نولوادکس

آنتی استروژن نولوادکس (Nolvadex) یا تاموکسیفن سیترات (Tamoxifen Citrate) یکی ازگروه‌های SERM است که به گیرنده‌های آرومات کننده استروژن چسبیده و جلوی تبدیل‌شدن استروئید آنابولیک به استروژن را می‌گیرد.

تستوسترون به‌صورت زنجیره‌ای در بدن تولید می‌شود. این تولید بر اساس مقدار LH که هیپوفیز ترشح می‌کند مشخص می‌شود. که به‌صورت ساده همه این فرآیند بر اساس مقدار استروژن و آندروژن خون تنظیم می‌شود.

در حالت عادی استرادیول مهم‌ترین استروژن و تستوسترون مهم‌ترین آندروژن در بدن است و نسبت آن‌ها در بدن تقریباً ثابت است. با افزایش تولید تستوسترون میزان استرادیول نیز افزایش میابد و به‌این‌ترتیب ترشح هورمون در بدن متناسب حفظ می‌شود.

در شرایط عادی و سالم بدن این تعادل را حفظ می‌کند. اما در هنگامی‌که فرد دوره استروئیدی استفاده می‌کند میزان آندروژن در بدن بسیار بالا می‌رود  و میزان استروژن نیز بالا می‌رود و بنابراین بدن دیگر LH ترشح نمی‌کند و درنتیجه تستوسترون در بدن ساخته نمی‌شود.

در این زمان تستوسترون در بدن وجود دارد و مشکلی ایجاد نمی‌شود

اما پس از دوره چه اتفاقی می‌افتد؟ پس از پایان دوره دیگر در بدن آندروژنی نیست که مرتب وارد شود. و همچنان LH تولید نمی‌شود. و زمان زیادی لازم است تا میزان LH به‌اندازه طبیعی بازگردد.

اینجاست که نولوادکس به کار می‌آید.

بااتصال به گیرنده‌های استروژن جلوی فعالیت آن‌ها را می‌گیرد. بنابراین سلول فکر می‌کند که سطح استرادیول در بدن پایین است و باید پاسخ لازم را بدهد.

در این زمان هیپوتالاموس فرمان می‌دهد که میزان استروژن در خون پایین است و هیپوفیز باید LH ترشح کند که میزان ترشح تستوسترون در بدن را حفظ می‌کند.

دوره های PCT مختلفی برای نولوادکس وجود دارد.

همه این دوره‌ها با یک دوز بالا شروع می‌شوند و سپس این دوز تا ۲۰ میلی‌گرم در روز کاهش پیدا می‌کند. علت آن این است که با مصرف این دارو مقدار آن تا ۶ روز در بدن باقی می‌ماند.

یکی از روش‌ها این است که حدود ۱۲۰ میلی‌گرم در روز اول به‌صورت سه دوز ۴۰ میلی‌گرمی استفاده شود که سپس به دوز ۲۰ میلی‌گرم در روز می‌رسد.

روش دیگر برای رسیدن به سطح مناسب این است که برای یک مدت محدود و تنها چهار روز دو برابر استفاده شود البته بعضی از افراد پیشنهاد می‌دهند این روند به مدت  2 هفته باشد.

دوز معمولی تا زمان اطمینان از تولید مناسب تستوسترون در بدن ادامه پیدا می‌کند که معمولاً به مدت ۳۰ روز است اما ممکن است زودتر به این سطح برسد.

عوارض جانبی نولوادکس

به این امر توجه داشته باشد که استفاده از دوز بالا اثر بهتری ایجاد نمی‌کند. دوز بالاتر فقط میزان عوارض جانبی را افزایش می‌دهد.

عوارض جانبی حتی ممکن است در دوز پایین هم مشاهده شود که شامل اختلال در بینایی، و کاهش لیبیدو است. اگر اختلال در بینایی ایجاد شود باید مصرف دارو بلافاصله قطع شود و بجای آن داروهایی مانند آریمیدکس یا لتروزول استفاده شود.

اگر لیبیدو کاهش پیدا کرد این عارضه موقتی است و در آینده بهتر است از کلومید به‌عنوان SERM جایگزین استفاده شود.

دلیلی برای استفاده چندین SERM باهم وجود ندارد مخصوصاً کلومید و نولوادکس باید به‌تنهایی استفاده شوند.در موارد خاص و بسیار سخت می‌تواند از ترکیب این دو استفاده کرد ولی میزان دوز آن‌ها باید نصف شود.

نولوادکس به‌عنوان ضد جینکوماستی (بزرگ شدن سینه در آقایان) هم استفاده می‌شود. به این شکل که اگر در طول دوره اثرات جینکوماستی مشاهده شد سریع از نولوادکس استفاده کنید تا این اثر برطرف شود.

نولوادکس