کلنبوترول

کلنبوترول (clenbuterol) یا اسپیروپنت (spiropent) دارویی است که برای درمان آسم استفاده می‌شود و در بدنسازی نیز برای چربی سوزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این برای افزایش عملکرد در تمرینات استقامتی نیز از آن استفاده می‌شود.

این دارو به عنوان جزیی از استروئیدها استفاده نمی شود، ولی عملکرد تا حدودی مشابه با استروئید دارد.

چه زمانی باید از کلنبوترول استفاده کرد

کلن باید تنها در زمان چربی سوزی و به مدت کوتاه استفاده شود. اگر می‌خواهید هفته‌ای حدود نیم کیلوگرم  چربی بسوزانید نیازی به استفاده از آن نیست. میزان چربی سوزی با کلن بسیار بالا است و با مصرف آن نیم کیلوی دیگر به چربی سوزی شما اضافه می‌شود.

دوز مصرفی و دوره کلنبوترول

دوز مؤثر آن بین ۲۰ میکروگرم در روز تا ۴۰ -۱۴۰ میکروگرم در روز است. به نظر بهترین دوز برای شروع ۴۰  میکروگرم در روز است  و باید ۲۰ میکروگرم در طی استفاده افزایش یابد. بسیاری از افراد این افزایش را تا زمانی ادامه می‌دهند که دچار لرزش دست شوند اما در دوزهای پایین‌تر نیز چربی سوزی به‌صورت فعال انجام می‌شود.

بهتر است این هورمون را به‌صورت دوره‌ای استفاده کرد تا اینکه بخواهید آن را به مدت طولانی و به‌تنهایی استفاده کنید اما الگوی خاصی برای مصرف آن مشخص نشده است. معمولاً دوره مصرف آن ۲ تا ۸ هفته است.

دوره‌های مصرفی ۲  هفته‌ای و بیشتر با دوز بیشتر از ۴۰ میکروگرم در روز باعث حساسیت‌زدایی بدن نسبت به آن می‌شود. می‌توان با مصرف ۱ میلی‌گرم  کتوتیفن در روز این مشکل را برطرف کرد.

با توجه به اینکه کلن با سرعت بسیار پایین از بدن پاک می‌شود در دوره‌های نزدیک به هم تقریباً از بدن پاک نمی‌شود.

برای بهبود عملکرد در تمرینات استقامتی ، باید از دوز پایین استفاده کرد مثلاً ۲۰ تا ۴۰ میکروگرم قبل از مسابقه. دوزهای بالاتر آن می‌تواند عملکرد را کاهش دهد.

مکانیسم عملکرد کلنبوترول و داروهای مشابه

این هورمون گیرنده‌های بتا۲ را تحریک می‌کند که باعث افزایش سطح متابولیسم و شکستن چربی می‌شود. آلبوترول (Albuterol) و سالبوترول (Salbuterol) داروهایی هستند که عملکرد مشابهی دارند. البته افدرین (ephedrine) نیز عملکرد مشابهی دارد. کلنبوترول نسبت به سارین نیمه‌عمر طولانی‌تری دارد  برای چربی سوزی اثر بیشتری دارد.

عوارض جانبی کلنبوترول

این هورمون باعث احساس عصبی بودن و لرزش دست در فرد می‌شود. ضربان قلب و فشارخون نیز ممکن است افزایش یابد. متون علمی نیز بیان داشته‌اند که ممکن است مصرف زیاد آن باعث بزرگ شدن قلب شود.

اما بیشترین نگرانی در رابطه با مصرف آن افزایش فشارخون و ضربان قلب است که باید حتماً به آن‌ها توجه کرد.


Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/badansaz/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420