CLA

مکمل CLA که مخفف Conjugated linoleic acid است به معنی اسید لینولئیک درآمیخته است که یکی از اسیدهای چرب امگا۶ است. از این مکمل برای چربی سوزی، بدنسازی و دیابت استفاده می‌شود.

به‌صورت سنتی پیشنهاد می‌شود برای کاهش وزن، از مواد غذایی چرب دوری‌کنید. اما باید به این امر توجه شود که چربی خوب و بد وجود دارد. تقریباً تمامی رژیم‌های مدرن افراد را به خوردن چربی مفید به میزان متوسط تشویق می‌کنند هم برای کاهش وزن و هم برای سلامتی عمومی بدن. پژوهشگران CLA را یک چربی مفید برای سلامتی می‌دانند.

اصلی‌ترین منابع CLA محصولات لبنی و گوشت گاو هستند. درحالی‌که به نظر می‌آید این ماده کاملاً بدون ضرر باشد اما چندین پژوهش این مسئله را رد می‌کند.

CLA چیست؟

این ماده از خانواده اسیدهای چربی است که در محصولات حیوانی مانند گوشت و لبنیات یافت می‌شود. این ماده شامل اسیدهای چرب امگا۶ است. چربی اشباع‌نشده‌ای است که می‌تواند اثرات مثبتی بر قلب داشته باشد.

علاوه بر این ازنظر فنی چربی ترانسی است که در بسیاری از موارد چربی مضر هستند. هرچند که CLA شکل طبیعی چربی ترانس است و اثرات منفی بر سلامت دارد مانند چربی‌های ترانس صنعتی.

درحالی‌که اسناد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد چربی‌های ترانس صنعتی مضر هستند، تحقیقات بر چربی‌های ترانس طبیعی . اثرات آن‌ها محدود و ناشناخته است.

مزایای احتمالی CLA بر سلامتی

بسیاری از افراد از این مکمل استفاده می‌کنند زیرا اعتقاددارند به کاهش وزن کمک می‌کند و برای سلامتی قلب مفید است. مدارک نتایج مختلفی دارد و بسیاری از تحقیقات فقط بر روی حیوانات انجام‌شده است.

در ادامه به معرفی مزایای احتمالی آن می‌پردازیم

چربی سوزی

به گفته دفتر مکمل‌های رژیمی (ODS) مکمل CLA می‌تواند در کاهش بسیار کم، وزن و چربی مؤثر باشد.

یک مقاله در سال ۲۰۱۵ بیان داشت که CLA نقشی اساسی در شکستن چربی‌های داخل بدن دارد.

پژوهش‌های زیادی بر روی حیوانات اثر کاهش وزن را نشان داده است ولی هنوز هیچ آزمایشی بر روی انسان انجام‌نشده است.

بسیاری از این پژوهش‌ها اثر جزئی بر کاهش وزن را نشان داده‌اند.

بدنسازی

هیچ پژوهشی برای اثر CLA در بدنسازی انجام‌نشده است. اما حدس زده می‌شود در صورت اثر بر کاهش چربی می‌تواند باعث افزایش میزان عضله خالص در بدن شود.

در یک پژوهش افرادی که ۱.۸ میلی‌گرم CLA به مدت ۱۲ هفته استفاده می‌کردند و سه نوبت در هفته به مدت ۹۰ دقیقه ورزش می‌کردند میزان چربی بدنشان کمتر شد اما وزنشان تغییری پیدا نکرد.

کاهش چربی اما با مزایای کمتر؟

پژوهش‌های اخیر اثر این مکمل را بر کاهش وزن زیر سؤال برده است.

در یک پژوهش در سال ۲۰۱۷ بر روی موش‌ها انجام شد. موش‌هایی که CLA دریافت کرده بودند فقط چربی زیرپوستی‌شان کاهش پیدا کرد.

نتیجه این بود که کاهش کالری اثر بسیار بیشتری بر کاهش وزن و سلامتی دارد تا مصرف این مکمل

سلامتی قلب

تصلب شراین یا سفت شدن دیواره رگ‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که در رگ‌ها پلاک تشکیل می‌شود که یکی از عوامل خطر بیماری قلبی است.

یک پژوهش در سال ۲۰۱۸ بر روی موش‌های چاق اعلام کرد که ممکن است مصرف CLA جلوی تصلب شراین را بگیرد. البته تحقیقات بیشتری نیاز است تا بر روی انسان انجام شود.

منابع غذایی CLA

افراد می‌توانند این ماده را در رژیم غذایی خود و یا به‌وسیله مکمل به‌راحتی تأمین کنند.

دوز مصرفی

هیچ دوز رسمی مشخصی برای مصرف آن اعلام‌نشده است اما پژوهش‌ها از اثر حداقل ۳ گرم در روز آن صحبت کرده‌اند. پژوهش‌ها بر چربی سوزی میزان بین ۳.۴ گرم تا ۶.۸ گرم در روز را پیشنهاد می‌دهند.

خطرات و عوارض جانبی

ODS عوارض جانبی این مکمل را اعلام کرده است که عبارت‌اند از:

  • به هم خوردگی معده
  • یبوست
  • اسهال
  • عدم هضم

به‌طورکلی می‌توان گفت به‌راحتی می‌توانید این مکمل را از میان مکمل‌های خود حذف کنید بدون آنکه لطمه‌ای به برنامه خود وارد کنید.

منبع

https://www.medicalnewstoday.com/articles/324858#what-is-it


Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/badansaz/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420