اشتباهات رایج در پاورلیفتینگ

اگر به پاورلیفتینگ علاقه دارید این مقاله را بخوانید تا از اشتباهات رایج در پاورلیفتینگ اجتناب کنید. این نکات به شما کمک می‌کند که سطح قدرتی خود را حفظ کرده و حتی بهتر شوید.

اشتباه شماره۱- کاهش وزن

یکی از اولین اشتباهات رایج در پاورلیفتینگ این است; که بسیاری از وزنه‌بردارهای قبل از مسابقات وزن خود را کاهش می‌دهند تا بتوانند در دسته وزنی پایین‌تری شرکت کنند.

بنابراین کسی که حدود ۱۰۵ کیلو وزن دارد و باید در دسته ۱۱۰ کیلوگرم شرکت کند; مقدار ۵ کیلوگرم قبل از مسابقات کم می‌کند  تا در دسته پایین‌تر شرکت نماید.

فدراسیون‌های مختلف درزمینهٔ وزن‌کشی باهم تفاوت دارند. بعضی یک روز قبل وزن‌کشی دارند  و برخی در همان روز مسابقه.

مسابقاتی که وزن‌کشی آن ها در روز قبل است کمک می‌کند که فرد بتواند وزن ازدست‌رفته را تا زمان مسابقه برگرداند; درنتیجه مقدار زیادی از قدرت ازدست‌رفته نیز بازمی‌گردد. اما وزن‌کشی در روز مسابقات باعث می‌شود فرد نتواند عملکرد ازدست‌رفته برای کاهش وزن را بازیابی کند.

حال اشتباهی که برخی از ورزشکاران انجام می‌دهند این است که درزمانی که لازم نیست اقدام به کاهش وزن می‌کنند. این درحالی‌که است که ممکن است کاهش وزن تغییری در دسته وزنی آن‌ها ایجاد نکند.

مثلاً فرد با وزن ۹۹ کیلوگرم در دسته ۱۰۰ کیلو قرار دارد; و با کاهش وزن به ۹۶ کیلوگرم بازهم در دسته ۱۰۰ کیلو قرار دارد. این کاهش ۳ کیلوگرمی وزن هیچ اثر مثبتی ندارد اما می‌تواند اثرات منفی بر روی قدرت فرد داشته باشد.

چرا ورزشکاران مبتدی و حتی متوسط این اشتباه را انجام می‌دهند؟ علت ترس آن‌ها از قرار گرفتن در دسته بالاتر وزنی است. مثلاً فرد ۹۹ کیلوگرمی می‌ترسد در دسته ۱۱۰ کیلوگرمی قرار بگیرد.

البته به دلیل استرس بسیاری از شرکت‌کنندگان کاهش وزن خواهند داشت; ولی اگر استرسی زیادی داشته باشید کاهش وزن زیادی نیز خواهید داشت.

اگر برای شرکت در مسابقات مجبور به سفر باشید; معمولاً الگوی غذایی شما نیز به هم خواهد خورد که برای حفظ وزن چالش دیگری نیز خواهد بود.

حرف آخر اینکه ورزشکارانی که می‌خواهند برای مسابقات وزن کم کنند; باید مراقب کاهش وزن ناخواسته باشند و عوامل مخرب مانند ترس، افزایش وزن، استرس، مسافرت و هرآن چه باعث کاهش وزن می‌شود را کنترل کنند.

زیرا تمام زحمات شما می‌تواند به دلیل کاهش زیاد وزن از بین برود.

اشتباه شماره۲- غذای نامناسب

این اشتباه به غذا و نوشیدنی فرد در روز مسابقه و روز قبل مربوط است که می‌تواند بر عملکرد فرد اثر بگذارد.

 معمول‌ترین آن‌ها غذاهای پر ادویه و مقدار زیادی لبنیات است البته غذاهای بسیار زیادی را می‌تواند نام برد. پاورلیفترها اثر غذاها را بر روی بدن خود می‌دانند.

