زمانی که چربی می‌سوزد چه اتفاقی می‌افتد؟

در زمان چربی سوزی و زمانی که چربی می‌سوزد چه اتفاقی می‌افتند؟ فرآیند کار چربی سوزی در این مقاله بیان می‌شود.

بسیاری از افراد نمی‌دانند فرآیند چربی سوزی به چه شکلی است و زمانی که چربی می‌سوزد این چربی به کجا می‌رود. البته این‌یک فرآیند پیچیده بیوشیمیایی است اما سعی می‌کنیم به ساده‌ترین حالت ممکن آن را توضیح دهیم.

زمانی که چربی بدن را از دست می‌دهید، سلول چربی(آدیپوسیت) جایی نمی‌رود و یا وارد سلول عضلانی نمی‌رود که بسوزد. خود سلول چربی در جای خود ثابت است و در زیرپوست در قسمت ران ها، شکم، باسن، بازوها و … قرار دارد و روی عضلات را پوشانده است و به همین دلیل است که وقتی بدنتان چربی دارد شکل عضلات مشخص نیست.

چربی در سلول چربی نمی‌سوزد و برای سوختن باید از این سلول خارج‌شده و آزاد شود.

چربی به شکل تری گلیسیرید در سلول چربی ذخیره می‌شود و در آنجا سوزانده نمی‌شود. روش آزادسازی آن نیز از طریق فرآیند پیچیده هورمونی و آنزیمی است. زمانی که تحریک لازم صورت بگیرد سلول چربی محتوای ذخیره‌شده را به‌صورت اسید چرب آزاد به داخل خون رها می‌کند که به این شکل می‌توانند به بافت های مختلف بدن برای تولید انرژی بروند.

یک مرد جوان معمولی در حدود ۶۰ هزار تا ۱۰۰ هزار کالری انرژی در سلول‌های چربی بدن خود ذخیره دارد. چه چیزی محرک آزادسازی این اسید چرب ذخیره‌شده در سلول چربی است؟ ساده است، زمانی که انرژی می‌سوزانید و کالری دریافتی شما از کالری مصرفی شما پایین‌تر باشد شما چربی می‌سوزانید، بدن سما در این زمان شروع به ترشح هورمون و آنزیم‌هایی می‌کند که به سلول‌های چربی فرمان می‌دهد چربی ذخیره‌شده را آزاد نمایند.

برای آزادسازی چربی از سلول‌های چربی هیدرولیز(لیپولیز یا شکست چربی) انجام می‌شود. مولکول‌های تریگلیسیرول به گلیسرول و سه اسید چرب شکسته می‌شوند. یک آنزیم مهم بنام هورمون حساس لیپاز کاتالیزوری برای این فرآیند است. چربی ذخیره‌شده به‌صورت اسید چرب آزاد به داخل خون رهاشده و برای مصرف عضلاتی که به انرژی نیاز دارند به‌سوی آن‌ها حرکت می‌کنند. همان‌طور که جریان خون در عضلات فعال افزایش میابد اسید چرب آزاد بیشتری برای آن عضله مهیا می‌شود.

آنزیم مهم دیگری که لیپوپروتئین لیپاز نامیده می‌شود به اسیدهای چرب آزاد کمک می‌کند تا وارد میتوکندری سلول‌های عضلانی شوند که بتوانند سوخته و به انرژی تبدیل شوند. اگر تابحال در کلاس زیست‌شناسی شرکت کرده باشید اسم میتوکندری را شنیده‌اید. میتوکندری ها کارخانه‌های تولید انرژی در سلول هستند .

زمانی که اسید چرب آزاد از سلول چربی آزاد می‌شود سلول چربی کوچک می‌شود و به همین دلیل شما لاغرتر می‌شوید.

در گذشته این باور وجود داشت که تعداد سلول‌های چربی پس از بلوغ افزایش نمی‌یابد  و فقط می‌تواند اندازه این سلول‌ها بزرگ شود. اما امروزه میدانیم که سلول‌های چربی هم می‌توانند بزرگ شوند و هم تعداد آن‌ها افزایش یابد. البته افزایش تعداد آن‌ها تحت شرایط خاصی صورت می‌گیرد مانند:

  1. در اواخر دوران کودکی و اویل دوران بلوغ
  2. در طول بارداری
  3. در طول بزرگ‌سالی زمانی که افزایش وزن بسیار زیاد باشد.

