تعریق زیاد هنگام ورزش

عرق‌کردن یک روش تنظیم دمای بدن است. ممکن است بگویید که هنگام ورزش تعریق زیاد دارد. از زمانی که انقباضات عضلانی شروع می‌شود که تولید حرارت می‌کند. بدن شما غدد عرقی را تحریک به عرق‌کردن می‌کند تا خنک شود.

برخی از افراد از برخی دیگر بیشتر عرق می‌کنند مخصوصاً در زمان تمرین یا پس از تمرین. حال این مقاله را مطالعه کنید و علت تعریق زیاد در باشگاه را متوجه شوید و اینکه چگونه آن را مدیریت نمایید.

چرا عرق می‌کنید؟

تعریق به بدن کمک می‌کند که خنک شود و دمای داخلی بدن را تنظیم کند. بدن شما عرق ترشح می‌کند، ماده‌ای که دارای نمک است و از غدد عرقی خارج می‌شود. ممکن است زمانی که بدن شما داغ است زیادتر از حالت عادی عرق کنید که معمولاً در زمان تمرین یا پس از آن است یا زمانی که در هوای گرم باشید. برخی از افراد زمان عصبانیت، عصبی شدن و یا خجالت‌زدگی عرق می‌کنند.

دلایل دیگر عرق‌کردن عبارتند از:

  • الکل
  • مصرف دارو و الکل
  • کافئین
  • سرطان
  • برخی از داروها (مانند مورفین، هورمون‌های تیروئیدی)
  • تب و بیماری
  • پائین بودن قند خون
  • یائسگی
  • غذاهای تند

انواع تعریق

برخی از افراد ممکن است همه نوع آن را تجربه کرده باشند و برخی فقط چند نوع آن. انواع تعریق عبارت است از:

عرق بدن

این عرق توسط غدد عرقی اکرین ساخته می‌شود و در زمان تمرین ترشح می‌شود و یا زمانی که در تابش آفتاب قرار دارید. این عرق پوست را خنک نگه می‌دارد و دمای داخل بدن را تا جای ممکن ثابت حفظ می‌کند.

عرق بودار بدن

این نوع عرق از غدد آپوکرین ترشح می‌شود که در زیر بغل، پائین سینه، صورت، کشاله‌ها و سر است. این نوع عرق بوی بدن فرد را ایجاد می‌کند و علت این بو نیز باکتری‌های موجود بر روی پوست در این قسمت‌ها هستند.

عرق دست‌وپا

این عرق در کف دست یا کف پا ایجاد می‌شود و به شما کمک می‌کند که قدرت ‌گرفتن اشیاه بهتر شود. این نوع از عرق همچنین پاسخ بدن شما نسبت به یک تهدید است. ممکن است حس کرده باشید که در زمان اضطراب کف دستتان عرق می‌کند.

تعریق در زمان تمرین

طبیعی است که در زمان یا پس از تمرین بیشتر عرق کنید. انقباض عضلات در طول تمرین باعث ایجاد گرما می‌شود  و در نتیجه دمای داخلی بدن بالا می‌رود. سیستم عصبی خودکار بدن غدد عرقی را فعال می‌کند که با تعریق بدن را خنک کند.

بدن شما در زمانی که بیشتر به خود در تمرین فشار می‌آورید تعریق بیشتری دارد. به همین دلیل است که ورزشکاران حرفه‌ای می‌توانند در یک دویدن ۱۰ دقیقه هیچ عرقی نریزند زیرا هیج فشاری به آنها وارد نمیشود. هرچه بیشتر بدن خود را تمرین دهید بدن شما بهتر میتواند دمای داخلی خود را تنظیم کند.

کمک به سازگاری

تعریق بخشی از سازگاری بدن شما با قرارگرفتن در مقابل حرارت یا تمرین است. سازگاری کمک می‌کند دمای داخلی بدن و ضربان قلب را تنظیم کند که گردش خون و تعریق افزایش یابد.

شما را خنک نگه می‌دارد

شاید باعث لک افتادن روی لباس شما شود؛ ولی تعریق زمان تمرین چیز خوبی است. یک راه است که تمرین شما بهتر شود و بدن شما را خنک‌تر نگاه دارد.

اگر دمای داخلی بدن شما بسیار بالا رود و نتوانید آن را پائین بیاورید، ممکن است دچار گرمازدگی شوید. گرمازدگی باعث درد عضلانی، شود و در حالت حاد باعث گیجی، ضربان بالای قلب و تهوع می‌شود.

خروج سموم بدن

تعریق کمک می‌کند کثیفی‌ها و روغن از پوست خارج شود. به یاد داشته باشید که پس از تمرین صورت خود را بشویید. این کثیفی‌ها ممکن است باعث بسته‌شدن منافذ پوستی شده و باعث ایجاد جوش و آکنه بر روی پوست شوند.

برخی ممکن است بیشتر عرق کنند

پرکاری تیروئید باعث تعریق بیشتر می‌شود. تعریق کلی که برای مدت طولانی‌تر از خنک‌کردن بدن.