بدترین چیزی که در روز مسابقه می‌تواند اتفاق بیافتد این است که قبل از هر وزنه مجبور باشید به دستشویی بروید.

پس روز قبل از مسابقه و در روز مسابقه از محصولات غذایی استفاده کنید که میدانید به شما انرژی می‌دهد و هضم راحتی نیز دارد و شمارا سورپریز نمی‌کند.

اشتباه شماره۳- گرم نکردن به مقدار کافی

این قسمت مربوط به مشکل گرم کردن در رقابت‌های پاورلیفتینگ است.

افرادی که برای اولین بار در مسابقات شرکت می‌کنند باید بدانند که گرم کردن در روز مسابقه مانند گرم کردن در باشگاه برای تمرین نیست. در باشگاه پایه در اختیار شما است و شاید با یک نفر دیگر هم‌زمان از پایه استفاده کنید. درنتیجه برای گرم کردن خود با خیال راحت زمان می‌گذارید و استراحت کافی در بین هر هست خواهید داشت.

در مسابقه داستان فرق می‌کند، زیرا ممکن است ۱۰ تا ۲۰ ورزشکار در یک‌زمان بخواهند گرم کند و تنها ۲ پایه  وجود داشته باشد و هر ورزشکار نیز سطح قدرتی متفاوتی دارد که باید وزنه نیز تغییر کند.

بنابراین فرد ممکن است بعد از انجام یک ست دیگر نتواند از وزنه استفاده کند یا زمان طولانی شده و دوباره سرد شود تا نوبت به ست بعدی برسد و درنتیجه برای مسابقه به‌خوبی گرم نشود.

این موضوع می‌تواند در هر مسابقه‌ای متفاوت باشد و به تعداد شرکت‌کنندگان و میزان تجهیزات موجود وابسته است. دو چیز است که می‌تواند در زمان گرم کردن به شما کمک کند.  اولین کاری که باید انجام دهید این است که خیلی زود گرم کردن را شروع کنید یعنی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از اولین وزنه‌ای که باید بزنید. این کار به شما زمان می‌دهد  که تعداد ست‌های لازم را انجام دهید. علاوه بر این از استرس الکی ناشی از کمبود وقت برای گرم کردن نیز دور خواهید شد.

دومین مورد این است که برای اجرای حرکت خود، گرم و آماده خواهید بود.

بین ست‌های گرم کردن و حتی ۳ اجرای خود حتماً چندلایه لباس یا گرم‌کن بپوشید  تا جلوی سرد شدن عضلات گرفته شود.

این مسئله خصوصاً در مناطق سردتر اهمیت بیشتری دارد. پس در مناطق سرد لباس همراه داشته باشید.

اشتباه شماره۴- کمبود خواب

این‌یک اشتباه ساده است که نیاز به توضیح خاصی نیز ندارد بااین‌حال بسیاری از ورزشکاران آن را انجام می‌دهند. تمام ورزشکاران چه برای اولین بار مسابقه می‌دهند و چه افرادی که سابقه مسابقاتی دارند در قبل از مسابقه دچار اضطراب شده و عصبی می‌شوند.

درنتیجه کیفیت خواب شب قبل از مسابقه خوب نخواهد بود.

البته ترشح آدرنالین در مسابقات اثرات منفی کم‌خوابی را از بین خواهد برد; اما هنوز پیشنهاد می‌شود که در شب قبل از مسابقات تا جای ممکن، خواب خوبی داشته باشید. زیرا ممکن است عملکرد شمارا تحت تأثیر قرار دهد.

سعی کنید در شب قبل آرام باشید و از افکار منفی رها شوید و حتی اگر می‌توانید اصلاً به مسابقه فکر نکنید.

البته گفتن آن بسیار ساده‌تر از عمل کردن به آن است.

نتیجه‌گیری

پاورلیفترها در هر سطحی ممکن است اشتباهاتی انجام دهند. اما در این مقاله سعی شد معمول‌ترین اشتباهات رایج در پاورلیفتینگ بیان شود; تا با رفع آن‌ها بتوانید رقابت بهتری را داشته باشید.