سه اشتباه اصولی افراد مبتدی در رابطه با روزه متناوب

از وضعیت کاتابولیک نترسید. گرسنگی دشمن شما نیست. مدل فیتنس، جرمی اسکات این سه اشتباه اصولی افراد مبتدی در رابطه با روزه متناوب را بیان میکند.

از زمانی که روزه متناوب معرفی شده است، جرمی اسکات به‌صورت معمول صبحانه نمیخورد و سعی میکند تا قبل از ساعت ۱۱ صبحانه نخورد.

در طی این سال ها افراد زیادی سعی کرده اند روزه متناوب انجام دهند. از روش های مختلفی آن را انجام داده اند. برخی داستان های خود را درباره آن گفته اند و عده ای دیگر درحال امتحان کردن آن هستند.

زمانی که من روزه متناوب را شروع کردم هدفم خشک شدن تا حد ممکن بود. پس از حدود یک سال هدف من این بود که افزایش حجم داشته باشم ولی باید شرایط را نیز حفظ میکردم. با این وجود توانستم با حفظ روزه متناوب از ۸۴ کیلوگرم به ۹۰ کیلوگرم برسم.

درست خواندید. خشک کردن با روزه متناوب کار ساده ای است. اما شما میتوانید با این دیدگاه عضله خالص نیز اضافه نمایید و من سند زنده این کار هستم.

چگونه میشود این کار را انجام داد؟ با انجام ندادن سه اشتباه اصولی افراد مبتدی در رابطه با روزه متناوب  که افرادی که میخواهند آن را شروع کنند انجام میدهند.

در ادامه، سه اشتباه اصولی افراد مبتدی در رابطه با روزه متناوب بیان شده است.

اشتباه۱- شما میترسید گرسنه شوید

همه ما گرسنه میشویم، این بخشی از زندگی است. چه روزه متناوب داشته باشید و چه هر ۲ ساعت غذا بخورید گاهی احساس گرسنگی میکنید.

به یاد دارم؛ سالیان گذشته زمانی که میخواستم حجم بگیرم؛ میگفتند که “اگر احساس گرسنگی کردید یعنی خیلی دیر شده است”. زیرا فکر میکردند در زمان گرسنگی بدن به شدت وارد فاز کاتابولیک میشود.

من با تجربه شخصی میگویم که چندین ساعت گرسنگی مشکلی ندارد. تمام عضلات شما از بین نمیرود. من مثال زنده آن هستم.

قد من ۱۸۸ و وزنم ۹۰ کیلوگرم است. من سال ها است که به این شکل میخورم و حجم مناسب و با کیفیتی نیز دارم. معمولاً یک بار در هفته روزه متناوب ۲۴ ساعته دارم که کل سیستم بدن را پاکسازی کنم و هنوز عضلات خود را نیز دارم.

دوستان به من اعتماد کنید، همه عضلاتی را که به سختی ساخته اید از دست نمیدهید. فقط برای مدت کوتاهی سیستم گوارش شما استراحت میکند.

شما  میتوانید روزه متناوب ۱۶ ساعته، ۱۸ ساعته، ۲۰ ساعته، ۲۲ ساعته و حتی ۲۴ ساعته بگیرید. بدن شما یک دستگاه جالب است که میتواند خود را با شرایط تطبیق دهد. روزه کوتاه مدت مانند این مثلاً ۱۶ ساعت باعث شکست خیلی زیادی در عضلات نمیشود. پژوهش های مختلفی آن را نشان داده است.

من با این روزه تمرین خود را نیز انجام میدهم. معمولاً چندین ساعت زمان میبرد که بعد از تمرین غذای خود را بخورم.

البته احساس گرسنگی شدیدی پیدا میکنیم که امری طبیعی است و از گرسنگی نترسید. بدن خود را مانند کوره ای که چربی میسوزاند در نظر بگیرید. تا زمانی که چوب در آن نریزید چربی میسوزاند. این ترش شما را از بین میبرد.

