آناوار(اگزاندرولون)

آناوار(Anavar) یا اگزاندرولون(oxandrolone) برعکس بسیاری از هورمون های خوراکی جزو استروئیدهای آنابولیک کلاس۱ است و هنگام مصرف به همراه هورمون های کلاس۲ مانند دیانابول یا آنادرول میتواند اثربخشی بسیار بالایی داشته باشد.

استفاده از آن به همراه هورمون های کلاس۱ مانند ترنبولون یا تستوسترون با دوز بالا که عملکرد ترکیبی دارد تقریبا هیچ اثری ندارد.

آناوار معمولا بعنوان یک استروئید ضعیف شناخته می شود که علت آن این است که استروئیدهای کلاس۱ معمولا اثر زیادی از خود نشان نمی دهند. میتوان علت آن نیز دوز بسیار پایین آن دانست که بدلیل قرص های ۲.۵ میلیگرمی نمیتوان دوز بالایی از آن استفاده کرد.

بصورت کلی میتوان گفت آناوار یکی از استروئیدهای کلاس۱ با قیمت مناسب است.

مصرف آناوار به همراه یک استروئید کلاس۲ میتواند اثر خوبی به نسبت میلیگرم دارد. آناوار با مصرف روزانه ۷۵ میلیگرم یا حتی ۵۰ میلیگرم اثر بسیار بالایی دارد.

آناوار آرومات نمیشود و به DHT تبدیل نمی شود و دارای نیمه عمر ۸ ساعته است پس اگر در صبح خورده شود تا شب از سیستم بدن خارج شده است بنابراین میزان آندروژن در شب به حالت تقریبا عادی در می آید.

در پژوهشی مشخص شد که اثر اگزاندرولون نسبت به تستوسترون و دکا(ناندرلون) برای کاهش چربی شکم در مردان بسیار بیشتر است. این تحقیق بر روی مردان مسن تر و با دوز پایین انجام شد.

معمولا از آناوار بعنوان یک هورمون در دوره حجم بدنسازی استفاده نمی شود.

در دوره کات مصرف آناوار در دوز پایین میتواند با تستوسترون طبیعی بدن اثر خوبی داشته باشد زیرا جلوی ترشح تستوسترون در بدن را نمیگیرد.

اگزاندرولون نیز مانند سایر استروئیدهای خوراکی که دارای ۱۷ الکالوئید است برای کبد سمی است و در بلند مدت میتواند برای کبد مشکل ساز شود.

بهتر است مصرف آناوار به ۶ هفته محدود شود مانند سایر هورمون های خوراکی.

بهترین هورمونها برای مصرف همراه آناوار، ترنبولون یا پریموبلان هستند که روی کبد نیز اثر نداشته باشند. پریموبلان بسیار کمتر جلوی ترشح تستوسترون طبیعی بدن را میگیرد ولی ترنبولون اینگونه نیست.

مصرف آناوار توسط زنان

بنظر می آید با مصرف آناوار در زنان  خصوصیات مردانه مشاهده نشود. البته این امر برای مصرف ۵ میلیگرم در روز است و با بالابردن دوز مصرفی ممکن است عوارض مشاهده شود.

برای دوره حجم این هورمون  پیشنهاد نمی شود زیرا هورمون های با قیمت مناسبتری نیز وجود دارند و فشار کمتری نیز بر کبد وارد می کنند.

بهترین کاربرد اگزاندرولون در فاصله های بین دو دوره است که افت بین دوره را کاهش دهد.