مزایای اصلی مکمل آمینو اسید

با توجه به اینکه آمینو اسید اجزای تشکیل دهنده پروتئین ها هستند به بیان مزایای آنها میپردازیم

۱-افزیش چربی سوزی

آمینو اسیدها مخصوصا BCAA میتواند به ورزشکارها کمک کند که چربی بیشتری خصوصا در قسمت شکم بسوزانند. در پژوهشی که در دانشگاه چارلستون انجام شد محققان به این نتیجه رسیدند که مکمل BCAA باعث کاهش ۲.۵ برابری چربی ورزشکاران نسبت به افرادی که نوشیدنی های کربوهیدراتی ورزشی مصرف می کنند می شود و همچنین ۵۰% بیشتر از افرادی که پروتئین whey استفاده میکنند چربی میسوزانند.

۲-افزایش رشد عضلانی

آمینو اسید لوسین میتواند سنتز پروتئین در عضلات را تنظیم کرده و افزایش دهد که موجب ترمیم و رشد عضلات می شود.

۳-جلوگیری از آسیب به عضلات

اکر شما یک ورزشکار استقامتی هستید یا تمرین با فشار بالا دارید بدن برای تامین انرژی ممکن است فیبرهای عضلانی را بشکند. استفاده از مکمل آمینو اسید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از تمرین میتواند جلوی آسیب به عضلات و شکست فیبر عضلانی را بگیرد.

۴-افزایش استقامت

در یک پژوهش که در مجله پزشکی ورزشی و تناسب اندام بدنی چاپ شد  نشان داد که آمین اسیدهای ضروری میتواند بیش از ۱۷% میزان خستگی را کاهش دهد.

۵-افزایش حجم

در همان پژوهشی که در داتشگاه چارلستون بر روی چربی سوزی انجام شد میزان رکورد پرس سینه با هالتر و اسکات با هالتر نیز بررسی شد. در هر دو مورد استفاده از مکمل آمینو اسید باعث افزایش حجم بیشتری نسبت به افرادی شد که نوشیدنی پروتئنی یا کربوهیدراتی استفاده کرده اند.

۶-کاهش خستگی ذهنی

فعالیت های ورزشی باعث افزایش سنتز و متابولیسم ۵-HT میشود که ارتباط مستقیم با عملکرد و خستگی دارد. مکمل آمینو اسید میتواند خستگی ذهنی را در مدت تمرین کاهش دهد و عملکرد شناختی مغز را پس از تمرین افزایش دهد.

۷-کاهش بی حسی عضلات

زمانی که ماهیچه ها را تمرین میدهید فیبرهای ظریف عضلانی پاره می شوند که بدن در زمان استراحت شروع به ترمیم آنها می کند. علت بی حسی عضلات این است که هنوز این ترمیم کامل نشده است. استفاده از آمینو اسید قبل از تمرین باعث افزایش سنتز پروتئین و سریعتر شدن ترمیم عضلات شود. علاوه بر این شکست پروتئین در عضلات را نیز کاهش می دهد. هردو این عوامل میزان بی خسی عضلات را کاهس میدهد و سرعت ریکاوری را افزایش میدهد.

۸-بهبود ریکاوری عضلات

پژوهش های مختلفی انجام شده است که نشان میدهد استفاده از مکمل آمینو اسید و مخصوصا BCAA قبل و پس ازنمرین میتواند ریکاوری عضلات را پس از تمرین افزایش دهد.

حرف آخر

مزایای زیادی برای آمینو اسیدها بیان شده است خصوصا برای ورزشکاران و افرادی که در رژیم غذایی خود دارای محدودیت بالایی هستند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که هدف اصلی دریافت ۹ آمینواسید ضروری است که بدن قادر به تولید آنها نیست. این ۹ آیمنو اسید عبارتند از:

  • تریپتوفان (Tryptophan)
  • تریونین (Threonine)
  • متیونین (Methionine)
  • فنیل آلانین (Phenylalanine)
  • هیستیدین (Histidine)
  • لیزین (Lysine)
  • ایزولوسین (Isoleucine)
  • لوسین (Leucine)
  • والین (Valine)

اگر شما ورزشکار هستید بهتر است بر روی سه آمینو اسید ایزولوسین، لوسین و والین تمرکز کنید که سه اسید آمینه شاخه ای هستند که به رشد عضلات و چربی سوزی و ترمیم عضلات کمک می کنند.