اشتباه۲- شما بیشتر مواقع جانک فود مصرف میکنید

مانند هر برنامه تغذیه اگر شما غذاهای فرآوری شده و جانک فود استفاده کنید نمیتوانید پیشرفتی داشته باشید.

اگر مشکل چربی سوزی دارید در حالی که روزه متناوب انجام میدهید باید به درشت مغذی ها و مقدار مصرف آنها نگاهی دوباره بیاندازید. شما نمیتوانید برای اولین وعده بعد روزه بیسکوئیت یا کیک بخورید و انتظار چربی سوزی داشته باشید.

روزه متناوب به این معنی نیست که شما میتوانید بقیه روز را غذاهای فاقد ارزش غذایی مصرف کنید. باید همچنان غذاهای با کیفیت مصرف نمایید.

هیچ برنامه غذایی وجود ندارد که شما بتوانید مقدار زیادی جانک فود مصرف کنید و بدن خوبی بسازید.

اشتباه ۳- شما یکسره به ساعت نگاه میکنید تا دوباره غذا بخورید

مثلاً شما روزه متناوب ۱۶ -۸ انجام میدهید و ۱۶ ساعت روزه میگیرید و ۸ ساعت غذا میخورید. اگر شما روزانه ۸ ساعت میخوابید و از ۴ ساعت قبل از خواب چیزی نمیخورید. اگر ۴ ساعت پس از بیداری چیزی نخورید فقط ۸ ساعت در بیداری روزه بوده اید. در حقیقت زمان زیادی در بیداری برای گرسنگی وجود نداشته است.

بسیاری از افراد مبتدی یکسره به ساعت نگاه میکنند تا زمانی که بتوانند دوباره غذا بخورند  و نگران گرسنگی هستند که کار را مشکل میکند. بدن انسان میتواند روزها بدون غذا زنده بماند.

حقیقت این است که شما حوصله تان سر میرود و میخواهید غذا بخورید. اگر سرتان گرم کار یا تمرین یا خانواده باشد هیچ مشکلی با روزه متناوب نخواهید داشت. اما اگر بنشینید و ساعت را نگاه کنید و منتظر زمان خوردن شوید بسیار اذیت خواهید شد.

در ابتدا تغییر سختی برای شما خواهد بود اما پس از مدتی عادی میشود و زندگیتان را میکنید.

زمان خود را با کارهای مهم پر کنید. میبینید که با روزه متناوب کارا تر شده اید.

مهم نیست حتماً ۱۶ ساعت روزه باشید اگر در روز اول ۱۴ ساعت شد اشکالی ندارد. ممکن است پس از ۲ روز بتوانید به ۱۶ ساعت برسید. ممکن است درگیر کار و خانواده شوید و ۱۸ ساعت روزه شود. هدف روزه متناوب این است که زندگی شما ساده تر شود و کاراتر شود و شما را خشک تر کند.

برده ساعت نباشید. زیبایی آن این است که پس از این مدت میتوانید بخورید.  مهم این است که زندگی منعطفی داشته باشید و برده زمان نباشید با این ترس که ممکن است عضله از دست بدهید.

امیدوارم اگر میخواهید از روزه متناوب استفاده کنید آن را درست انجام دهید. برای من باعث شد بدنم یک  لول تغییر کند و اثر سلامتی نیز داشته باشد.

اکنون حس قوی تر بودن و سلامت بیشتر و شادی دارم. انعطاف لازم برای سفر، شرکت در همایش ها و تمرین و هر آنچه بخواهم دارم؛ و نگران آماده سازی غذا و اینکه وارد فاز کاتابولیک شوم ندارم، که از همه چیز مهمتر است.

این رژیم مناسب همه افراد نیست اما ممکن است برای شما مناسب باشد. یک شانس به آن بدهید و به یاد داشته باشید که با زمان کم شروع کنید و به مرور آن را اضافه کنید تا با آن راحت شوید.