HCG

هورمون گونادوتروپین انسانی (Human Chorionic Gonadrotropin) یا بصورت خلاصه HCG هورمونی است که به بیضه ها فرمان میدهد تا تستوسترون تولید کنند.

HCG چیست؟

یک هورمون LH که توسط غده هیپوفیز ترشح می شود و ترشح هورمون های جنسی در بیضه ها و تخمدان ها را تحریک می کند. این هورمون مانند LH تولید تستوسترون در مردان یا تولید استروژن در زنان را تحریک می کند.

HCG دارویی

در حالت اولیه و در گذشته hcg از ادرار زنان باردار استخراج میشد و در یک فرآیند بسیار طولانی خالص سازی آن انجام میشد.

هم اکنون این هورمون بصورت معمول در ویال های ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ IU در هر ویال بصورت پودر است.

این هورمون امروزه با تکنولوژی RNA تولید می شود.

دوز مصرفی HCG برای تحریک ترشح تستوسترون

دوز دارویی معمول آن همیشه ۵۰۰۰IU در هر تزریق بوده است. تا پیش از سال ۱۹۹۸ بدنسازها از همین دوز برای تولید مجدد تستوسترون در بدن استفاده می کردند اما با این دوز بالا معمولا هورمون سنگینی به حساب می آمد.

از این رو پیشنهاد میشد که دوز کمتری از آن یعنی ۱۵۰۰ IU یا هتر اینکه ۱۰۰۰IU در هر تزریق استفاده شود. مثلا ۳ نوبت تزریق در هفته و هرکدام ۵۰۰IU باشد.

 اما پیشنهاد ما این است که ۵۰۰IU بیشتر استفاده نکنید چون دوز بالاتر اثر بیشتری نخواهد داشت.

دوز هفتگی پیشنهادی نیز ۷۰۰ تا ۱۷۵۰ IU در هفته است که روزانه ۱۰۰ تا ۲۵۰ IU یا ۲۰۰ تا ۵۰۰ IU روز درمیان و یا ۲۵۰ تا ۵۰۰ IU با ۳ نوبت در هفته تزریق شود.

این دوز مصرفی از نظر علمی نیز بررسی شده است و مورد تایید است و با این دوز تولید تستوسترون تحریک شده است.

چندین نوبت تزریق در هفته برای این هورمون پیشنهاد میشود و این بعلت نیمه عمر ۳۶ ساعته این هورمون است.

حفظ و نگهداری از آن

ویال های HCG معمولا بصورت خالص از این هورمون هستند و برای مصرف باید ترکیب شوند. مثلا یک ویال ۵۰۰۰IU معمولا با ۲.۵ میلی لیتر آّ مقطر مخلوط میشود که یک محلول ۲۰۰۰IU در میلی لیتر ایجاد میکند که محاسبه دوز آن را ساده تر می کند. مثلا برای یک دوز ۲۰۰IU میتوانید ۰.۱ میلی لیتر از این محلول را استفاده کنید که معادل ۱۰IU بر روی سرنگ انسولین است.

اگر ویال جا داشته باشد میتوانید ۵ میلی لیتر آب مقطر به ویال ۵۰۰۰IU اضافه  کنید تا محلول ۱۰۰۰IU در میلی لیتر بدست آورید که دوز بندی آن به مراتب ساده تر خواهد بود.

تزریق آن بصورت عضلانی یا زیر جلدی خواهد بود که بستگی به ترجیح فرد دارد.

ویال های بسته را میتوان در یخچال یا فریزر نگهداری کرد اما محلول شده آن را حتما باید در یخچال نگهداری کرد البته اگر فراموش کردید تا یک روز در دمای اتاق هم آسیبی نمیبیند.

باید حتما از وسایل استریل استفاده کنید و قبل از تزریق محل را با الکل پاک کنید یرا پپتید ها و در این مورد محلول گلیکوپپنید محیطی مناسب برای رشد باکتری ها فراهم می آورد.

