میبولرون(چک دراپز)

چک دراپز(Cheque Drops) که نام تجاری استروئید میبولرون(Mibolerone) است  برای جلوگیری از تخمک‌گذاری در سگ‌های ماده ساخته شد. میبولرون یکی از قوی‌ترین استروئیدهای موجود است. می‌توان گفت این استروئید تقریباً ۵.۹ برابر، اثر آنابولیک بیشتر و ۲.۵ برابر اثر آندروژن بیشتر از هورمون تستوسترون دارد..

این هورمون قبل از مسابقات میتواند سطح هیجان ناشی از آدرنالین را در ورزشکار بلافاصله بالا ببرد. بدلیل خاصیت بسیار بالای آندروژنی آن معمولا باعث اثرات ژینکوماستی(بزرگ شدن سینه در مردان) ناشی از اثر پروژسترون، می شود.

تاریخچه

میبولرون در ابتدا توسط شرکت آپ جان(Uphohn) ساخته شد ولی امروزه توسط سه لابراتوار چینی تولید می‌شود. البته چندین آزمایشگاه زیرزمینی ترکیباتی از آن را تولید می‌کنند شامل سوپرا(Supra) که تولیدکننده اول چک دراپز است.

عوارض جانبی

با توجه به نیمه‌عمر کوتاه میبولرون، معمولاً ۳۰-۴۰ دقیقه قبل از مسابقه از آن استفاده می‌شود. به این شکل که آن را زیر زبان قرار می‌دهند که باعث بالا رفتن پرخاشگری، قدرت و آدرنالین می‌شود. این دارو بعد از ۴ ساعت از بدن خارج می‌شود.

علاوه براثر آندروژن بسیار بالا، این هورمون یکی از سمی‌ترین هورمون‌ها نیز است. بزرگ‌ترین عارضه جانبی آن اثرات پروژسترونی آن مانند جینکوماستی است که در اثر ۱۹-نورآندروژن آن است. علاوه بر این به خاطر آلکالوئیدی بودنش برای کبد سمی است و به کبد آسیب می‌رساند و حتی در دوزهای پایین هم نباید از ۲ هفته بیشتر استفاده شود. اگر در کوتاه‌مدت استفاده شود تستوسترون طبیعی می‌تواند به سطح عادی بازگردد ولی اگر بیشتر از دو هفته استفاده شود می‌تواند هم به کبد آسیب برساند و هم جلوی تولید تستوسترون را بگیرد به دلیل اینکه تولید LH را بلاک می‌کند. این هورمون به استروژن تبدیل نمی‌شود به همین دلیل اثرات پروژسترونی آن افزایش می‌یابد.

عوارض جانبی دیگر آن شامل افزایش پرخاشگری و برهم خوردن الگوی طبیعی خواب و بی‌خوابی  است. همچنین فشارخون بالا و آسیب به کبد نیز به همراه دارد.

مصرف آن توسط زنان نیز بسیار خطرناک است. در زنان باعث ایجاد آکنه بسیار شدید،قطع شدن عادت ماهیانه، بم شدن صدا، بزرگ شدن کلیتوریس و ترشحات واژنی می‌شود. علاوه بر این در صورت بارداری می‌تواند از جفت عبور کرده و وارد بدن جنین شود.

نکته

پیشنهاد می‌شود بجای استفاده از این هورمون برای افزایش خشونت قبل از تمرین یا مسابقه از هورمون متیل تستوسترون، تستوسترون سوسپانشن یا هالوتستین استفاده شود.