سلنیوم

سلنیوم یک ماده معدنی است که در خاک و آب و بعضی از غذاها یافت می شود. البته بدن به مقدار بسیاری کمی از این ماده نیاز دارد با این حال نقش بسیار مهمی در متابولیسم بازی می کند.

این ماده معدنی میتواند سیستم ایمنی را تقویت کند و علاوه بر آن  می تواند جلوی افسردگی را بگیرد و در زمان تمرین سنگین بدنسازی و ورزش در برابر رادیکال های آزاد از بدن محافظت کند.

چرا به سلنیوم نیاز داریم؟

سلنیوم یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است و در کاهش سرطان پروستات بسیار اثر دارد.

سلنیوم می تواند در برخی از بیماری ها نقش درمانی داشته باشد از جمله آسم، آرتروز، شوره سر و ناباروری

میزان مورد نیاز روزانه سلنیوم

کودکان ۱ تا ۳ ساله: ۲۰ میکروگرم

کودکان ۴ تا ۸ ساله: ۳۰ میکروگرم

کودکان ۹ تا ۱۳ ساله: ۴۰ میکروگرم

افراد بالای ۱۴ سال: ۵۵ میکروگرم

زنان بازدار: ۶۰ میکروگرم

زنان شیرده: ۷۰ میکروگرم

منابع غذایی تامین سلنیوم

سلنیوم در بعضی از مواد غذایی وجود دارد البته مقدار آن به مقدار سلنیوم موجود در خاک محل تولید این مواد غذایی است اما میتوان آن را در مواد غذایی زیر یافت

  • مغزهایی مانند گردو
  • ماهی های آب شور تازه مانند ماهی تن
  • گوشت و مرغ
  • غلات

عوارض جانبی

در صورت مصرف بالای سلنیوم عوارض زیر ممکن است مشاهده شود

  • بوی بد دهان
  • تب
  • تهوع
  • مشکلات کبد و کلیه و قلب

مصرف بسیار بالای سلنیون سمی و کشنده است.