سلفون پیچی دور شکم

بسیاری از افراد دور شکم خود سلفون یا پلاستیک میپیچند تا شکم و کمر خود را لاغر کنند. آیا سلفون پیچی شکم جواب میدهد؟ بیایید این موضوع را بررسی کنیم

سلفون پیچی شکم را ممکن است زیاد دیده باشید اما هنوز در مورد آن بررسی و آزمایش میشود. این کار پس از استفاده سوفیا ورگارا در سریان خانواده مدرن مجدداً ترند شد.

تحقیقات کمی برای مؤثر بودن این کار برای کاهش چربی دور شکم انجام شده است. اما باید بدانید این کار دارای عوارض جانبی نیز میباشد.

سلفون

سلفون چیست؟

نوعی پلاستیک نازک، که برای پوشاندن و بسته بندی مواد غذایی استفاده میشود و برخی از افراد از آن برای پیچیدن دور شکم و پهلوی خود استفاده میکنند تا چربی های این نواحی را آب کنند.

بهترین راه برای سلفون پیچی

معمولاً از روغن یا ماسک بر روی پوست استفاده میشود و سپس با پلاستیک یا سلفون پیچیده میشود.

برخی روی پلاستیک پتو یا شکم بند میبندند. بسیاری از این کرم ها یا لوسیون ها را باید ۳۰ تا ۹۰ دقیقه بر روی پوست قرار داد. پس از باز کردن پلاستیک آن قسمت را با آب بشوییدو مرطوب کننده بزنید.

سلفون پیچی چگونه کمک میکند؟

این کتر میتواند به کاهش چند کیلوگرم وزن کمک کندو پوست را نرم تر کند و سلولیت را در ۳۰ تا ۹۰ دقیقه از بین ببرد.

به نظر منطقی می‌آید که پوشاندن پوست میتواند پوست را لطیف کند، علت آن نیز ماسک یا روغن است اما از دست دادن چند کیلوگرم وزن و از بین رفتن سلولیت کمی قابل بحث است.

اگر شما با پیچاندن پلاستیک دور شکم لاغری مشاهده میکنید علت آن از دست دادن آب است نه چربی. البته این نتایج موقتی هستند و پس از مصرف آب مجدداً به حالت قبل بازمیگردد.

پژوهش ها در مورد سلفون پیچی چه میگویند؟

هیچ پژوهشی اثبات نکرده است که این کار برای کاهش وزن و از بین بردن سلولیت مؤثر است. بنابراین نتیجه ای برای مزایای سلفون پیچی شکم وجود ندارد.

آیا سلفون پیچی شکم امن است؟

استفاده از آن برای بیش از ۹۰ دقیقه میتواند مشکلات روده، باکتریایی یا عفونت و خارش پوستی ایجاد کند. عوارض دیگر عبارتند از:

کم آبی

هنگام استفاده از این روش دمای بدن بالا رفته و تعریق افزایش میابد و کم آبی بدن بیشتر میشود. کمبود آب باعث کاهش حجم خون میشود و اکسیژن رسانی به بدن کاهش میابد و همه این موارد باعث گیجی، ضعف و سردرد میشود.

پوست در معرض مواد مضر قرار میگیرد

سلفون از پلی وینیل کلراید ساخته شده است که ممکن است برای پوست مضر باشد. بسیاری از متخصصان بر این عقیده هستند که استفاده طولانی از پلی وینیل کلراید میتواند حساسیت را در برخی از افراد تحریک کند. علاوه بر این میتواند به اعضای دیگر نیز آسیب برساند.

تأثیر بر لیبیدو

فشار زیاد بر شکم، باعث فشار بر اندام داخلی میشود و میتواند اثر منفی بر لیبیدو داشته باشد. علاوه بر این میتواند در مردان مشکل نعوظ ایجاد کند.

سوختن پوست

گرمای زیاد ناشی از پیچیدن پلاستیک میتواند موجب احساس سوزش شود و احساس ناراحتی ایجاد کند و به پوست آسیب بزند.

مشکلات شکمی

فشار وارد شده بر شکم میتواند باعث تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست و سایر مشکلات گوارشی شود.

افزایش خطر آلزایمر

برخی از سلفون ها دارای آلومینیوم هستند که خطر پیشرفت آلزایمر رل در بر دارد.یک پژوهش نشان داده است که قار داشتن در معرض آلومینیوم میتواند نشانه های آلزایمر را تشدید کند.

