Deprecated: Creation of dynamic property WhichBrowser\Model\Os::$build is deprecated in /home/badansaz/public_html/wp-content/plugins/wp-statistics/includes/vendor/whichbrowser/parser/src/Analyser/Header/Useragent/Os.php on line 609
دی متیل گلیسین (DMG) - بدنسازی و فیتنس

دی متیل گلیسین (DMG)

دی متیل گلیسین(Dimethylglycine) یا DMG، یک آمینواسید است که در مقادیر بسیار کم در بدن وجود دارد.

از این آمینواسید در مواقع پیش فعالی یا ADHD صرع، سندرم خستگی مفرط، آلرژی، درد و تورم، سرطان، بیماران الکلی و اعتیاد استفاده می‌شود. علاوه بر این برای بهبود صحبت کردن و رفتار در افراد اوتیسم و دارای مشکل سیستم عصبی، مشکلات کبدی و عملکرد ورزشی استفاده می‌شود. برخی از آن برای کاهش استرس و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن در مقابل عفونت استفاده می‌کنند. این ماده کلسترول خون و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد و فشار و قند خون را به سطح نرمال می‌رساند.

کاربرد آن در بدنسازی

این مکمل به‌عنوان یک بهبوددهنده عملکرد ورزشی شناخته می‌شود و با اثر کاهش‌دهنده فشارخون اکسیژن‌رسانی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این امکان افزایش انرژی بدن فرد را دارد.

از سوی دیگر برخی آزمایش‌ها از اثر این ماده بر جلوگیری از تولید اسیدلاکتیک و درنتیجه کاهش خستگی خبر می‌دهند.

اثربخشی

عملکرد ورزشی

پژوهش‌های اولیه آزمایشگاهی نشان می‌دهد که مصرف DMG به‌صورت روزانه برای ۳ هفته عملکرد ورزشی را افزایش نمی‌دهد.البته هنوز آزمایش‌های بیشتری در حال انجام است و نتیجه  قطعی آن هنوز مشخص نیست.

اوتیسم

پژوهش‌های اولیه نشان داده است که مصرف  این مکمل در افراد دارای اوتیسم اثری ندارد.

جمع‌بندی

بهتر است تا به دست آمدن نتایج قطعی و تائید آن در مصرف این ماده زیاده‌روی نکرد.

عوارض جانبی

دی متیل گلیسین (DMG)، در استفاده کوتاه‌مدت تا ۲۸ روز هیچ عارضه‌ای مشاهده نشده است. اما آزمایشی برای بلندمدت انجام‌نشده است.

اخطار مصرف

در مورد مصرف آن در زنان باردار و شیرده هیچ آزمایشی انجام‌نشده است و بهتر است از مصرف آن پرهیز شود.

منابع

  1. https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-859/dimethylglycine-dmg
  2. https://blog.davincilabs.com/blog/link-between-dmg-and-athletic-performance#:~:text=In%20a%20study%2C%20DMG%20proved,way%20the%20body%20uses%20oxygen.
  3. https://www.researchgate.net/publication/262217633_The_effect_of_NN-dimethylglycine_on_athletic_performance_at_altitude_in_horses_and_mules