برخی از افراد به‌صورت ژنتیکی تعداد سلول‌های چربی بیشتری دارند و زنان نیز از مردان سلول چربی بیشتری دارند. یک جنین معمولاً ۵ تا ۶ میلیارد سلول چربی دارد. این تعداد در طول کودکی و سن بلوغ افزایش میابد و یک فرد بالغ سالم با ساختار بدنی نرمال حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیارد سلول چربی دارد. یک فرد دارای اضافه‌وزن در حدود ۷۵ میلیارد سلول چربی دارد.اما در افرادی که دارای چاقی مفرط هستند این عدد می‌تواند ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد باشد.

اندازه متوسط سلول چربی بالغ حدود ۰.۶ میکروگرم است اما اندازه‌های متفاوتی از ۰.۲ تا ۰.۹ میکروگرم دارند. سلول چربی در یک فرد دارای اضافه‌وزن می‌تواند تا ۳ برابر بزرگ‌تر از سلول چربی یک فرد با وزن متعادل باشد.

به یاد داشته باشید که چربی بدن تنها یک منبع ذخیره انرژی است و مانند باک ذخیره شود. تنها تفاوت آن با بک ماشین این است که می‌تواند بر اساس شرایط اندازه‌اش بزرگ‌تر شود.

یک بادکنک خالی را در نظر بگیرید که ممکن است اندازه انگشت شما باشد اما پس از باد شدن می‌تواند ۱۰ تا ۱۲ برابر اندازه خالی آن شود. این همین چیزی است که برای سلول چربی اتفاق می‌افتد.

بنابراین اگر می‌خواهید چربی بسوزانید باید این باک ذخیره را خالی کنید.

فعالیت خانگی:

  1. کالری مصرفی خود را محاسبه کنید. برای ترشح آدیپوز باید کمبود کالری داشته باشید بنابراین باید بیشتر از چیزی که می‌خورید بسوزانید.
  2. کالری را به‌صورت محافظه‌کارانه کم کنید. گرسنگی شدید می‌تواند باعث کاهش وزن سریع شود اما در بلندمدت جواب نمی‌دهد زیرا فعالیت آنزیم‌های چربی سوزی که توسط سلول‌های چربی انجام می‌شود کم می‌شود. برای جلوگیری از این حالت نباید رژیم کاهش کالری بسیار زیادی داشته باشد.
  3. از همین حالا وزن خود را کنترل کنید. اگر در حال اضافه کردن وزن هستید و افزایش آن خارج از کنترل شماست تصمیم بگیرید که آن را درست کنید. سلول‌های چربی شما ممکن است چندین برابر شوند و در آینده سوزاند چربی بسیار سخت خواهد شد. زمان درست همین‌الان است!
  4. اگر هم‌اکنون در حال کاهش وزن هستید باید همیشه گوش‌به‌زنگ باشید. سلول‌های چربی شما از بین نمی‌روند. آن‌ها فقط کوچک و خالی‌شده‌اند. فیتنس و تناسب‌اندام یک برنامه ۱۲ هفته‌ای نیست بلکه یک شیوه زندگی است. برای لاغر ماندن باید غذای سالم بخورید و فعال باشید.
  5. ژنتیک تنها یک عامل کوچک است. ممکن است بر تعداد سلول‌های چربی که با آن‌ها به دنیا آمده باشید کنترلی نداشته باشید اما بر روی عوامل دیگر که مشخص می‌کند چه مقدار چربی ذخیره کنید مانند شیوه زندگی، تمرین، تغذیه و روش فکری کنترل دارید.

ژنتیک عذر خوبی نیست. گذشته نیز عذر مناسبی نیست. وضعیت کنونی شما نیز عذر خوبی نیست. شما می‌توانید به دنبال عذر و دلیل باشید و یا به دنبال نتیجه.

پس به خود آموزش دهید و به دنبال یادگیری باشید. بدانید که زمانی که چربی می‌سوزد چه اتفاقی می‌افتد؟