گلوکوزامین

اگر به دنبال مکملی هستید که به مفاصل شما کمک کند مکمل گلوکوزامین را می‌توانید امتحان کنید

گلوکوزامین چیست؟

یک ماده طبیعی که به‌صورت ترکیبی در بدن وجود دارد اما به‌صورت مکمل نیز می‌توان آن را دریافت کرد. این ماده به شکل مکمل به دو صورت یافت می‌شود. هیدرو کلراید و سولفات

کار گلوکوزامین چیست؟

در بدن به‌سلامت رباط‌ها و بافت‌های کشسانی که استخوان‌ها و مفاصل را به هم وصل می‌کنند کمک می‌کند. اما با افزایش سن میزان آن در بدن کاهش میابد که باعث فشار به مفاصل می‌شود.

مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد مکمل گلوکوزامین سولفات می‌تواند در این فرآیند دخالت کند.

بعضی از افراد از گلوکوزامین برای درمان آرتروز و سایر موارد مانند بیماری تورم روده ، آسم، حساسیت، نارسایی مزمن وریدی،آسیب‌های ورزشی، مشکلات مفصل گیجگاهی فکی و کمردرد بلندمدت استفاده می‌کنند اما اسناد معتبر پزشکی در این موارد وجود ندارد.

میزان دوز مصرفی گلوکوزامین چقدر است؟

در بیشتر تحقیقات برای درمان آرتروز دوز معمول آن ۵۰۰ میلی‌گرم گلوکوزامین سولفات در سه نوبت در روز بود. اما می‌توانید از دکتر خود برای دوز مصرفی مشورت بگیرید تا دچار ناراحتی در شکم نیز نشوید.

آیا در مواد غذایی یافت می‌شود؟

این ماده معمولاً از پوسته صدفی حلزون و صدف تهیه می‌شود و در مواد غذایی یافت نمی‌شود.

خطرات استفاده از گلوکوزامین چیست؟

به‌صورت کلی این مکمل برای استفاده بدون خطر است . عوارض جانبی آن نیز بسیار ضعیف و کم است و فقط با مصرف دوزهای بسیار بالا ممکن است عوارض جانبی بروز کند که این عوارض عبارت‌اند از:

  • برهم خوردن گوارش
  • سوزش قلب
  • خواب‌آلودگی
  • سردرد

خطرات

اگر به حلزون و صدف حساسیت دارید باید بسیار مراقب باشید زیرا ممکن است واکنش حساسیتی داشته باشید و حتماً قبل از خرید آن با پزشک مشورت نمایید اگر دارای دیابت، بیماری‌های کلیوی، قلبی، خونریزی یا فشارخون بالا هستید

تداخل دارویی

حتماً با پزشک خود مشورت نمایید مخصوصاً زمانی که داروهای قلبی و رقیق‌کننده خون و داروهای دیابت استفاده می‌کنید. بچه‌ها و زنان باردار و شیرده نیز بهتر است از آن استفاده نکنند.

منبع

۱- https://www.webmd.com/vitamins-and-supplements/supplement-guide-glucosamine