رژیم مایعات

رژیم مایعات(Liquid Diet) اخیراً در میان افرادی که رژیم میگیرند معروف شده است. البته دریافت همه کالری روزانه از مایعات کمی ریسکی است و باید چندین نکته را در نظر داشته باشید. در ادامه با آن آشنا میشوید.

رژیم مایعات میتواند یک دیدگاه رژیمی منعطف باشد زیرا نوع غذایی که مصرف میکنید را مشخص نمیکند. بلکه فقط حالت غذا را مشخص میکند که مایع است.

بنابراین هرچیزی را که بتوانید به مایع تبدیل کنید میتوانید در این رژیم مصرف کنید.

در ابتدا ممکن است برای شما کمی گیج کننده باشد و اینکه کدام دیدگاه برای شما مناسب تر است که سلامت خود را بدست آورید و به اهداف تناسب اندام خود برسید.

رژیم مایعات چیست؟

همانطور که از نام آن برمی آید رژیم مایع رژیمی است که شما تمام کالری و مواد مغذی را از مایعات بدست می آورید. این مایعات میتوانند نوشابه های انرژی زا، آب میوه و یا هر نوشیدنی دیگر باشد.

در مورد این رژیم هنوز بررسی ها ادامه دارد . پژوهشگران سعی دارند تا بهترین تعادل تغذیه ای را شناسایی کنند. پژوهش های بیشتری برای پاسخ به این سؤالات نیاز است اما باز هم امروزه استفاده از آن در حال افزایش است.

دلایل مختلف استفاده از رژیم مایعات عبارتند از:

  • کاهش وزن
  • دلایل پزشکی
  • سم زدایی

رژیم مایعات برای کاهش وزن

رژیم مایعات برای کاهش وزن بسیار ایده آل است زیرا این جایگزینی غذا باعث میشود مقدار غذا کاملاً تحت کنترل باشد و نیازی به اندازه گیری دیگری نیست.

علاوه بر این رژیم مایعات این توانایی را به شما میدهد که هیچ آماده سازی اولیه ای برای آن نیاز ندارید. همچنین به راحتی در دسترس است.

بسیاری از افرادی که از این رژیم استفاده میکنند چندین میوه و سبزی را باهم مخلوط میکنند که یک اسموتی بدست آید. این مخلوط دارای مواد مغذی و مواد معدنی و ویتامین ها است که بدن شما به آنها نیاز دارد.

با این هنوز پژوهش هایی بر روی این رژیم انجام میشود ولی در پژوهش های انجام شده تاکنون نتایج مثبتی در خصوص اثربخشی آن بدست آمده است.

بعنوان مثال در یک پژوهش که ۶۸ فرد چاق در آن حضور داشتند با استفاده از این رژیم در طول ۱۲ ماه توانستند حدود ۱۳ کیلوگرم وزن کم کنند.

رژیم مایعات برای دلایل پزشکی

رژیم مایعات برای مسائل پزشکی نیز استفاده میشود و دکتر در برخی موارد قبل از عمل آن را توصیه میکند.

برخی از روش های درمانی که قبل از آن نیاز به استفاده از رژیم مایعات دارد کلونوسکوپی است. این روشی است که هرگونه تغییر و ناهنجاری در روده بزرگ را شناسایی میکند که باعث درد شکمی، مشکلات روده ای و سرطان روده بزرگ شده است.

رژیم مایعاتی که برای کلونوسکوپی استفاده میشود کوتاه مدت است و با مصرف مایعات قبل از عمل پزشکی انجام میشود.

مورد دیگری که از رژیم مایعات استفاده میشود روند ریکاوری در اثر عدم توانایی جویدن، خوردن و یا تورم است. کشیدن دندانها و سایر جراحی های دهان معمولاً نیاز به رژیم مایعات دارد تا در دوره ریکاوری بدن مواد مغذی لازم را بدست آورد.

رژیم مایعات برای سم زدایی

دلیل دیگری که از رژیم مایعات استفاده میشود برای سم زدایی یا دیتاکس که مخفف دیتاکسیفیکیشن است.

هدف سم زدایی از بین بردن مواد سمی بدن به دلایل مختلف برای افزایش سلامت و کاهش وزن است.

با اینکه مکمل های گوناگونی در این زمینه معرفی شده است، اما هنوز بررسی های آزمایشگاهی کمی در این خصوص انجام شده است که نشان داده است این رژیم مؤثر بوده است.

