ZMA

مکمل ZMA یک مکمل تشکیل‌شده از روی(زینک) ، منیزیم و ویتامین ب۶ است.

روی سیستم ایمنی و عضلات را پشتیبانی می‌کند.

منیزیم در متابولیسم و سلامت عضلات  نقش دارد و به مدیریت خواب در بدن کمک می‌کند.

ویتامین ب۶ نیز انرژی را افزایش می‌دهد.

گفته می‌شود مخلوط این سه ماده که ZMA نا دارد باعث افزایش قدرت عضلانی و استقامت شده و سرعت‌ترمیم را بهبود می‌بخشد و کیفیت خواب را نیز بهبود می‌دهد.

در یک پژوهش که در سال ۲۰۰۰ انجام شد به بازیکنان فوتبال دو نوبت در روز ZMA داده شد. پس از ۷ روز افزایش زیادی در میزان تستوسترون و هورمون رشد که هردو در عضله سازی مؤثر هستند مشاهده شد.

آزمایش دیگری بر روی این مکمل به‌صورت رسمی انجام‌نشده است.

آیا ZMA دارای عوارض جانبی است؟

با میزان مشخص‌شده برای مصرف این مکمل تاکنون عوارض خاصی مشاهده نشده است.

مصرف بسیار زیاد روی یا منیزیم می‌تواند باعث اسهال و یا تهوع و خارش شور و مصرف دوز بسیار بالا برای مدت بسیار طولانی روی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و میزان LDL یا کلسترول خوب را کاهش دهد.

یک پژوهش نتیجه گرفت که مردانی که ۱۰۰ میلی‌گرم مکمل روی را برای ۱۰ سال استفاده کرده‌اند ممکن است احتمال سرطان پروستات در آن‌ها بیشتر شود اما این نتایج دقیق نیستند . مصرف بسیار زیاد ویتامین ب۶ نیز می‌تواند باعث آسیب عصبی شود.

باید توجه داشته باشید که مصرف روی و منیزیم می‌تواند جذب بعضی از داروها مانند آنتی ببیوتیک را کاهش دهد و ویتامین ب۶ نیز می‌تواند اثر منفی بر روی بعضی از داروها داشته باشد.

استفاده از ZMA در بدنسازی

استفاده اصلی از این مکمل در بدنسازی برای افزایش میزان تستوسترون است که باعث افزایش عضله سازی و چربی سوزی می‌شود.

از سوی دیگر میزان توان باروری آقایانی که کمبود روی دارند را نیز بهبود می‌بخشد و مقدار مایع منی را در آقایان افزایش می‌دهد.

منابع

۱-https://www.webmd.com/vitamins-and-supplements/zma-supplements##1


Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/badansaz/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373