فارغ از افدرین: هفت روش برای افزایش چربی سوزی بدون افدرین

در چربی سوزی بدون افدرین باید گفت معادله ساده چربی سوزی این است که کالری دریافتی کمتر از کالری سوزانده شده توسط بدن باشد. تا زمانی که کالری بیشتری بسوزانید کاهش وزن دارید. دو تا از ساده ترین راه های اثر بر این تعادل این است که یا کالری کمتری در طول روز مصرف نمایید که با کاهش مصرف کربوهیدرات همراه است و یا افزایش کالری سوزانده شده مانند ورزش های هوازی است.

روش دیگری نیز وجود دارد که استفاده از مکمل هایی است که کالری سوزی را بالا میبرند و بنام ترموژنیک شناخته میشوند که میزان حرارت تولید شده توسط بدن را بالا میبرند و بنابراین کالری بیشتری خواهید سوزاند. افدرین یکی از این موارد است که توسط بدنسازان زیادی مورد استفاده قرار میگیرد. اگر میخواهید بدون استفاده از افدرین خاصیت ترموژنیک بدن خود را افزایش دهید این هفت مورد جایگزین را امتحان کنید.

۱-چندین وعده غذایی در طول یک روز

هر بار که شما غذا میخورید بدن برای پردازش این غذا باید کالری بسوزاند. مشکل رژیم این است که با کاهش کالری میزان متابولیسم بدن نیز کاهش پیدا میکند و باعث میشود بدن کالری کمتری بسوزاند. غذای کمتری میخورید و بدن میزان کالری سوزی خود را کاهش میدهد. راه حل داشتن ۷ تا ۸ وعده غذایی در طول روز است. البته خوردن وعده های کوچک در هر ۹۰ دقیقه هم خوب است که جلوی کاهش متابولیسم را میگیرد.

۲-خوردن غذاهای تند

غذاهای تند میتوانند متابولیسم را بالا ببرند. فلفل قرمز، فلفل سیاه و سس تند و ادویه های تند بر سیستم عصبی تأثیر میگذارند  و کالری سوزی را افزایش میدهند. بسیاری از رژیم های بدنسازی سرشار از پروتئین است اما مزه کافی ندارد. استفاده از فلفل قرمز و سس تاباسکو میتواند به همراه کمی پوست لیمو با سینه مرغ میزان متابولیسم خود را افزایش دهید

۳-استفاده از سیر

برای بدنسازانی که میخواهند خشک کنند سیر نیز مانند یک ترموژنیک عمل میکند. در طب آیورودا بیان میکند که افدرا در سیر باعث کاهش وزن میشود. آزمایش های حیوانی نشان داده اند که سیر متابولیسم را افزایش میدهد. علاوه بر این سیر میزان قند خون را ثابت نگاه میدارد و سطح انرژی را ثابت میکند و جلوی بالا رفتن قند خون و افزایش انسولین را می‌گیرد و کمک میکند که چربی سوزی به حداکثر مقدار خود برسد.

۴-استفاده مستمر از کافئین

کافئین متابولیسم را افزایش می‌دهد زیرا سیستم عصبی را تحریک میکند. یکی از مشکلات مصرف مستمر کافئین این است که بدن خود را با آن تطابق می‌دهد و اثر ترموژنیک آن محو میشود. یعنی پس از یکسال مصرف میزان چربی سوزی شما کاهش میابد و باید دوز مصرف را بالا ببرید که اثر مشابهی دریافت کنید.

کافئین و کربوهیدرات را همزمان استفاده نکنید. وقتی کافئین را بدون کربوهیدرات مصرف کنید باعث میشود اسیدهای چرب را از سلول خارج کند و چربی سوزی را تسهیل کند. اما وقتی کافئین را با کربوهیدرات مصرف کنید انسولین ترشح شده در بدن باعث جلوگیری از عملکرد کافئین برای آزاد سازی اسید چرب و چربی سوزی میشود.

۵-چای بنوشید

حتماً شنیده اید که ویتامین سی و ویتامین ای آنتی اکسیدان های قوی هستند. این را هم میدانید که چای سرشار از آنتی اکسیدان است. از هر زاویه ای نگاه کنید چای بسیار سالم است. برای خشک کردن هم میتواند مفید باشد. این نوشیدنی دارای مقادیر کمی تئوبرومین و تئوفیلین  و کازین و کافئین است که ترموژنیک هستند.

چای سبز منبع عالی از کاتچین پلی فنول است که ترکیباتی هستند که میزان کالری سوزی بدن را افزایش میدهند. متاسفانه چای سیاه فاقد این ماده است پس بهتر است بجای چای سیاه از چای سبز استفاده کنید. علاوه بر این چای کمی جلوی اشتها را نیز میگیرد.

۶-از تیروزین استفاده کنید

تیروزین یک آمینواسید است که تولید آدرنالین در بدن را پشتیبانی میکند. آدرنالین هورمون استرس است که به آزاد سازی چربی بدن کمک میکند. تیروزین بصورت مستقیم بر میزان آدرنالین تأثیری ندارد اما بصورت بالقوه میتواند اثر ترموژنیک را در بدن افزایش دهد. تیروزین در تولید هورمون های تیروئید هم نقش دارد که متابولیسم را بالا میبرد.

۷-روزهای پرخوری هم داشته باشید

زمانی که کالری بالا مصرف کنید این کالری اضافی فقط چربی نمیشود بلکه میزان ترموجنسیس بدن را نیز افزایش میدهد و در نتیجه متابولیسم افزایش میابد. یکی از راه ها برای استفاده از این مزیت این است که برای ۳ روز رژیم کم کربوهیدرات داشته باشید و یک روز کربوهیدرات بالا . در فاز کربوهیدرات پائین ۲ گرم کربوهیدرات و ۲ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن استفاده کنید. چربی مصرفی را نیز پائین نگاه دارید. در روز کربوهیدرات بالا  5 تا ۶ گرم کربوهیدرات به ازای هر کیلوگرم وزن بدن و ۲ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن استفاده کنید. آن یک روز افزایش کربوهیدرات میزان ترموجنسیس بدن را افزایش میدهد.

با کاهش مجدد کربوهیدرات بدن برای ۲۴ تا ۳۶ ساعت در حالت متابولیسم بالا میماند و به چربی سوزی کمک میکند.

همه موارد را باهم انجام دهید

افزایش ترموجنسیس راهی عالی برای چربی سوزی بدون افدرین است مخصوصاً اگر با کاهش کالری دریافتی همراه شود و تمرینات هوازی نیز افزایش یابد.

حال همه این موارد را باهم انجام دهید. ۲ گرم تیروزین را با قهوه یا چای استفاده کنید. یک ساعت قبل از صبحانه تمرین هوازی داشته باشید. چند قطره سس تاباسکو و سیر خرد شده تازه به املت سفیده تخم مرغ خود برای صبحانه و سینه مرغ برای ناهار اضافه کنید تا هم مزه خوبی داشته باشند و هم اثر ترموجنسیس افزایش یابد.

مرتب چای بنوشید، هفت یا هشت وعده غذایی در روز مصرف کنید و هر چهار روز یکبار کالری دریافتی را افزایش دهید. مجموع این کارها اثر رژیم غذایی شما را افزایش میدهد و دنبال کردن آن را ساده تر میکند.

امیدوار هستیم با این روش ها چربی سوزی بدون افدرین را تجربه کنید.

منبع

Procardnutrition.com