سه بیماری که ممکن است با رژیم و تمرین از آن جلوگیری کرد و یا آن را درمان کرد

شاید شنیده باشید که میتوان برخی از بیماری ها را با رژیم غذایی و تمرین درست درمان کرد. این مقاله حقیقت را در این مورد بیان میکند.

احتمالا شنیده اید که ورزش کردن درمان است.

البته برخی از غذاها و تمرینات میتوانند برای برخی از بیماری ها نقش درمان کننده داشته باشند.

در ادامه ۳ بیماری که میتوان با رژیم غذایی و تمرین بر آنها اثر داشت بیان میشود.

۱-چاقی

انجمن پزشکی آمریکا چاقی را بعنوان یک بیماری میشناسد. البته بحث زیادی در موافقت و مخالفت با آن وجود دارد. با این تعریف ما آن را بعنوان بیماری در نظر میگیریم.

رژیم غذایی و تمرین نقشی اساسی در چاقی دارد.

کاملا مشخص است که فعالیت جسمی زیاد میتواند از چاقی جلوگیری کند. اما دوز مناسب چقدر است. بسیار سخت است که بتوان آن را مشخص کرد اما پیشنهاد شده است که ۳۰ تا ۶۰ دقیقه تمرین جسمی متوسط در روز میتواند مناسب باشد.

در بررسی  انجام شده در ۳۴ کشور چاقی ارتباط مستقیمی با فعالیت جسمی دارد. مشخص شد افرادی که کمتر تمرین میکنند احتمال چاقی در آنها افزایش میابد.

حال که متوجه شدیم تمرین کردن مفید است حال اثر آن در کاهش وزن چقدر است؟ برخی از مقالات در اینترنت میگویند که تمرین برای بسیاری از افراد، نقش بسیار مهمی در فرآیند کاهش وزن دارد.

در یک پژوهش مربوط به پزشکی داخلی تمرین در کاهش وزن بسیار اثربخش است. در یک بازه تمرینی ۳ ماهه میتوانند ۷.۶ کیلوگرم کاهش وزن داشته باشیند. و به اندازه گروه رژیم غذایی موثر است.

این نتایج ما را به این نکته میرساند.

رژیم غذایی شما اثری اساسی بر پیشرفت شما برای چاقی دارد. میزان کالری دریافتی شما همه چیز را در مورد چاقی بیان میکند. علاوه بر این مشخص شده است که تقریبا همه رژیم های غذایی که میزان کالری را کاهش میدهد میتواند به کاهش وزن کمک کرده و با چاقی مبارزه کند.

۲-دیابت

دیابت برای بسیاری از افراد بیماری بسیار نزدیکی است  و احتمال بروز برای آنها دارد.

رژیم میتواند نقش زیادی در جلوگیری و یا درمان دیابت داشته باشد اما در اینجا در مورد جلوگیری از دیابت صحبت میکنیم. زیرا صحبت در مورد آن ساده تر است.

چاقی عامل اصلی ایجاد دیابت نوع دوم است و در بالا نیز اشاره شد که تمرین و رژیم غذایی ابزاری موفق برای جلوگیری از چاقی است.

تا جایی که میدانیم هنوز درمانی برای دیابت وجود ندارد. میتوان کارهایی انجام داد ولی درمان قطعی برای آن وجود ندارد و دیابت بر روی زندگی شما تاثیر زیادی میگذارد.

رژیم غذایی و تمرین چه به تنهایی و چه باهم میتواند اثر زیادی بر دیابت داشته باشد.

نکته بسیار مهم این است که رژیم غذایی و تمرین میتواند با کاهش وزن بر دیابت اثر بهبود دهنده زیادی داشته باشد.

۳-بیماری سلیاک

اخیرا مشکل افراد با گلوتن باعث ایجاد رژیم غذایی بدون گلوتن شده است که میتواند جلوی بروز این بیماری را بگیرد. با توجه به اینکه این بیماری ژنتیکی است بهترین راه کنترل آن رژیم غذایی است.