عوامل که می‌توانند باعث  پرکاری تیروئید شوند عبارت‌اند  از:

  • اعتیاد به الکل
  • مشکلات سلامتی (مانند دیابت، پارکینسون و مشکلات تیروئید)
  • ژنتیک
  • آسیب
  • داروها (مانند داروهای ضداضطراب و انسولین)
  • تومور

نکاتی برای کنترل تعریق

تعریق ممکن است سالم و طبیعی باشد. بااین‌حال شما می‌توانید متوجه شوید که تعریق زیادی دارید.

در ادامه روش‌هایی برای مدیریت مقدار تعریق شما ارائه می‌شود:

سازگاری بدن شما

بگذارید مدتی بدن شما با گرما سازگار شود

به لباس خود توجه کنید

لباس‌های نازک و گشاد باعث کاهش تعریق می‌شود

آبرسانی به بدن

به مقدار کافی آب بخورید خصوصاً زمانی که تعریق زیادی دارید

از ضدتعریق استفاده کنید

استفاده از ضدتعریق بر خط رویش مو یا قسمت‌های دیگر بدن می‌تواند جلوی تعریق موضعی را بگیرد. البته زمانی که جلوی تعریق یک قسمت را بگیرید در قسمت‌های دیگر بدن تعریق زیاد می‌شود.

در هوای گرم در داخل تمرین کنید

فقط زمانی که بیرون خنک است در بیرون ورزش کنید.

اهمیت آبرسانی

اگر زیاد عرق می‌کنید، مطمئن شوید که بطری آب همراه خود دارید. هرچه بیشتر عرق کنید نیاز به آب بیشتری دارید؛ زیرا آب زیادی از دست می‌دهید. سعی کنید قبل و پس از تمرین خود را وزن کنید تا ببینید چه میزان آب ازدست‌داده‌اید که باید جبران شود.

سازگاری بدن یا به‌آرامی در برابر تمرین قرارگرفتن که کم عرق کنید بدون نوشیدن آب کافی امکان‌پذیر نیست. قبل، هنگام و پس از تمرین آّ بنوشید تا دمای داخلی بدن را کنترل کنید.

عرق دارای الکترولیت‌های ضروری مانند سدیم است که بدن برای درست کارکردن به آن نیاز دارد. بسیاری از افراد در رژیم غذایی روزمره خود به میزان کافی سدیم دریافت می‌کنند. اما ممکن است شما لازم باشد که نوشیدنی خود را با الکترولیت بهبود دهید.

بسیاری از افراد بالغ در زمان تمرین چندین لیوان آب می‌نوشند. متخصصین پیشنهاد می‌دهند که در هر نوبت بیشتر از ۱.۳۶ لیتر آب ننوشید. مقدار بیشتر باعث کاهش قند خون و ایجادمشکلاتی در بدن میشود.

درمان هایپرهیدروسیس (تعریق زیاد)

برخی از افراد که تعریق خیلی زیاد دارند نیاز به درمان دارند که این درمان‌ها عبارت‌اند از:

ضدتعریق

این محصولات کمک می‌کنند که غدد تعریق غیرفعال شوند. از ضدتعریق دارای آلومینیوم کلراید هگزا هیدرات ۱۰% یا ۲۰% استفاده کنید. برخی نیاز به محصولات قوی تری دارند. بهترین زمان برای استفاده از ضد تعریق قبل از خواب است اما ممکن است چشم و پوست شما را اذیت کند.

تزریق بوتاکس

این روش برای تعریق زیر بغل، دست‌وپا استفاده می‌شود که اعصاب فعال‌کننده تعریق را غیرفعال می‌کند. ممکن است در محل تزریق درد داشته باشید یا نشانه‌های سرماخوردگی از خود نشان دهید و احساس ضعف کنید.

یونتوفورسیس

این روش برای کاهش تعریق کف دست‌وپا با استفاده از الکتریسیته است که بر روی غدد عرقی اثر می‌گذارد و آنها را خاموش می‌کند. عوارض جانبی آن می‌تواند تاول یا ترک پوستی باشد.

داروها

این داروها می‌توانند فعالت غدد عرقی را کاهش دهند.

جراحی

در این جراحی اعصاب غدد عروقی قطع می‌شوند یا غدد عروقی برداشته می‌شوند. این روش معمولاً زمانی استفاده می‌شود که روش‌های  دیگر جواب ندهند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

تعریق در زمان تمرین کاملاً طبیعی است. اما ممکن است عوارض دیگری به همراه آن داشته باشید که لازم است حتماً به پزشک مراجعه نمایید از جمله:

  • درد و فشار در قفسه سینه
  • کاهش ناگهانی وزن
  • تعریق زیاد برای مدت طولانی بدون هیچ عامل شناخته شده‌ای
  • تعریق در خواب

سایر علائم که باید به پزشک مراجعه کنید عبارت‌اند از تب، ضربان بالا و تنگی نفس. این علائم ممکن است از پرکاری تیروئید ایجاد شده باشد.

منبع

https://www.health.com/fitness/facts-about-sweat