانی بدنساز ها کمک کند.

منبع

۱- https://enlivenremedialmassage.com.au/2021/05/13/massage-for-bodybuilding/

۲- https://www.massagechairplanet.com/blogs/reviews/massage-for-bodybuilders-your-ultimate-guide-to-muscle-recovery


Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/badansaz/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420