حقیقت در مورد غذا خوردن در شب و چربی سوزی

متخصص چربی سوزی آقای تام ونوتو اثر مصرف کربوهیدرات در آخر شب را بررسی می‌کند و می‌گوید چرا نظریه تعادل انرژی در طول ۲۴ ساعت ممکن است اشتباه باشد. غذا خوردن در شب و چربی سوزی چگونه باید باشد.

گفته خانم ادل دیویس از سال ۱۹۷۴ که می‌گفت;” مانند یک شاه صبحانه بخور، مانند یک پرنس ناهار بخور و مانند یک رعیت شام بخور ” ;هنوز هم گفته و شنیده می‌شود که در شب کمتر غذا بخورید تا چربی بسوزانید.

پیشنهاد ما هم همیشه همین بوده است که افرادی که می‌خواهند چربی بسوزانند در شب کم چیزی بخورند, خصوصاً افرادی که فعالیت کمی دارند. البته برخی از متخصصین تناسب‌اندام اعتقاددارند که مهم میزان کالری مصرفی کل روز است.

نظرات بر روی این موضوع مختلف است. بسیاری از متخصصان بر این عقیده هستند که خوردن غذای کم در شب به چربی سوزی کمک می‌کند; و برخی دیگر نیز میگویند ۲۴ ساعت روز را باید در نظر گرفت.

منتقدین این نظر میگویند که مسخره است غذا خوردن را برای برخی از ساعات روز نامناسب بدانیم . آن‌ها میگویند اگر فرد در روز غذای کمی بخورد و در شب غذای زیاد بخورد ولی تعادل کالری مصرفی درست باشد; مشکلی ایجاد نمی‌شود و تعادل کلی مهم است.

درست است که غذا بعد از ساعت مشخصی تبدیل به چربی نمی‌شود و کربوهیدرات‌ها لزوماً در شب چربی نمی‌شوند. چیزی که ما به‌صورت قطعی میدانیم این است; که کاهش کالری را در کل روز داشته‌ایم اما برخی افراد در شب هیچ فعالیتی ندارند و می‌خوابند و برخی دیگر تا ساعت ها به تماشای تلویزیون می‌پردازند.

ما مصاحبه‌ای با دکتر دن بناردوت  متخصص تغذیه ورزشی داشتیم که ایشان دیدگاه جالبی ارائه کردند.

ایشان میگویند که نگرش تعادل انرژی برای کل روز شاید اشتباه و تاریخ گذشته باشد. او می‌گوید مدل قدیمی تعادل انرژی فقط به میزان کالری توجه دارد نه کالری در ۲۴ ساعت. چیزی که اتفاق می‌افتد این است که بدن انرژی را دقیقه‌به‌دقیقه و ساعت‌به‌ساعت مشخص می‌کند و در برخی ساعت‌ها نیاز بیشتر و برخی ساعت‌ها نیاز کمتری دارد.

اولین بار این حرف از دکتر فرد هاتفیلد در ۱۵ سال پیش شنیده شد. او توضیح داد که چرا باید به میزان انرژی موردنیاز ۳ ساعت آینده توجه داشته باشید; و برای آن دریافت داشته باشید.

پس این حرف دکتر بناردوت ایده جدیدی نیست.

نگرش تعادل انرژی روزانه بر این نظر است که هر سه ساعت یک‌بار غذا با حجم کم‌مصرف شود  و بر اساس فعالیت فرد باشد.

بسیاری از افراد پس از کار به منزل بازمی‌گردند و بر روی مبل می‌نشینند و تمام شب به تماشای تلویزیون می‌پردازند. بسیاری از افراد دیروقت به خواب می‌روند در حدود نیمه‌شب و به همین دلیلی کمترین میزان سوزاندن  انرژی در این زمان اتفاق می‌افتد.

اگر این موضوع برای شما نیز درست است; نباید در شب کالری زیادی مصرف نمایید زیرا در شب نباید سوخت اضافی به بدن بدهید; آن‌هم زمانی که بدن به آن نیاز ندارد که نتیجه این مصرف افزایش چربی خواهد بود.

از دیدگاه تعادل انرژی روزانه خوردن کمتر در شب می‌تواند منطقی به نظر آید. البته اگر شما در شب ورزش می‌کنید; باید غذای بیشتری در شب بخورید تا بتواند انرژی فعالیت و ریکاوری پس از تمرین تأمین شود.

بنابراین بر اساس مدل ۲۴ ساعته سوزاندن انرژی زمان دریافت انرژی مهم نیست; تا زمانی که میزان کالری مصرفی از مقدار سوزانده شده پایین‌تر باشد. اما چه کسی گفته است که بدن در طول ۲۴ ساعت به یک‌شکل عمل می‌کند؟

می‌توانید رژیم ۲۵۰۰ کالری روزانه را به این شکل امتحان کنید که برای صبحانه هیچ‌چیز نخورید. برای ناهار ۵۰۰ کالری و برای شام ۷۵۰ کالری و قبل از خواب ۱۲۵۰ کالری دریافت نمایید.

