زیربغل سیم کش یا بارفیکس: کدام پشت را پهن تر میکند؟

زمانی که صحبت از ساختن عضلات پشت میشود، پشت پهن تر همیشه بهتر است. تفاوت میان این دو حرکت اصلی یعنی زیربغل سیم کش یا بارفیکس را متوجه شوید و بدانید کدام برای رشد بیشتر پشت بهتر است.

عضلات پشت وقتی به درستی رشد داده شوند زیبایی خاصی به بدن میدهند. برای داشتن این شکل از پشت باید انواع مختلفی از حرکات را انجام دهید.

از قدیم بحث بر سر زیربغل سیم کش و بارفیکس زیاد بوده است که کدام بهتر میتواند عضلات پشت را توسعه دهد. با به وجود آمدن فلسفه فانکشنال انتخاب ساده شده است اما هنوز بحث زیادی در مورد آن وجود دارد.

حال ببینیم کدام برای ساخت پشت بهتر است

زیربغل سیم کش

حرکت زیربغل سیم کش یا لت پول داون یکی از حرکاتی است که در برنامه اکثریت افراد برای ساخت عضلات پشت وجود دارد. البته به روش های مختلفی این حرکت را اجرا میکنند.

دست ها را ۱۵ سانتیمتر بیشتر از عرض شانه میگیرید و میله را تا روی سینه پایین میاورید و آرنج ها باید به سمت جلو میاورید و سعی میکنید فشار را بجای جلوبازو فقط به زیربغل وارد کنید.

همیشه باید در قسمت پایین یک انقباض کامل داشته باشید و سپس به بالا بازگردانید تا زمانی که دست ها کامل کشیده شوند و زیربغل ها کش بیایند.

مزایای زیربغل سیم کش

زیربغل سیم کش یک جایگزین مناسب برای بارفیکس است خصوصا اگر نمیتوانید بارفیکس را اجرا کنید. علاوه بر این، زیربغل سیم کش این فرصت را به شما میدهد که وزنه و میزان کشش وارد شده بر زیربغل خود را تعیین کنید.

همچنین اجرای آن ساده تر است و میتوان دراپ ست، سوپر ست تکرار بالا و ست های طولانی را با آن اجرا کرد.

معایب زیربغل سیم کش

چندین عیب برای این حرکت وجود دارد. مهمترین مشکل آن این است که باید دستگاه آن موجود باشد. همه ترجیح میدهند که بجای بارفیکس زیربغل را با سیم کش بزند. روش اجرا نیز یک عالم بحث برانگیز است و بسیاری از افراد آن را درست اجرا نمیکنند.

در آخر این حرکت نمیتواند عضلات پشتیبان را که باعث تقویت و کنترل عضلات بالاتنه است را تقویت کند.

بارفیکس

یکی از حرکات فانکشنال است و نشان دهنده قدرت بالاتنه فرد است و بعنوان اسکات برای بالاتنه شناخته میشود. بسیاری تلاش کرده اند اما نمیتوانند آن را اجرا کنند.

اجرای معمول آن به این شکل است که دستها را ۱۵ سانتیمتر بیشتر از عرض شانه بگیرید.

مانند زیربغل سیم ش آرنجها کمی به جلو باشند و با جمع کردن کتف ها خود را بالا میکشید و سپس پایین بیایید و دست ها کشش پیدا میکنند.

مزایای بارفیکس

لیست مزایای این حرکت بسیار طولانی است. افزایش کنترل بدن، تقویت عضلات میانی، افزایش قدرت بالاتنه و … .

بارفیکس نشان دهنده قدرت فرد است و فشار زیادی را بر عضله زیربغل وارد میکند. مزیت عالی دیگر آن این است که تقریبا در همه جا بارفیکس وجود دارد.

معایب بارفیکس

اجرای صحیح بارفیکس کار سختی است. افراد کمی وجود دارند که قدرت لازم برای اجرای درست این حرکت را دارند. اکثریت افراد به روش درست آن را اجرا نمیکنند و از بارفیکس فاصله میگیرند و یا حرکت را نصفه اجرا میکنند. اجرای بارفیکس سخت است و باید با تمرکز انجام شود.

رویارویی: زیربغل سیم کش یا بارفیکس

حال برنده کدام است؟ همانگونه که برنامه های قدیمی ارائه میدادند تا زمانی که قدرت لازم برای اجرای بارفیکس را بدست آورید باید از زیربغل سیم کش استفاده کنید. البته داشتن هردو حرکت در برنامه با فشار تکنیکی مختلف و تکرارهای مختلف و نوع گرفتن دست میتواند به رشد بیشتر عضله زیربغل کمک کند.

با اینکه حرکت بارفیکس بهتر است اما اجرا دراپ ست با زیربغل سیم کش ساده تر است. اجرای هردو حرکت در روزهای مختلف میتواند باعث شود بدن شما با این حرکت سازگارتر شود و همچنین زیربغل های بزرگتری نیز بدست آورید.