کلومید

در کنار نولوادکس، کلومید (Clomid) یا کلومیفن سیترات (Clomiphene Citrate) نیز یک آنتی استروژن است  از گروه SERM که برای تولید مجدد تستوسترون در بدن پس از دوره استروئیدی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

عملکرد آن کامل با عملکرد نولوادکس یکی است که این عملکرد را می‌توانید در اطلاعات نولوادکس مطالعه نمایید.

دوز مصرفی کلومید

دوز مصرفی معمول کلومید ۵۰ میلی‌گرم در روز است. البته باید به این نکته توجه داشت که کلومیفن نیمه‌عمر طولانی دارد. یعنی با مصرف روزانه به مدت ۵ روز در بدن باقی‌مانده و فعال است.بنابراین در روز اول ۵۰ میلی‌گرم اثر نخواهد داشت پس بهتر است روز اول ۳۰۰ میلی‌گرم به‌صورت ۳ دوز ۱۰۰ میلی‌گرمی یا ۶ دوز ۵۰ میلی‌گرمی استفاده شود. به این روش میزان دوز لازم از روز اول به‌اندازه کافی خواهد بود و سپس ادامه روزی ۵۰ میلی‌گرم این سطح را حفظ می‌کند.

پس از روز اول دوز بیشتر از ۵۰ میلی‌گرم در روز نیاز نیست و پیشنهاد نمی‌شود. درنتیجه آن نیز اثری ندارد اما می‌تواند عوارض جانبی را افزایش دهد.

عوارض جانبی کلومید

عوارض جانبی کلومید می‌تواند شامل افزایش احساساتی شدن فرد و اختلال در بینایی باشد. اگر دچار اختلال در بینایی شدید باید مصرف آن بلافاصله قطع شود

کلومیفن می‌تواند بر لیبیدو نیز اثر بگذارد که در مصرف نولوادکس هم مشاهده می‌شود. ازاین‌رو بیشتر افراد نولوادکس را انتخاب می‌کنند. اما در کل تفاوتی ندارد و هردو کار یکسانی انجام می‌دهند.علت اینکه افراد بیشتر نولوادکس را ترجیح می‌دهند اثر کلومیفن بر احساساتی شدن است. علاوه بر این می‌تواند جلوی جینکوماستی را نیز بگیرد. کلومید در مغز اثر استروژنی دارد و علت افزایش احساساتی شدن فرد نیز همین امر است. اما سایر اثرات استروژن را ندارد و یک آنتی استروژن مفید است.

دوره PCT پس از رسیدن پایان دوره استروئیدی شروع می‌شود و تا زمانی که تستوسترون طبیعی بدن به‌اندازه عادی برسد ادامه پیدا می‌کند.