ژنتیک عضله سازی افسانه است یا واقعیت

ژنتیک عضله سازی افسانه است یا واقعیت؟ ژنتیک چه میزان در توانایی عضله سازی، کات شدن و شکل گرفتن بدن ما نقش دارد؟ جواب این سؤال شمارا متعجب خواهد کرد- خیلی کم.

این مقاله خلاصه‌ای از کتاب ۱۰۱ افسانه تناسب‌اندام (۱۰۱ Fitness Myths) است که در آن بیان می‌شود عده‌ای با این تفکر از اهداف خود دست می‌کشند که ژنتیک لازم را ندارند. حال بیایید نگاه کنیم که آیا ژنتیک افسانه است یا واقعیت.

“من نمی‌توانم رشد کنم/کات شوم/قوی‌تر شوم- زیرا که ژنتیک خوبی ندارم”

این جملات را زیاد شنیده‌ایم چه در باشگاه و چه در صحبت‌های روزانه. ما معمولاً ژنتیک خود را برای شکست‌های خود در عضله سازی و چربی سوزی مقصر یدانیم اما چه میزان ژنتیک ما در واقعیت بر موفقیت ما در باشگاه اثر می‌گذارد؟

جواب این است که کمتر از چیزی است که شما می‌خواهید باور داشته باشید. درحالی‌که هرکسی یک سابقه ژنتیکی دارد که دارای اثرات مثبت و منفی بر عضلات او و سطح هورمون‌های او و ظرفیت ذخیره چربی بدن او است. باید این واقعیت را نیز در نظر داشت که هر کس می‌تواند بدن زیبایی داشته باشد.

شما باید سعی کنید که بهترین بدن خود را بسازید نه اینکه با بدن فرد دیگری مقایسه کنید.

بدن خود را یک گیاه در نظر بگیرید. اگر در شرایط مناسب قرار داده شود می‌تواند رشد کرده و گل بدهد. اگر رشد نکند حتماً مشکلی وجود دارد. مثله یک آفت، کمبود نور، آب زیاد و یا مشکلی دیگر. همین امر برای بدن نیز صدق می‌کند. همیشه یک توضیح برای عدم پیشرفت شما وجود دارد.

موفقیت در تمرین دارای سه‌پایه و اصل است: تمرین، ریکاوری و تغذیه. بسیاری از افراد دوتا از سه اصل را درست انجام می‌دهند. می‌بینید که بسیاری از افراد تمرین خوبی دارند ولی تغذیه و خواب آن‌ها فاجعه است. شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که بدن عالی داشته باشید وقتی اصول را رعایت نمی‌کنید.

بسیاری از ما پتانسیل آرنولد را نداریم اما به این معنا نیست که نمی‌توانید به اهداف خود دست‌یابید. به‌عنوان مقال به فردی که در کنار آرنولد بود نگاه کنید، فرانک زین.

او ترقوه‌های باریکی داشت، بالاتنه بلند، بازوهای ۳۵ سانتیمتری، وزن ۸۶ کیلوگرم و قد ۱۷۸ سانتیمتر. در نگاه اول او بدترین ژنتیک را برای یک بدن‌ساز حرفه‌ای شدن دارد.

اما او سه بار برنده مستر المپیا شد و آرنولد را شکست داد!

او چگونه این کار را کرد؟ او رژیم خود را رعایت کرد و تمرین را با شدت زیادی انجام داد و نه را قبول نکرد.او متوجه شد که ازنظر حجم نمی‌تواند با آرنولد رقابت کند. بنابراین متقارن‌ترین بدن را خلق کرد که هنوز هم به‌عنوان یکی از بهترین بدن‌ها شناخته می‌شود که یک انسان می‌تواند داشته باشد.

داستان فرانک زین انگیزه دهنده است. اولین قدم شما باید اعتماد به خود باشد، برنامه و تجربه تمرین و برنامه تمرینی که برای شما مناسب باشد.

هدف من چیست؟ حجم در بالاتنه؟ پاهای لاغر؟

اگر پیشرفت شما بسیار آرام است شاید باید کمتر تمرین کنید تا بدن شما زمان کافی برای ریکاوری داشته باشد. نگرش دیگر این است که بر روی بخش‌های خاصی از بدن که ضعیف‌تر هستند تمرکز کنید و آن‌ها را دو بار در هفته تمرین دهید. به بدن خود مانند یک اثر هنری نگاه کنید. شما هنرمند هستید و شما یک بدن عالی را خلق می‌کنید.

مثلاً اگر باسن پهنی دارید وقت خود را با تمرینات پهلو تلف نکنید که باسن شمارا باریک‌تر نشان دهد، بجای آن سرشانه‌های خود را تمرین دهید. هرچه سرشانه‌های شما پهن‌تر باشد کمر شما باریک‌تر دیده می‌شود. اگر دستان بلندی دارید، جلوبازو آن‌ها را کات نمی‌کند.

بارفیکس را به تمام تمرینات خود اضافه کنید، درست است تمام تمرینات. بگویید یار تمرینی شما عضله ضعیف شمارا هنگام تمرین لمس کند. لمس عضله تا ۳۰ درصد تمرکز بر آن عضله را افزایش می‌دهد.

تمرین یکنواخت را متوقف کنید. تمرین به این معنا است که ظرفیت اجرا کار و مهارت شمارا بالا ببرد. اگر در طول یک سال با یک وزنه ثابت وزنه می‌زنید شما بهتر نمی‌شوید. در هر تمرین خود را به حد نهایی برسانید تا به اهداف خود دست‌یابید. ماهیچه‌های خود را تمرین دهید نه مفاصل را.

یا انجام حرکات نمی‌توانید حداکثر تحریک را ایجاد کنید. تمرین کردن یک سبک زندگی است. برای اینکه بتوانید در یک کار مهارت پیدا کنید باید آن را بخشی از شیوه زندگی خود قرار دهید. این‌یک پروژه ۲۴ ساعت رو و ۷ روز هفته است.

به یاد داشته باشید که خلق یک بدن زیبا یک مسابقه با دیگران نیست بلکه این کار را برای خود انجام می‌دهید. اگر فرد دیگری با سرعت بیشتر یا تلاش کمتری شکل می‌گیرد شما ناامید نشوید. از این شکایت نکنید که به دلیل ژنتیک بد نمی‌توانید تغییر کنید. زمانی که می‌خواهید برای شکایت کردن یا غر زدن بگذارید می‌توانید یک غذای سالم درست کرده و یا تمرین کنید.

حال ژنتیک عضله سازی افسانه است یا واقعیت؟ مهم است که به تلاش ادامه دهید!