دکادورابولین(ناندرلون دکانوات)

دکادورابولین(Deca Durabulin) یا ناندرلون دکانوات(nanderlone decanoate) را می‌توان دومین هورمون معروف تزریقی پس از تستوسترون نامید.

اکثریت ورزشکاران از تازه‌کارها تا بدنسازان حرفه‌ای، این هورمون را به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای دوره استروئیدی می‌دانند. البته در واقعیت این هورمون نیز مانند سایر استروئیدها عمل می‌کند.

شهرت دکادورابولین

بیشتر خصوصیت دکادورابولین از استروئید اصلی آن یعنی ناندرلون می‌آید که به‌عنوان ۱۹-نورتستوسترون هم شناخته می‌شود. یکی از نکات مثبت ناندرلون این است که در مقابل تستوسترون به مقدار بسیار کمی تبدیل به استروژن می‌شود.

در سال‌های دور تستوسترون و ناندرلون تنها هورمون‌های تزریقی بودند که برای بدنسازها در دسترس بودند و دارای قیمت مناسبی بودند. علاوه بر این کنترل‌کننده استروژن نیز وجود نداشت، به همین دلیل اثر معطر بودن پایین یا آرومات پایین دکا بسیار مفید بود و به همین علت نیز مشهور شد.

اثر دکادورابولین بر مو و پوست

اثر مثبت دیگر دکادورابولین این است که اثر منفی آن بر پوست کم است. علت آن نیز کاهش آنزیم ۵-آلفا ردوکتاز است که هنگام مصرف تستوسترون افزایش می‌یابد.

دکادورابولین و مفاصل

بعضی از ورزشکاران مشکل مفصلی دارند و این مشکل نیز یکی از عوارض جانبی استفاده از دکادورابولین است. این اثر حتی با مصرف پایین آن یعنی ۱۰۰ میلی‌گرم در هفته نیز قابل‌مشاهده است.

دکادورابولین و ریکاوری تولید تستوسترون در بدن

متأسفانه استفاده از دکادورابولین در دوره ریکاوری پس از پایان دوره اثر منفی دارد و جلوی تولید تستوسترون طبیعی بدن را می‌گیرد.

عوارض جانبی دیگر آن مانند کاهش میل و مشکلات نعوظ نیز بسیار دیده می‌شود. البته همه این عوارض زمانی مشاهده می‌شود که دوز مصرفی آن ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم در هفته باشد.

این عوارض در هنگام استفاده از آن به همراه تستوسترون یا سایر استروئیدهای دارای آندروژن بالا مانند ترنبولون، مسترون یا دیانابول، افزایش می‌یابد. البته بازهم بر روی افراد مختلف اثرات متفاوتی ازنظر عوارض جانبی دارد.

در برخی از افراد ممکن است باعث احساس افسردگی در فرد می‌شود.

پیشنهاد در رابطه با مصرف دکادورابولین

بنا به دلایل ذکرشده پیشنهاد می‌شود از این استروئید استفاده نشود  مگر آنکه مشکل مفصلی نداشته و یا در خصوص عوارض دیگر آن مشکلی نداشته باشد و این عوارض را به‌درستی درک کرده باشد.

نیمه‌عمر بسیار طولانی آن(حتی تا ۲ سال از زمان آخرین استفاده در تست دوپینگ مشخص شده است) نیز به این معنی است که زمان زیادی لازم است که از بدن خارج شود.

علاوه بر این، استفاده از آن در بانوان نیز توصیه نمی‌شود؛ با توجه به اینکه می‌تواند به‌اندازه تستوسترون در زنان خصوصیات مردانه ایجاد کند البته در طولانی‌مدت.


Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/badansaz/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420