PCT یا پاکسازی پس از دوره

دوره PCT یا درمان پس از دوره که به پاکسازی پس از دوره نیز معروف است.

اطلاعات زیادی در مورد استروئیدها و روش استفاده از آنها و دوره های استروئیدی وجود دارد اما در مورد پاکسازی پس از دوره به ندرت میتوانید اطلاعاتی پیدا کنید. از این رو تصمیم گرفتیم اطلاعات کاملی در این زمینه را در اختیار دوستان قرار دهیم تا عوارض جانبی استروئیدها را در بدن خود به پایین ترین میزان ممکن برسانند. بسیاری از افراد حتی اسم پاکسازی را هم نشنیده اند.

هدف پاکسازی با PCT چیست؟

کاری است که افراد پس از مصرف استروئید در دوره انجام می دهند تا در سریعترین زمان ممکن سیستم هورمونی بدن بهبود یافته و به حالت نرمال نزدیک شود.

برای درک بهتر اینکه چرا باید پاکسازی انجام شود اتفاقاتی که با مصرف استروئید در بدن می افتد را توضیح می دهیم.

در زمان دوره چه اتفاقاتی در بدن روی میدهد

  • بصورت ناگهانی هورمون های آندروژن مانند تستسوسترون و DHT بالا میرود و به سیستم هورمونی بدن اخطار میدهد.
  • بدن شما سعی میکند که تولید تستوسترون را متوقف کند تا تعادل آن در بدن حفظ شود. همه چیز تا زمانی که شما هورمون دریافت میکنید بنظر بدون مشکل است.
  • اما پس از پایان دوره میزان سطح LH و FSH بدلیل میزان تستوسترون قطع میشود که به آن آسیب هورمونی گفته می شود.به بیان دیگر سقوط میزان هورمون روی میدهد.
  • تقریبا بلافاصله میزان کورتیزول و SHBG بالارفته و به میزان نرمال میرسد.استروژن بالا میرود که همه اینها برای آقایان بسیار بد است اگر به آن رسیدگی نشود.زیرا تمام حجم عضلانی که در طول دوره بدست آورده اید را از بین میبرد.
  • از نظر روانی نیز این امر باعث ناراحتی می شود.

به این دلایل بسیار مهم است که سطح LH و FSH و تستوسترون را به سطح نرمال برسانید تا جلوی از بین رفتن عضلات را بگیرید و میزان انرژی را به اندازه نرمال برسانید.

بسیار مهم است که این سطوح هرچه سریعتر به میزان نرمال برسد زیرا که عدم تولید تستوسترون در بدن دارای خطرات زیادی است و ممکن است به یک اثر دائمی تبدیل شود.

چه انتخاب هایی برای شما وجود دارد

شما میتوانید صبر کنید تا بدن به حالت تعادل بازگردد که زمان زیادی لازم دارد و حداقل ۳ تا ۴ ماه طول میکشد. معنی آن این است که برای ۴ ماه هورمون های حیاتی در بدن شما وجود ندارد که زندگی شما را بهم میریزد.

یا استفاده از PCT یا پاکسازی که از داروهای محرک استفاده میشود تا تولید تستوسترون را تحریک کند و تعادل رابرای LH و FSH ایجاد کند.

از چه داروهایی برای PCT پس از استفاده از استروئید باید استفاده کرد؟

  1.  آنتی استروژن ها (SERMS)
  2. ضد آرومات ها (جلوگیری کننده از آرومات)

SERMS

آنتی استروژن هایی مانند نولوادکس و کلومید که جلوی اثر استروژن را بد قسمت های مختلف بدن میگیرند و به بدن فرمان میدهند تا میزان LH و FSH بیشتری تولید کنند.

این داروها برای بهبود سریع بدن شما پس از دوره استروئیدی حیاتی هستند.

ضد آرومات ها (AIs)

ضد آرومات ها مانند آریمیدکس جلوی فعالیت آنزیم آرومات که آندروژن ها را به استروژن تبدیل میکنند میگیرند و در عوض جلوی عوارضی که استروژن در بدن ایجاد میکند را میگیرد که با مصرف استروئیدها مشاهده می شود مانند جینکوماستی.

به همین علت است که حتی در طول دوره هم از آنها استفاده شود.

گونادوتروپین انسانی (HCG)

بسیاری از افراد شروع به استفاده از HCG میکنند. این هورمون نوعی از هورمون LH تولید میکند که به بدن فرمان میدهد تا تستوسترون تولید کند.

البته مصرف آن بحث برانگیز است و بستگی به خود فرد دارد تا از آن استفاده کند یا نه.

دوز PCT پیشنهادی برای دوره استروئیدی

پس از پایان آخرین تزریق استروئید به مدت ۲ هفته باید نولوادکس استفاده شود.

البته میتوانید مقدار پیشنهادی علمی که ۲۰ میلیگرم  در روزبرای ۶ تا ۸ هفته است را نیز انتخاب کنید.

یا میتواند از الگویی که بیشتر بدنسازها استفاده میکنند پیروی کنید که دوز بالاتر در دو هفته اول و دوزهای کمتر در ۲ هفته بعدی است.

بنابراین دور نولوادکس شما برای ۲ هفته اول ۴۰ میلیگرم در هر روز و برای ۲ هفته بعدی ۲۰ میلیگرم در روز خواهد بود.

اگر از کلومید استفاده میکنید از دوز پایینتر یعنی ۲۵ میلیگرم در روز استفاده کنید زیرا دوز های بالاتر میتواند عوارض جانبی بروز دهد.

بعنوان آنتی استروژن از چه دارویی باید استفاده کرد؟

اگر در طول دوره از آنتی استروژن مناسبی استفاده میکنید نیازی به PCT ندارید. مگر آنکه کاهش تولید تستوسترون بدن به ۷۰ تا ۸۰ درصد رسیده باشد که بسیار به ندرت اتفاق می افتد.

بعضی از افراد ممکن است با مصرف آنتی استروژن ها نیز دچار توقف تولید تستوسترون شوند.

استفاده از آنتی استروژن به بدن کمک میکند تا با سرعت بیشتری به حالت تعادل بازگردد.

باید از PCT چه انتظاری داشته باشید؟

بسیاری از افراد مبتدی انتظارات زیادی از PCT دارند که کاملا غیر واقعی است.

PCT زمانی است که بدن شما برای رسیدن به تعادل هورمونی نیاز دارد. انتظار نداشته باشید که مثل دوره استروئیدی به راحتی عمل کند.

  • دچار نوسانات خلقی خواهید شد.
  • انگیزه باشگاه رفتن در شما کم می شود.
  • مقداری از حجم خود را از دست خواهید داد. البته اگر تغذیه و تمرین خوبی داشته باشید این اتفاق نخواهد افتاد.
  • مقدار چربی بدنتان کمی افزایش پیدا خواهد کرد.

آیا میتوان بدون PCT از استروئید یا آنتی استروژن استفاده کرد؟

در بعضی از دوره ها میتوانید از آنتی استروژن یا ضد آرومات استفاده نکنیدکه باید به سراغ HCG بروید.یا از داروهای افزایش دهنده تستسوسترون استفاده کنید.

اما سعی کنید همیشه پس از دوره استروئیدی از PCT استفاده کنید.


Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/badansaz/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373