کالیستنیکس

ورزش کالیستنیکس (calisthenics) نوعی تمرین قدرتی است که بر روی گروه های عضلانی زیادی کار می‌کند و با حداقل لوازم انجام می‌شود و معمولا از وزن بدن برای اجرای آن استفاده می‌شود. هدف این ورزش افزایش قدرت، تناسب اندام، انعطاف با استفاده از مقاومت وزن بدن است. این ورزش باعث بهبود وضعیت عضلانی و تنفسی می‌شود و مهارتهای ذهنی مانند تعادل ، چابکی و هماهنگی بدن را افزایش می‌دهد.

تیم های ورزشی و واحدهای نظامی به‌عنوان یک تمرین بدنی از این ورزش استفاده می‌کنند. در ارتش آمریکا نیز از این ورزش به‌عنوان یک مهارت اولیه آمادگی جسمانی و تست آمادگی جسمانی افراد استفاده می‌کنند.

مبدا پیدایش رشته کالیستنیکس

کلمه کلیستنیکس از ترکیب دو کلمه یونانی کالیوس به معنای زیبایی  و استنوس به معنای قدرت می‌آید. این ورزش هنر استفاده از وزن بدن به‌عنوان مقاومت برای رشد جسمی است.

تمرینات اولیه آن از یونان باستان وجود داشته است و ارتش اسکندر و اسپارت ها از آن استفاده می‌کردند.

مدارکی یافت شده است که نشان می‌دهد در چین باستان هم از این ورزش در کنار رژیم غذایی استفاده می‌شده است.

تاریخچه

برای اولین بار خانم کاترین ایستر بیچر که یک مدرس و نویسنده آمریکاییی بود برای تقویت بانوان دوره های کالیستنیکس را برگزار و معرفی نمود.

همزمان با برنامه ژیمناستیک که توسط فردریک لودویگ جان در قرن نوزدهم به آمریکا آورده شد، کاترین بریچر و دیو لوئیس آموزش جسمی را برای بانوان برگزار کردند.

کالیستنیکس در اکثر نقاط جهان بنام تمرین خیابانی شناخته می‌شود. .فدراسیون تمرین خیابانی و کالیستنیکس(WSWCF) در شهر ریگا در کشور لاتویا قرار دارد و مسابقات قهرمانی سالیانه در آنجا انجام می‌گیرد. سازمان جهانی کالیستنیکس(WCO) در لس‌آنجلس قرار دارد. این سازمان قوانین مربوط به رقابت های این رشته را ایجاد کرد و ۱۰ امتیاز برای سیستم داوری مشخص نمود.

در رقابت های ورزش خیابانی سبکی بنام کالیستنیکس آزاد وجود دارد که ورزشکاران مهارتهای خود را بر روی بارفیکس اجرا می‌کنند.

تمرینات معمول

برخی از تمرینات معمول در این رشته عبارتند از:

شنا

دراز و نشست

اسکات

برپی

بارفیکس

دیپس

ایستادن بر ر وی دستها بصورت بالانس

فیله کمر

زیر شکم با بالا آوردن پا

جدا نگاه داشتن بدن از زمین با دستان

پلانک

اسکات پرشی

ساق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/badansaz/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373