تستوسترون سوسپانشن

تستوسترون سوسپانشن (Testosterone Suspension) به هیچ استری اتصال ندارد و هورمون خالص تستوسترون است. با توجه به اینکه هیچ استری به آن متصل نیست، به این معنی است که هر ۱۰۰ میلی‌گرم از آن دقیقاً دارای ۱۰۰ میلی‌گرم تستوسترون است. افزایش حجم آن سریع‌تر است و عوارض جانبی آن نیز با احتمال بیشتری اتفاق می‌افتد.

با توجه به اینکه تستوسترون سوسپانشن نیاز به شکسته شدن ندارد درنتیجه اثر فوری بر بدن دارد. این افزایش سطح برای حداکثر ۲ تا ۳ روز پس از تزریق باقی می‌ماند. بهتر است که آن را روزانه استفاده کرد. این هورمون به‌صورت مخلوط غیرقابل‌حل در آب قرار دارد و مانند سایر انواع تستوسترون در روغن حل‌نشده است.

تاریخچه

تستوسترون سوسپانشن اولین استروئید آنابولیکی بود که در دهه ۱۹۳۰ ساخته شد و برای چندین دهه برای افزایش حجم عضلات مورداستفاده قرار گرفت .

هم‌اکنون نیز این هورمون توسط چندین شرکت داروسازی ساخته می‌شود.

عمل استروئیدی تستوسترون سوسپانشن

هورمون تستوسترون طبیعی باعث بهبود سلامت و لیبیدو ، انرژی و ایمنی بدن و افزایش چربی سوزی و افزایش حجم عضلات بدن می‌شود و جلوی پوکی استخوان را می‌گیرد و خطر بیماری‌های قلبی را پایین می‌آورد. تستوسترون باعث ایجاد خصوصیات ثانویه جنسی نیز می‌شود که شامل موهای صورت و شانه‌های پهن و خط فک و حجم عضلانی است. تستوسترون بااتصال به گیرنده‌های آندروژن باعث افزایش عضلات و چربی سوزی و ترمیم و رشد بدن می‌شود.

عوارض مختلفی نیز ممکن است به دلیل استفاده از تستوسترون در فرد ایجاد شود. این هورمون سطح آروماتی بالایی دارد که به استروژن و DHT تبدیل می‌شود. افزایش استروژن که هورمون زنانه است موجب ایجاد جینکوماستی و قطع تولید تستوسترون طبیعی در بدن می‌شود. این عوارض با مصرف طولانی‌مدت و دوز بالا تشدید می‌شود. هرچه دوز مصرفی بالاتر برود میزان اثر مثبت و عوارض آن نیز افزایش می‌یابد.

دوز اثربخش این هورمون بین ۳۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم در هفته است (۵۰ تا ۱۴۰ میلی‌گرم در روز)

اطلاعات فنی

استفاده از تستوسترون سوسپانشن باعث افزایش حجم عضلانی و همچنین آب زیرپوستی می‌شود و پرخاشگری را افزایش می‌دهد. بهترین اثربخشی برای این هورمون استفاده به مدت حداقل ۸ هفته است. با استفاده طولانی افزایش حجم و قدرت به‌خوبی قابل‌مشاهده است.

روش مصرف تستوسترون سوسپانشن

بهترین حالت برای استفاده از این هورمون مصرف روزانه یا دو نوبت در روز است و معمولاً قبل از شروع تمرین تزریق می‌شود که باعث افزایش پرخاشگری برای انجام تمرین می‌شود. با تزریق این هورمون ممکن است در محل تزریق برجسته بماند تا زمانی که به‌طور کامل جذب شود.

منابع

  1. Zhonghua Nan Ke Xue. 2003;9(4):248-51
  2. J Clin Endocrinol Metab. 2004 Oct;89(10):5245-55
  3. J Lab Clin Med. 1995 Mar;125(3):326-33.
  4. Am J Physiol. 1998 Nov;275(5 Pt 1):E864-712
  5. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Dec;281(6):E1172-81.