جلوگیری از تحلیل بیضه ها و یا کم شدن حساسیت آنها در طول دوره استروئید

مصرف استروئید های آنابولیک باعث توقف تولید LH شده و در نتیجه  تولید تستوسترون در بدن متوقف می شود. در یک دوره کوتاه این امر مشکلی ایجاد نمیکند اما در یک دوره بلند باعث تحلیل رفتن بیضه ها و یا کم کاری آن میشود. وقتی این اتفاق روی دهد دوره درمانی پس  از دوره برای تولید مجدد تستوسترون باید انجام شود.

تا قبل از ۱۹۹۶ افراد پس از دوره از HCG استفاده میکردند تا این مشکل را حل کنند. پس از آن نیز همین روش ادامه پیدا کرد.اما این روش اثر کافی ندارد.

بهترین روش بصورت زیر است.

میتوان از هفته ۴ یا۶ دوره استروئیدی مصرف HCG را بصورت ۱۰۰ تا ۲۰۰ IU روز در میان یا ۲۵۰IU در ۳ نوبت در هفته تزریق کرد و با پایان دوره استروئیدی مصرف آن را نیز متوقف نمود.

استفاده از HCG برای حفظ سطح استروژن در دوره استروئیدی

بعضی از دوره های استروئیدی فاقد هورمون های آرومات شونده هستند مانند ترنبولون، مسترون، پریموبلان یا اگزاندرولون. با استفاده از این استروئیدها میزان سطح استروژن شدیدا کاهش میابد که میتواند اثر منفی بر آنابولیم بدن، لیبیدو، اخلاق، عملکرد مفاصل و در بلند مدت بر سلامت سیستم قلبی و عروقی داشته باشد. یکی از راه حل های این مشکل استفاده از مقدار پایین استروئید آرومات شونده است که روش زیاد جالی نیست.

روش دیگر که بسیار عالی است استفاده از HCG در قسمت پایانی دوره استروئیدی است.

استفاده از HCG برای درمان تحیلل بیضه

در بعضی افراد استفاده از استروئید باعث تحلیل بیضه ها میشود که باید این امر درمان شود.

در این حالت استفاده از HCG در قسمت پایانی دوره استروئیدی میتواند در مدت ۴ تا ۸ هفته عنلکرد بیضه ها را به حالت طبیعی بازگرداند.

استفاده از HCG برای بهبود تولید تستوسترون در افراد دارای هیپوگونادیسم

دو علت اصلی برای کمبود تستوسترون طبیعی در بدن وجود دارد.

اول هیپوگونادیسم اولیه است که در شرایط طبیعی نیز به میزان کافی تستوسترون تولید نمی کند. در این حالت HCG هیچ کاری نمیتواند انجام دهد و تنها راه استفاده از تستوسترون را هورمون درمانی است تا مقدار آن به سطح نرمال برسد.

در هیپوگونادیسم ثانویه مشکل کمبود میزان LH است که باعث میشود بدن به اندازه کافی برای ترشح تستوسترون تحریک نشود که با تحریک مناسب میزان تستوسترون به  سطح طبیعی میرسد.

در هیپوگونادیسم ثانویه میتوان از HCG استفاده کرد. البته پیش از استفاده از آن باید از نظر پزشکی مشخص شده باشد که علت از کمبود تولید LH در بدن است. زیرا که ممکن است مشکل از استروژن بالا باشد که در آنصورت باید فرد از آنتی استروژن برای درمان استفاده نماید.

افزایش ناخواسته استروژن با استفاده از HCG

در مردان با آرومات شدن تستوسترون میزان استرودیول افزایش میابد. از این رو افزایش تستوسترون باعث افزایش استروژن از طریق استرودیول می شود. مردان با میزان طبیعی تستوسترون میزان مناسبی از استرودیول در بدن خود دارند اما با مصرف HCG میزان تستوسترون افزایش یافته و در نتیجه میزان استرودیول نیز افزایش میابد.

با یک آزمایش خون میتوان میزان استروژن خون را اندازه گرفت و در صورت بالا رفتن استروژن برای حل ای مشکل میتوان از آریمیدکس یا لتروزول استفاده کرد. میزان دوز مصرفی از آنتی استروژن نیز به مقدار استروژن موجود در خون بسیتگی دارد.