حال آن را با رژیم ۲۵۰۰ کالری که ۶ وعده کوچک که در حدود ۴۲۰ کالری دارد و وعده قبل و بعد از تمرین کمی بیشتر است و وعده آخر شب کمتر، مقایسه کنید.

هردو این رژیم‌ها ۲۵۰۰ کالری دارند و بر اساس تعادل انرژی ۲۴ ساعته نتیجه یکسانی در عملکرد، سلامتی و ساختار بدن، باید داشته باشند اما آیا این‌گونه است؟

آیا بدن شما واقعاً در نیمه‌شب محاسبه می‌کند؟ منطق اینکه بدن در همان زمان انرژی مصرف یا ذخیره می‌کند موجه‌تر است تا اینکه در پایان روز محاسبات را انجام دهد.

خوب، صحبت از کالری را کنار بگذاریم و درباره درشت مغذی‌ها صحبت کنیم. برخی میگویند کالری کمتری در شب استفاده نمایید و برای کاهش کالری کربوهیدرات کمتری در شب استفاده کنید.

البته بیشتر از یک تئوری وجود دارد ولی معمول‌ترین آن‌ها مبتنی براثر انسولین است.

یک فرد مسابقاتی از استاد بدنسازی دن دوچین سؤال کرد

“من می‌خواهم برای مسابقه پیش رو آماده شوم. آیا بادی در شب غذا بخورم؟ من شنیده‌ام که نباید بعد از ساعت ۶ کربوهیدرات بخورم”

دوچین پاسخ داد:

“درست است که حساسیت انسولین در شب کمتر می‌شود. اما چه اتفاقی می‌افتد که بدن در شب نسبت به کربوهیدرات علاقه کمتری پیدا می‌کند. کورتیزول  که یک هورمون کاتابولیک است در شب بالاتر است. زمانی که کورتیزول بالا می‌رود میزان حساسیت انسولین در سلول‌های عضلانی کاهش میابد.”

اخیراً دیوید بار یک نکته برای کاهش کربوهیدرات در شد برای مجله تی ماسل بیان کرده است. او می‌گوید:

“حتی در زمان حجم شما نباید قیل از خواب شیرینی بخورید. حساسیت انسولین ماهیچه‌ها در این زمان کاهش میابد. به این معنی که در شب،در پاسخ به کربوهیدرات مقدار بیشتری انسولین ترشح می‌شود; و بنابراین توده چربی بیشتری نسبت به صبح انباشته خواهد شد تا اینکه در صبح کربوهیدرات مصرف کنید”

بر اساس این نکته بهتر است در شب کربوهیدرات کمتری مصرف شود. آزمایش‌های علمی نیز بر این حرف حکم تائید گذاشته‌اند. هیچ متخصصی نیز وجود ندارد که حساسیت انسولین را قبول نداشته باشد.

البته هنوز همه متخصصان بر این امر که قطع کربوهیدرات در شب بر چربی سوزی تأثیر دارد موافق نیستند .

بدون توجه به اینکه شما کدام نظر را قبول داشته باشید; بهتر است تعداد وعده‌های غذایی بیشتری مصرف کرده و مقدار وعده قبل از خواب را کاهش دهید.

به یاد داشته باشید که کاهش کربوهیدرات و کالری در شب در برنامه چربی سوزی شما مؤثرتر است; مخصوصاً اگر چربی سوزی شما آرام است.

البته به این معنی نیست که شب هیچ‌چیزی نخورید بلکه حجم کم خوراکی و ترجیحاً پروتئین و سبزی‌ها مصرف شود.

بسیاری از برنامه‌ها زمان مشخصی برای آخرین وعده غذایی در نظر می‌گیرند. مثلاً بعد از ساعت ۶ هیچ کربوهیدراتی مصرف نشود را جدی نگیرید زیرا هر کس ساعت خواب متفاوتی دارد.

روش بهتر این است که بگوییم ۳ ساعت قبل از خواب کربوهیدرات مصرف نکنید.

نکته مهم این است که اگر بزرگ‌ترین وعده غذایی شما قبل از خواب است و همچنان چربی می‌سوزانید; ما پیشنهادی برای تغییر آن نداریم. مهم نتیجه است. از سوی دیگر اگر چربی سوزی شما متوقف‌شده است بهتر است این روش را نیز امتحان کنید.

غذا خوردن در شب و چربی سوزی هنوز موردبحث زیادی قرار دارد. البته برخی از افرادی که به ساعت مصرف کربوهیدرات در شب اعتقادی ندارند نیز; نخوردن کربوهیدرات در شب را راهی برای کاهش بیشتر کالری قبول دارند.

امیدواریم مقاله حقیقت در مورد غذا خوردن در شب و چربی سوزی به شما کمک کرده باشد.


Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/badansaz/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420