کو آنزیم کیو۱۰ (CoQ10)

کو آنزیم کیو۱- یا کو کیو۱۰ یک ماده غذایی است که به‌صورت طبیعی در بدن ایجاد می‌شود و در بسیاری از مواد غذایی که مصرف می‌کنیم نیز وجود دارد. این ماده به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان شناخته می‌شود که از سلول‌ها در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند و نقش مهمی نیز در متابولیسم دارد.

علت مصرف کو کیو۱۰ چیست؟

این ماده نقش‌های زیادی در بدن دارد. افراد سالم به میزان کافی از آن را در بدن خوددارند اما با افزایش سن یا به دلیل برخی از بیماری‌ها نیاز است که با مصرف مکمل این ماده را برای بدن تأمین نمایید.

مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف کو کیو۱۰ به‌صورت مکمل می‌تواند فشارخون را به‌شدت کاهش دهد. از آن برای درمان مشکلات قلبی نیز استفاده می‌شود و احتمال مشکلات قلبی در آینده را نیز کاهش می‌دهد.

نتایج اولیه تحقیقات نیز نشان می‌دهد که در جلوگیری از درد عضلانی و مشکلات کبدی  در زمان مصرف داروهای کلسترول نوع استاتین کمک می‌کند.

علاوه بر این در جلوگیری از بروز سردردهای میگرنی نقش دارد.

از آن به‌عنوان یک مکمل افزایش‌دهنده انرژی نیز نام می‌برند اما اسناد کاملی دراین‌باره وجود ندارد.

دوز مصرفی کو کیو۱۰

بر اساس پژوهش‌ها دوز مصرفی بین ۵۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌گرم برای بزرگ‌سالان که گاهی به‌صورت تقسیم‌شده در چند نوبت در روز است اما دوز معمول روزانه آن ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم است. بهتر است برای دوز مصرفی با پزشک خود مشورت نمایید.

مواد غذایی دارای کو کیو۱۰

مقدار وجود آن در مواد غذایی نسبت به مکمل بسیار کمتر است اما مواد غذایی که منبع خوبی برای کو کیو۱۰ هستند عبارت‌اند از:

  • ماهی‌های آب سرد مانند تون، سالمون، ماکارل و ساردین
  • روغن‌های نباتی
  • گوشت‌ها

خطرات مصرف کو کیو۱۰

عوارض جانبی

این عوارض بسیار نادر و ضعیف هستند اما شامل اسهال، تهوع و سوزش قلب می‌تواند باشد.

خطرات

افرادی که دارای بیماری‌های مزمن مانند مشکلات قلبی کلیه و کبدی هستند یا دارای مشکل دیابت هستند باید بااحتیاط از این مکمل استفاده کنند زیرا ممکن است قند خون یا فشارخون آن‌ها را به مقدار زیاد کاهش دهد.

دوز ۳۰۰ میلی‌گرم در روز نیز می‌تواند سطح آنزیم‌های کبدی را تغییر دهد.

تداخل دارویی

افرادی که رقیق‌کننده خون و داروهای تیروئید استفاده می‌کنند حتماً باید با پزشک خود برای استفاده از این ماده مشورت نمایند.

در مورد مصرف این مکمل بر روی کودکان و زنان باردار و شیرده هیچ پژوهشی انجام‌نشده است.

اثر کو کیو۱۰ بر ورزشکاران

مصرف مکمل کو کیو۱۰ باعث افزایش سطح آن در پلاسما می‌شود که کمک می‌کند مصرف اکسیژن به بالاترین حد رسیده و زمان خستگی در افراد به تأخیر افتد ازاین‌رو برای ورزشکاران استقامتی می‌تواند کمک‌کننده و مفید باشد.

منابع

۱-https://www.webmd.com/diet/supplement-guide-coenzymeq10-coq10#2

۲-https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2315638/#:~:text=Conclusion,to%20increase%20time%20to%20exhaustion.