آریمیدکس

داروی آریمیدکس (Arimidex) یا آناستروزول (Anastrozole) اولین آنتی استروژنی بود که در بدنسازی مورد استفاده قرار گرفت و هنوز نیز مورد استفاده قرار میگیرد و بصورت قرص وجود دارد. این قرض ها معمولا ۰/۲۵ ، ۰.۵ و یا ۱ میلیگرمی استکه معمولا یک تا دو نوبت در روز مصرف می شود.

استرودیول که یکی از فعالترین حالت های استروژن است با آرومات شدن تستوسترون ساخته می شود. این کار توسط آنزیم آروماتاز انجام می شود. با توجه به اینکه سطوح مشخصی از استرودیول در بدن موردان مورد نیاز است پس تبدیل تستوسترون به استرادیول هم لازم است البته به دو دلیل جلوگیری از آرومات شدن نیز میتواند مفید باشد.

عوارض آریمیدکس

اول اینکه در دوره استروئیدی که سطوح استروئیدهای آرومات شونده زیاد باشد باعث می‌شود سطح استرادیول به‌شدت افزایش یابد که می‌تواند باعث جینکوماستی، جذب آب، افسردگی و یا کاهش لیبیدو شود. علاوه بر این حفظ عضله هم سخت می‌شود.

دوم اینکه بعضی از مردان حتی باوجود عدم استفاده از استروئید سطح استرادیول بالایی دارند که باعث کاهش تولید تستوسترون در بدن آن‌ها می‌شود و عوارض بیان‌شده مشاهده خواهد شد.

دوز مصرفی آریمیدکس

آریمیدکس برای حل این مشکلات بسیار عالی است. با دوز مناسب می‌توان استرادیول آزاد را به حد مناسب رساند و جلوی عوارض بالا را گرفت. برای افرادی که از استروئید استفاده نمی‌کنند ۲۰ تا ۲۹ پیکوگرم در میلی‌لیتر بهترین اثر را در خلقیات فرد، عملکرد و لیبیدو و سلامتی فرد  دارد و این به دلیلی تستوسترون طبیعی فرد است. در طول دوره استروئید نیز میزان آندروژن و استرادیول بالا می‌رود  و استفاده از ۴۰ پیکوگرم در میلی‌لیتر مناسب است.

استروئیدهایی که بالاترین سطح آرومات شدن را دارند عبارتند از: متیل تستوسترون، دیانابول، دکادورابولین(ناندرلون) بولدنون.

استفاده از دوز بالای آریمیدکس می‌تواند باعث شود میزان استرادیول بیش‌ازحد کاهش پیدا کند. درنتیجه مشکلات مفصلی، کاهش لیبیدو، مشکل در دستگاه گوارش ایجاد شود. در صورت مشاهده عوارض با مصرف این دارو می‌توانید از لتروزول بجای آن استفاده کنید.

آناستروزول دارای نیمه‌عمر ۲ روزه است بنابراین با هر بار مصرف تا دو روز این دارو را در بدن خود دارد .

آریمیدکس در دوره PCT زیاد داروی مناسبی نیست؛ پیشنهاد می‌شود از یک SERM مانند نولوادکس یا کلومید استفاده شود. مگر آنکه در حالت عادی استرادیول بالایی داشته باشد و نیاز به آریمیدکس داشته باشد.