تستوسترون انانتئات

تستوسترون انانتئات (Testosterone Enanthate) نوعی از تستوسترون است که دارای دوره عملکرد طولانی‌مدت است.  در این مورد، تستوسترون به استر انانتئات متصل میشود، تا در طی چند روز وارد گردش خون شود.

تاریخچه

در ابتدا تستوسترون در سال ۱۹۳۵ توسط جداسازی از حیوانات ساخته شد. پس‌ازآن انواع استر مختلف مانند انانتئات به آن اضافه شد.

تستوسترون انانتئات معروف‌ترین تستوسترون داروخانه‌ای است که نسبت به تستوسترون سیپیونات بیشتر ترجیح داده می‌شود.

عمل استروئیدی تستوسترون انانتئات

تستوسترون اثر آندروژنی دارد که بر گیرنده‌های آندروژن درون بدن تأثیر می‌گذارد. تستوسترون  به میزان طبیعی در بدن باعث بهبود سلامتی و افزایش لیبیدو می‌شود و میزان انرژی بدن و چربی سوزی را نیز افزایش می‌دهد. همچنین سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. ازنظر آنابولیکی نیز به حفظ و افزایش حجم و عضله خالص کمک می‌کند. علاوه بر این جلوی از دست دادن استخوان و بیماری‌های قلبی را نیز می‌گیرد.

تستوسترون انانتئات بین ۸ تا ۱۰ روز در بدن گسترش می‌یابد. تزریق آن نیز هفته‌ای یک‌بار تا سه هفته یک‌بار انجام می‌شود. بعضی از افراد هفته‌ای دو نوبت آن را تزریق می‌کنند. این استروئید باعث بروز عوارض جانبی مانند سایر تستوسترون ها می‌شود از جمله ریزش مو، آکنه، جینکوماستی(بزرگ شدن سینه‌ها) و قطع طبیعی تولید تستوسترون در بدن. بسیاری از این عوارض به دلیل تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون و استروژن در بدن است.

اطلاعات فنی

اثرات آنابولیک و آندروژنی تستوسترون مبتنی بر میزان دوز مصرفی آن است که هرچه دوز بالاتری مصرف شود اثر بیشتری مشاهده می‌شود.

در یک پژوهشی که بر روی تستوسترون انانتئات انجام شد افرادی که دوز ۶۰۰ میلی‌گرم در هفته استفاده می‌کردند، نسبت به دوزهای پایین‌تر، اثر بیشتری مشاهده شد. افراد مورد آزمایش میزان چربی بیشتری سوزاندند و عضله بیشتری نیز بدست آوردند و افزایش قدرت بیشتری نیز مشاهده شد. البته میزان کلسترول LDL نیز کاهش پیدا کرد.

به‌طورکلی بیشترین اثری که مشاهده شد در افزایش قدرت و حجم عضلانی بود.

با تحریک گیرنده‌های آندروژن توسط این هورمون میزان افزایش حجم، و چربی سوزی افزایش می‌یابد. تستوسترون به شکسته شدن سلول های چربی، کمک می‌کند.

با مصرف تستوسترون میزان مواد غذایی که وارد سلول‌های ماهیچه می‌شود افزایش پیدا می‌کند و چربی خارج می‌شود. علاوه بر این تستوسترون سنتز گلیکوژن را افزایش می‌دهد که همین امر باعث بهبود استفاده از مواد غذایی در بدن می‌شود.

مصرف آنتی استروژن به همراه این استروئید نباید فراموش شود.