چهار باور غلط در مورد پروتئین

اطلاعات زیادی در مورد پروتئین‌ها وجود دارد . کدام درست و کدام غلط هستند؟ در ادامه چهار باور غلط در مورد پروتئین و پژوهش علمی صورت گرفته در مورد آن بیان می‌شود.

پروتئین درشت مغذی موردعلاقه من است

چرا؟

زیرا مزه خوبی دارند و شیک‌های پروتئین بهترین اختراع قرن بیستم هستند و به عضله سازی کمک می‌کنند.

به همین دلیل از برداشت‌های غلط دیگران در مورد این درشت مغذی موردعلاقه ناراحت می‌شوم.

حالا بگذارید چند تا از این باورهای غلط را برطرف کنیم.

۱-پروتئین به کلیه‌های شما فشار می‌آورد

شاید شنیده باشید که بعضی از افراد میگویند که پروتئین زیاد استفاده نکنید چون به کلیه‌های شما فشار می‌آورد.

در یک پژوهش که اخیراً توسط دکتر خوزه آنتونیو انجام داده است در پاسخ به این سؤال که اگر شما پروتئین با دوز بسیار بالا یعنی ۴ گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن استفاده کنید چه اتفاقی برای کلیه و آزمایش خون شما میافتد ؟

خوب. مشخص شد که اگر مردان جوانی را انتخاب کنید که وزنه بزنند و پروتئین بالایی استفاده کنند کلیه آن‌ها و آزمایش خون آن‌ها هیچ تغییری نخواهد کرد.۱

آن‌ها ۲۷۰ گرم پروتئین وی را در روز برای ۸ هفته استفاده کردند و کلیه و آزمایش خون آن‌ها همچنان خوب بود.

پس این باور غلط  در مورد پروتئین که به کلیه آسیب میزند را باید کنار گذاشت.

۲-پروتئین باعث پوک شدن استخوان‌ها می‌شود

بنا به دلایلی برخی از دکترها و دانشمندان بر این عقیده اشتباه هستند که مصرف پروتئین بالا باعث اسیدی شدن خون می‌شود و بدن برای حفظ تعادل با برداشتن کلسیم استخوان‌ها سعی در متعادل‌سازی سطح اسیدی خون می‌شود و درنتیجه پوکی استخوان ایجاد می‌شود. البته مشخص شد که این باور کاملاً اشتباه است و بر اساس اسناد و مدارک این ادعا رد می‌شود.

یک پژوهش مختص این ادعا صورت گرفت که و نشان داد  که رژیم با پروتئین بالا هیچ تغییری در ساختار و شکل استخوان‌ها ایجاد نمی‌کند و هیچ اثر منفی بر سلامت استخوان‌ها ندارد. پس پروتئین بالا، بر استخوان اثر منفی ندارد.۲

مورد بعد اینکه ما میدانیم که رژیم غذایی دارای پروتئین بالا جذب کلسیم را در سیستم هاضمه افزایش می‌دهد و باعث افزایش کلسیم خون و ترشح هورمون تیروئید و افزایش کلسیم بافت استخوانی می‌شود. تا اینجا چندین پژوهش این عمل را تائید کرده‌اند  که رژیم پرپروتئین باعث افزایش جذب کلسیم و بهبود سلامت استخوان است.۳و۴و۵

۳-رژیم پروتئین بالا باعث افزایش وزن شما می‌شود

برای پاسخ دادن به این سؤال دکتر خوزه آنتونیو این‌گونه پاسخ می‌دهد.

“شما وزن می‌گیرید اگر وزنه بزنید و پروتئین بالایی استفاده کنید زیرا عضله خالص شما افزایش میابد اما اگر فقط پروتئین بالا استفاده کنید شما وزن کم می‌کنید و این کم کردن وزن فقط به دلیل از دست دادن چربی است.

در دو پژوهش آن‌ها به افراد پروتئین بسیار زیادی دادند۶-۷  آن‌هایی که کالری دریافتی بیشتری از پروتئین داشتند وزن از دست دادند. اگر باور نمی‌کنید می‌توانید اطلاعات منبع شماره ۶ را مطالعه کنید.

اگر به داده‌ها نگاه کنید دریافت کالری بالاتر از پروتئین باعث کاهش وزن و خصوصاً چربی بدن می‌شود.

پس این باور نیز غلط بود

۴-رژیم پرپروتئین باعث می‌شود بوی عرقتان بد شود.

یا باور غلط دیگر نیز که شنیده می‌شود این است که رژیم پروتئین بالا باعث می‌شود که بدوی عرق بدی پیدا کنید. البته این حرف می‌تواند درست باشد اما نه به دلیلی که شما فکر می‌کنید.

بسیاری از افراد که بدنشان بوی بدی می‌دهد دارای رژیم پروتئین بالا و فیبر و کربوهیدرات و چربی پایین هستند. در این صورت به دلیل بالا بودن آمونیا و اوره عرق شما بعد از یک تمرین شدید بوی بدی خواهد داشت.

اما یک‌راه حل ساده برای آن وجود دارد. کمی کربوهیدرات و چربی به رژیم خود اضافه کنید.

گزارش‌هایی وجود دارد که افرادی که رژیم پرپروتئین دارند دهانشان بوی بدی می‌دهد که استفاده از مسواک و خمیردندان می‌تواند به آن‌ها کمک کند.

دانش خود را بالا ببرید

شما با افزایش دانش خود از طریق خواندن مقالات مختلف می‌تواند با این باورهای غلط به‌سادگی روبرو شوید. سعی کنید همیشه اطلاعات جدیدتر و بهتری به دست آورید.

منابع

  1. The effects of a high protein diet on indices of health and body composition – a crossover trial in resistance-trained men
  2. A diet high in meat protein and potential renal acid load increases fractional calcium absorption and urinary calcium excretion without affecting markers of bone resorption or formation in postmenopausal women.
  3. Diets higher in dairy foods and dietary protein support bone health during diet- and exercise-induced weight loss in overweight and obese premenopausal women.
  4. Protective effect of high protein and calcium intake on the risk of hip fracture in the Framingham offspring cohort.
  5. Dietary protein and skeletal health: a review of recent human research.
  6. A high protein diet (3.4 g/kg/d) combined with a heavy resistance training program improves body composition in healthy trained men and women – a follow-up investigation
  7. The effects of consuming a high protein diet (4.4 g/kg/d) on body composition in resistance-trained individuals