پتاسیم

یکی دیگر از الکترولیت های موجود در بدن ماده معدنی پتاسیم است که در کنار سدیم نقش مهمی در تنظیم آب بدن دارد. نقش دیگر آن در سلول های عصبی و تسهیل انتقال پایم های الکتریکی عصبی و انقباض ماهیچه ای است. این ماده در ذخیره گلیکوژن نیز نقش دارد.

پتاسیم چیست؟

سومین ماده معدنی مهم برای بدن است که میزان مایعات بدن و سیگنال های عصبی و انقابض ماهیچه ای را تنظیم می کند.

حدود ۹۸% آن در سلول ها است که ۸۰% آن در سلول های ماهیچه ای و ۲۰% آن در استخوان ها، کبد و گلبول های قرمز است.

در هنگام ورود به بدن نقش الکترولیت بازی میکند.که یون مثبت را حمل می کند. و از این طریق است که بدن میزان مایعات موجود را در سلول کنترل می کند.

پتاسیم برای سیستم عصبی  و انتقال سیگنالهای الکتریکی بین مغز و سایر سلول های عصبی نقش دارد.

در ماهیچه ها و قلب نیز میتوان میزان انقباض را تنظیم کند و برای یک قلب سالم وجودش ضروری است. یعنی با افزایش آن در خون انقباض قلبی ضعیف می شود و حتی میتواند باعث برهم خوردن ریتم قلبی و در مواردی مرگ شود.

مزایای پتاسیم

کاهش فشار خون

۳۳ پژوهش نشان دادند در افرادی که دارای فشار خون بالا هستند مصرف بالاتر پتاسیم باعث میشود فشار سیستولیک تا ۳.۴۹ میلیمتر جیوه و فشار دیاستولیک ۱.۹۶ میلیمتر جیوه کاهش یابد.پژوهش های دیگر نیز نتایج مشابهی نشان دادند

امکان کاهش احتمال سکته

سکته زمانی اتفاق می افتد که خون به مغز نرسد. چندین پژوهش نشان میدهد که مصرف پتاسیم در رژیم روزانه میتواند جلوی سکته را بگیرد. در پژوهش هایی که بر روی ۱۲۶۴۴ نفر انجام شد نشان داد که پتاسیم ۲۱% میزان احتمال سکته را کاهش داد.

جلوگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان در اثر از دست دادن کلسیم موجود در استخوان ایجاد می شود. پژوهش ها نشان دادند که رژیم سرشار از پروتئین میتواند جلوی از دست دادن کلسیم از طریق ادرار گرفته شود و افرادی که رژیم مناسبی از آن را داشته باشند چگالی استخوانی بهتری دارند.

جلوگیری از سنگ کلیه

سنگ کلیه بدلیل ته نشین شدن و بلور شدن مواد معدنی در کلیه ایجاد می شود که معمولا از جنس کلسیم است. با توجه به اینکه پتاسیم جلوی دفع کلسیم را از طریق ادرار میگیرد میتواند جلوی ایجاد سنگ کلیه را نیز بگیرد.

در یک پژوهش گه به مدت ۱۲ سال انجام شد نشان داد افرادی که مصرف روزانه پتاسیم بالایی دارند ۳۵% احتمال سنگ کلیه پایینتری دارند.

 کاهش احتباس آب در بدن

منابع سرشار از پتاسیم

  • سیب زمینی
  • قارچ
  • آواکادو
  • اسفناج
  • کلم
  • موز
  • ماهی سالمون

میزان مورد نیاز روزانه

بطور متوسط هر فرد سالم باید روزانه بین ۳۵۰۰ تا ۴۷۰۰ میلی گرم در روز از این ماده معدنی استفاده نماید.

عوارض کمبود و مصرف زیاد پتاسیم

خیلی به ندرت پیش می آید که کسی دچار کمبود یا مصرف زیاد این ماده شود مگر آنکه مکمل آن را در مقدار بسیار بالا مصرف کند.

مصرف زیاد آن میتواند به کلیه فشار آورد زیرا برای دفع آن باید بیشتر کار کند.