در افرادی که از مشکل بیماری سلیاک رنج میبرند، دنبال کردن رژیم غذایی بدون گلوتن میتواند برخی از عوارض بیماری را حذف کند. البته هنوز کامل نیست. در برخی افراد عوارض بصورت کامل حذف میشوند ودر برخی بیشتر عوارض از بین میرود. پژوهش ها نشان داده است که رژیم غذایی بدون گلوتن میتواند کمک کننده باشد اما نمیتواند آسیب اولیه بیماری را از بین ببرد.

البته یک پژوهش جدید نشان داد برخی از دلایلی که باعث میشود رژیم غذایی بدون گلوتن عمل نکند این است که شما هنوز در معرض میزان زیادی گلوتن هستید. پژوهشگران فهمیدند که بطور متوسط افراد دارای بیماری سلیاک که از رژیم غذایی بدون گلوتن استفاده میکنند هنوز بصورت روزانه در معرض ۱۵۰ تا ۴۰۰ میلیگرم گلوتن هستند. بنابراین رژیم غذایی بدون گلوتن به اندازه ای که فکر میکنید تاثیر نمیگذارد زیرا حذف کامل آن کار بسیار سختی است.

 

فهرستی از بیماری ها که با رژیم غذایی و تمرین به تنهایی نمریتوان آنها را درمان کرد

رژیم غذایی درست و تمرین میتواند برای سلامت کلی بدن مفید باشد اما نمیتواند به تنهایی درمانگر بسیاری از بیماری ها باشد که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سرطان
  2. آلزایمر
  3. پارکینسون
  4. دیابت نوع۱
  5. بیماریهای ژنتیکی مانند سیستیک فایبروزیس
  6. اسکروسیس چندگانه
  7. بیماریهای قلبی*

*اسنادی وجود دارد که رژیم و تمرین تاثیرگذار است اما به تنهایی درمان کننده نیست.

جمع بندی

ما در دنیایی زندگی میکنیم که هر روز با بیماریهای گوناگون روبرو میشویم و مرگ و میر از بیماری های جدی نیز رو به فزون است. بیشتر این بیماریهای جدی ناشی از سبک زندگی ما و محیط ما است و بدلیل انتخاب های خود ما در زندگی ایجاد میشود.

چاقی و دیابت را میتوان با رژیم غذایی و تمرین درست از بروز آن جلوگیری کرد. بیماری سلیاک نیز از عدم هماهنگی ژنتیکی با محیط ایجاد میشود و میتوان تا حدودی آن را کنترل کرد.

به این نکته نیز باید توجه داشت که نمیتوان همه بیماریها را با رژیم و تمرین درمان کرد یا از آنها جلوگیری کرد و نیاز به درمان های پزشکی است.

منابع

  1. Is Obesity a Disease?
  2. Did the American Medical Association make the correct decision classifying obesity as a disease?
  3. Physical activity and good nutrition: essential elements to prevent chronic diseases and obesity 2003.
  4. How much physical activity is enough to prevent unhealthy weight gain? Outcome of the IASO 1st Stock Conference and consensus statement
  5. Physical Activity and Public Health: A Recommendation From the Centers for Disease Control and Prevention and the American College of Sports Medicine
  6. Comparison of overweight and obesity prevalence in school‐aged youth from 34 countries and their relationships with physical activity and dietary patterns
  7. Reduction in Obesity and Related Comorbid Conditions after Diet-Induced Weight Loss or Exercise-Induced Weight Loss in Men: A Randomized, Controlled Trial
  8. Increased food energy supply is more than sufficient to explain the US epidemic of obesity.
  9. International society of sports nutrition position stand: diets and body composition
  10. A review of therapies and lifestyle changes for diabetes
  11. Remission of Recently Diagnosed Type 2 Diabetes Mellitus with Weight Loss and Exercise
  12. Piloting a Remission Strategy in Type 2 Diabetes: Results of a Randomized Controlled Trial
  13. Histologic Follow-up of People With Celiac Disease on a Gluten-Free Diet: Slow and Incomplete Recovery
  14. Determination of gluten consumption in celiac disease patients on a gluten-free diet

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/badansaz/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420