قرار گرفتن در معرض مواد مضر

سلفون از پلی وینیل کلراید(PVC) ساخته شده است؛ که میتواند اثر منفی بر کبد، استخوان ها، طحال و کلیه ها دارد. pvc خطر سرطان را افزایش میدهد.

بجای آن چه کاری میتوانید انجام دهید؟

اگر تصمیم به کاهش وزن و خشک کردن شکم دارید رژیم و تمرین بهترین انتخاب هستند.

کاهش کالری

کالری کمتری از مقداری که میسوزانید دریافت کنید. این کار به بدن اجازه میدهد که چربی ذخیره شده را برای انرژی بسوزاند. تمرین فرآیند کالری سوزی را افزایش میدهد.

در برنامه کاهش وزن بهتر است از غذاهای کامل در رژیم غذایی خود استفاده کنید و از غذاهای پردازش شده و بسته بندی دوری کنید.

تمرین مرتب

میدانید که ورزش کردن به کالری سوزی کمک میکند. متخصصان پیشنهاد میدهند که ۱۵۰ دقیقه تمرین در هفته یا ۳۰ دقیقه تمرین در روز برای ۵ روز در هفته این کار را انجام میدهد.

شما میتوانید از سلفون پیچی برای افزایش دمای بخش میانی بدن، برای کاهش وزن کمک بگیرید.

برخی از فعالیت های بدنی که میتواند به کاهش وزن کمک کند عبارتند از:

  • دویدن
  • شنا
  • دوچرخه سواری
  • قدم زدن سریع
  • تمرینات قدرتی

علاوه بر این تمرین کردن خطرات سلامتی مانند دیابت نوع ۲ و حمله قلبی را کاهش میدهد.

نکات دیگری که میتواند کمک کند

برخی نکات که به کاهش چربی شکم کمک میکند:

  • نوشیدن چای ماچا که چربی سوزی را سرعت میبخشد
  • استفاده از روزه متناوب
  • اضافه کردن پروتئین به رژیم غذایی
  • اجتناب از قند و نوشیدنی های شیرین

انواع ابزار برای پیچیدن دور بدن

انواع دیگر عبارتند از:

  • نوارهای لاغری که دارای لوسیون یا مواد گیاهی هستند.
  • نوارهای حرارتی دارای کرم های حرارتی که قبل از بستن بر روی پوست استعمال میکنید.
  • نوارهای دیتاکس که مواد سمی پوست را خارج میکند
  • نوارهای مادون قرمز

سوال های معمول

آیا میتوان برای شب تا صبح از پیچیدن شکم استفاده کرد؟

بسیاری از افراد دور طول شب از آن استفاده میکنند اما بهتر است این کار را انجام ندهید. استفاده طولانی مدت میتواند باعث کم آبی و مشکلات پوستی شود.

برای چه مدت باید از سلفون پیچی استفاده کرد؟

هیچ سند علمی برای این کار وجود ندارد. اما معمولاً ۳۰ تا ۹۰ دقیقه از آن استفاده میکنند.

آیا خطرناک هستند؟

میتواند خطرناک باشد اگر به مدت طولانی استفاده شود باعث کم آبی بدن می‌شود و مشکلات شکمی و گوارشی ایجاد میکند.

آیا خوابیدن با آن برای چربی سوزی مؤثر است؟

خوابیدن با سلفون دور شکم کاهش وزن موقت ایجاد میکند که به دلیل از دست رفتن آب است. پس از مصرف آب مجدداً این کاهش وزن بازمیگردد.

منابع

  1. Santos Moreira, J., Melo, A., Noites, A., Couto, M. F., Melo, C. A., & Adubeiro, N. (2013). Plaster body wrap: effects on abdominal fat. Integrative medicine research, 2(4), 151–۱۵۶. 
  2. Popkin, B. M., D’Anci, K. E., & Rosenberg, I. H. (2010). Water, hydration, and health. Nutrition reviews, 68(8), 439–۴۵۸.
  3. Jaakkola, J. J., & Knight, T. L. (2008). The role of exposure to phthalates from polyvinyl chloride products in the development of asthma and allergies: a systematic review and meta-analysis. Environmental health perspectives, 116(7), 845–۸۵۳.
  4. Effect of aluminium-induced Alzheimer like condition on oxidative energy metabolism in rat liver, brain and heart mitochondria.
  5. Fralish MS, Downs JW. Vinyl Chloride Toxicity. [Updated 2021 Jul 18]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2022 Jan.
  6. Yang Y. J. (2019). An Overview of Current Physical Activity Recommendations in Primary Care. Korean journal of family medicine, 40(3), 135–۱۴۲.