کلسیم

این ماده معدنی یکی از حیاتی ترین مواد معدنی است. کلسیم یکی مهمترین ترکیبات تشکیل دهنده استخوان ها و دندان ها است که این دو عضو مهم را نیز سالم حفظ می کند.

علاوه بر بافت استخوانی این ماده معدنی در زمینه انقباضات عضلانی و فعالیت قلب نقش اساسی دارد . ۹۹ درصد کلسیم موجود در بدن در استخوان ها قرار دارند.

کلسیم برای جذب شدن در بدن نیاز به ویتامین دی دارد.

این ماده معدنی برای انعقاد خون نیز نقش بسیار مهمی در بدن دارد. بعلاوه نقش آنزیمی نیز در بدن ایفا می کند.

کلسیم به چهار شکل در مکمل های غذایی وجود دارد. کربنات کلسیم که معمولترین شکل کلسیم است و ۴۰ درصد کلسیم دارد، لاکتات کلسیم که دارای ۱۳ درصد کلسیم است، گلوکونات کلسیم که دارای ۹ درصد کلسیم است، سیترات کلسیم نیز دارای ۲۱ درصد کلسیم است.

مواد غذایی سرشار از کلسیم

  • لبنیات
  • مغزهای آجیلی مانند پسته، بادام و کنجد
  • لوبیا و بوکلی و اسفناج

مقدار مورد نیاز روزانه

  • کودکان ۱ تا ۳ ساله ۷۰۰ میلی گرم
  • کودکان ۴ تا ۸ ساله ۱۰۰۰ میلی گرم
  • افراد ۹ تا ۱۸ ساله ۱۳۰۰ میلی گرم
  • سن ۱۹ تا ۵۰ سالگی ۱۰۰۰ میلی گرم
  • زنان شیر ده یا باردار ۱۰۰۰ میلی گرم
  • مردان ۵۱ تا ۷۰ ساله ۱۰۰۰ میلی گرم
  • زنان ۵۱ تا ۷۰ ساله ۱۲۰۰ میلی گرم
  • افراد بالای ۷۱ سال ۱۲۰۰ میلی گرم

زیاده روی در مصرف این ماده معدنی میتواند مشکلاتی ایجاد کند از جمله:

مشکلات کلیوی و سنگ کلیه، مشکلات هضم

بدنساز ها باید به خاطر داشته باشند که این ماده معدنی به میزان مجاز بسیار لازم است و مصرف آن در رژیم غذایی درست فراموش نکنند.