در حقیقت این رژیم با کاهش کالری دریافتی به کاهش وزن کمک میکند ولی پس از پایان رژیم وزن از دست رفته میتواند به سرعت بازگردد.

چگونه رژیم مایعات بگیریم

با اینکه به نظر می آید رژیم مایعات بسیار ساده باشد باید چند نکته را درنظر داشته باشید.

شما باید از ریسک هایی که همراه رژیم مایعات وجود دارد مطلع باشید تا مشکلی پیدا نکنید.

گاهی افراد این رژیم را با روزه داری مایعات اشتباه میگیرند که نوعی روزه متناوب است که فقط مایعات بدون کالری استفاده میشود. اما در این رژیم میزان کالری اهمیتی ندارد و فقط شکل غذا بصورت مایع است.

زمانی که این رژیم را انتخاب میکنید باید غذایی را انتخاب کنید که مواد غذایی و کالری لازم برای سلامت بدن را تأمین کند.

یک مخلوط کن با کیفیت نیز بسیار مهم است.

پیدا کردن میوه و سبزی های لازم و غلات کامل که در مایعات قرار بگیرند نیز مهم است. پیدا کردن لبنیات مانند شیر برای مخلوط کردن و ساخت اسموتی نیز مهم است.

شروع این رژیم باعث نمیشود که الگوی غذایی خود را تغییر دهید. فقط کالری کمتری را دریافت میکنید. البته اگر هدفتان کاهش وزن و کاهش کالری دریافتی باشد.

علاوه بر این باید درشت مغذی های که کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها هستند را به میزان کافی دریافت کنید.

سؤالات متداول در مورد رژیم مایعات:

در رژیم مایعات چه چیزهایی میتوانید بخورید؟

با توجه به اینکه غذاهای مایع معمولاً کالری پایین‌تری دارد میتوانید هر غذایی را استفاده کنید مانند آب، آب میوه، سوپ، بستنی، عسل، چای و قهوه.

آیا میتوانید در رژیم مایعات وزن کم کنید؟

با توجه به اینکه این رژیم معمولاً کالری پایین‌تری نسبت به رژیم عادی دارد میتوانید وزن زیادی از دست بدهید. البته افزایش وزن پس از پایان رژیم نیز به همین سرعت است.

باید این رژیم را برای کاهش وزن چه مدت ادامه دهید؟

معمولاً این رژیم کوتاه‌مدت است و معمولاً پنج روز تا دو هفته است. البته مصرف بلند مدت آن نیز میتواند مؤثر باشد.

چرا افراد از رژیم مایعات استفاده میکنند؟

این رژیم به دلایل مختلفی استفاده میشود از جمله کاهش وزن، دلایل پزشکی و سم زدایی بدن.

منابع

  1. Hancock, S., Cresci, G. & Martindale, R. The clear liquid diet: When is it appropriate?. Curr Gastroenterol Rep 4, 324 (2002). https://doi.org/10.1007/s11894-002-0083-2
  2. Matsuo, T., Matsuo, M., Kasai, M. and Takeuchi, H. (2001), Effects of a liquid diet supplement containing structured medium- and long-chain triacylglycerols on bodyfat accumulation in healthy young subjects. Asia Pacific Journal of Clinical Nutrition, 10: 46-50. https://doi.org/10.1046/j.1440-6047.2001.00196.x
  3. Feasibility and indicative results from a 12-month low-energy liquid diet treatment and maintenance programme for severe obesity: Michael Lean, Naomi Brosnahan, Philip McLoone, Louise McCombie, Anna Bell Higgs, Hazel Ross, Mhairi Mackenzie, Eleanor Grieve, Nick Finer, John Reckless, David Haslam, Billy Sloan, David Morrison – British Journal of General Practice 2013; 63 (607): e115-e124. DOI: 10.3399/bjgp13X663073
  4. National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases. https://www.niddk.nih.gov/health-information/diagnostic-tests/colonoscopy. Accessed Feb. 23, 2018.
  5. Klein, A. V., & Kiat, H. (2015). Detox diets for toxin elimination and weight management: a critical review of the evidence. Journal of human nutrition and dietetics : the official journal of the British Dietetic Association۲۸(۶), ۶۷۵–۶۸۶. https://doi.org/10.1111/jhn.12286
  6. Obert, J., Pearlman, M., Obert, L., & Chapin, S. (2017). Popular Weight Loss Strategies: a Review of Four Weight Loss Techniques. Current gastroenterology reports۱۹(۱۲), ۶۱. https://doi.org/10.1007/s11894-017-0603-8

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/badansaz/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420