افدرین (Ephedrine)

افدرین(Ephedrine) برای اولین بار در سال ۱۸۸۸ از گیاه افدرا استخراج شد. افدرین یک گیرنده آندروژنیک آگونیست است. این ماده در ۲۹ آوریل ۲۰۱۶ توسط FDA مورد تائید قرار گرفت.

افدرین چیست؟

این ماده قرن ها در طب سنتی چینی مورد استفاده بوده است و بنام ماهوانگ شناخته میشود. از آن برای درمان آسم، فشار خون پایین، برونشیت و سایر بیماری ها استفاده میشد. اما در سال ۱۸۸۵ گیاه افدرا سنتسایز شد و افدرین توسط شیمی دان ژاپنی از آن استخراج شد. در سال ۱۹۲۰ فروش آن از آسیا شروع شد و سپس به آمریکا وارد شد و یک محرک عالی برای کاهش وزن و کاربردهای گفته شده است.

در نیمه دوم قرن بیستم بدنسازها و ورزشکاران حرفه ای از آن برای چربی سوزی و کاهش اشتها و افزایش عملکرد در باشگاه استفاده کردند.

اما در سال ۲۰۰۴ FDA مصرف خودسرانه آن را نا ایمن اعلام کرد و علت آن حمله قلبی در برخی از افراد بدلیل اوردوز آن بود. در سال ۲۰۰۶ FDA آن را ممنوع کرد.

افدرین چگونه به کاهش وزن کمک میکند؟

میتوان افدرین را برادر بزرگتر و قوی تر کافئین دانست. با افزایش حرارت بدن و ضریب متابولیک بدن به میزان ۵% میتواند چربی سوزی را تحریک نماید. برخلاف کافئین برای چربی سوزی نیاز به تمرین ندارد و علت اینکه با تمرین اثر زیادی دارد نیز همین است. در آزمایشات افرادی که از افدرین استفاده میکردند در دوره یکماهه نسبت به گروه آزمایش ۲.۵ کیلوگرم چربی بیشتری سوزاندند .

بنظر می آید که افدرین در حفظ عضله هم در کنار چربی سوزی کمک میکند. شاید اثر آن در ورزش نیز به همین علت باشد. اگر همراه با کافئین مصرف شود اثرات آن نیز افزایش میابد.

استفاده مکمل آن چگونه است و دوز مصرفی آن چقدر است؟

اگر در دوز مناسب استفاده شود میتواند مصرف امنی باشد. ابتدا باید حساسیت خود را نسبت به تحریک پذیری آن را قبل از استفاده از یک دوز کامل بررسی کنید.  اگر سابقه  هیجان بالا و عصبانیت با مصرف کافئین داشته اید با مصرف افدرین این احساس بیشتر میشود چون اثر شدید تری دارد. اما اگر در مقابل دوز متوسط و رو به  بالا کافئین حالت عادی دارید میتوانید آن را تحمل کنید.

بسیار مهم است که از دور پائین یعنی ۱۰ میلی‌گرم  که به ۳ دوز در طول روز تقسیم میشود و هر ۴ تا ۶ ساعت استفاده میشود بهره ببرید. اگر در طول ۴ یا ۵ روز تغییری احساس نکردید میتوانید مقدار دوز آن را دو برابر کرده و به ۲۰ میلی‌گرم برسانید. این فرایند میتواند تا زمانی که احساس متفاوت نداشتید ادامه دهید. انرژی بیشتر و اشتهای کمتر نشانه اثر آستفاده از آن است.

بیشترین دوز مصرفی آن نباید بیشتر از ۵۰ میلی‌گرم در روز باشد.

برای افزایش اثر افدرین میتوانید در کنار آن از مکمل کافئین با دوز ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم نیز استفاده نمایید.

آخرین ماده که معمولاً به همراه این دو استفاده میشود آسپرین است که به فرایند چربی سوز‌ی کمک میکند  برخی از عوارض جانبی آن را از بین میبرد.

عوارض جانبی احتمالی آن چیست؟

هرکسی که مشکل قلبی دارد باید از مصرف آن اجتناب کند زیرا فشار خون را افزایش میدهد.  در افرادی که نسبت به محرک ها حساس هستند نیز میتواند باعث عصبی شدن، تعریق بیش از حد، اضطراب، تهوع  و لرزش شود.

در صورتی که از هر یک از داروهای MAOI ، SSRI، NDRI استفاده میکنید نیز نباید از افدرین استفاده کنید زیرا اثر منفی دارد. مصرف زیاد آن میتواند باعث اوردوز شود.

دوز اعلام شده در بالا برای حداکثر چربی سوزی است و دوز بالاتر آن فقط میتواند خطرات عوارض را افزایش دهد. علت اصلی ممنوعیت آن نیز همین است.

منابع:

  1. https://go.drugbank.com/drugs/DB01364
  2. https://www.drugs.com/ephedrine.html
  3. https://us.myprotein.com/thezone/training/ephedrine-used-bodybuilders/